0

С тудентите ще могат да карат лекции и упражнения в два университета. Това ще бъде възможно за записалите някоя от съвместните програми за обучение по проект „МОДЕРН-А: МОДЕРНизация в партньорство чрез дигитализация на академичната eкосистема”, чийто координатор е СУ „Св. Климент Охридски“, и закупените по него технологични средства. 

Ограничение

По проекта са разработени и ще стартират общо 17 съвместни програми. Две от тях са чуждестранни висши училища, а са с български университети. Сред съвместните програми са магистратури по „Музикална педагогика - ръководство на фолклорна формация“, „Дизайн за дигитално учене“, „Медицинска физика на английски“, „Индустриални и фармацевтични биотехнологии“, бакалавър „Анализ на данни“. Провеждането на лекции и упражнения в няколко учебните заведения ще важи само когато партньорите по тях се намират в един и същи град. Подобна е ситуацията в две от програмите. „Едната е „Анализ на данни“, която е съвместна с ТУ- София и двата университета могат да обучават заедно и студентите да карат лекции и упражнения и на двете места. За целта ще бъде направен график, който да позволява веднъж да бъдат в единия вуз, друг път в другия. Така ще може да се използва технологичната база, създадена по проекта, и на двете места“, обясни проф. Елиза Стефанова, зам.-ректор на СУ и ръководител на проекта при представянето му. „Индустриални и фармацевтични биотехнологии“ е между Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Химико-технологичен и металургичен университет - София и Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“, но съвместни лекции биха могли да се провеждат само в столичните вузове.

Дигитализация

В рамките на проекта ще бъдат приложени няколко варианта за дигитализация на висшето образование. „Ще бъде закупено оборудване, което да бъде споделяно между университетите, които съвместно разработват програмите, така че ако се провежда присъствено обучение в два университета, да може да се провежда паралелно в двата университета, както правят някои от западните ни партньори“, обясни още проф. Стефанова. Тя даде пример, че преподавател в единия университет може да води занятия, а в другия в залата да има студенти и преподавател и да може да се прави конферентна връзка между тях. „В рамките на проекта е заложено в голяма степен съвместното обучение да бъде в дигитална среда“, уточни зам.-ректорът на СУ. Когато партньорите се споразумеят, ще има и присъствено на място.

Кадри

„Забелязваме, че студентите предпочитат да са в местата, от които са. Това означава, че за тях ще е по-удобно да продължават да учат оттам, откъдето са, а в същото време да имат висококачествено образование от най-добрите специалисти от всички висши училища“, обясни проф. Стефанова. По думите й така ще могат да се запазят и кадрите от Северозапада. Студент от Видин ще може да живее там, но да кара лекции с преподаватели от София, Пловдив, Велико Търново, Стара Загора, Шумен, Благоевград или Бургас. „Това е единият модел, който смятам, че може да се реализира успешно и да доведе до удовлетворяване едновременно на желанията на кандидат-студентите и работодателите да не избягат завършилите от даденото място. Стремежът е да се осигурят кадри в цялата страна“, обясни зам.-ректорът. 

Финал

Финалният вариант на проекта е, когато един семестър студентите са в едното висше учебно заведение, а друг период в друго. Такъв е и моделът на западните страни, които дори провеждат обучение в няколко страни. „Няма пречки от гледна точка на нашето желание и възможности, но подозираме, че може да има организационни проблеми за самите студенти, защото трябва да се намери къде да живеят в някакъв период от време“, разясни ръководителят на проекта. Обучението във различните вузовете може да е за един семестър или по-малко, защото има и едногодишни програми, които са с по три-четири партньора. Това означава, че студентите трябва да се местят поне три пъти в рамките на следването си.