0

Б ългария е най-опасната страна за шофьорите на камиони в Европа. Това сочи мащабно проучване на британската компания за технологии и логистика SNAP. Според проучването от всички европейски страни България е най-опасната държава за шофьорите на камиони по отношение вероятността от смърт или наранявания при пътнотранспортно произшествие. Проучването се основава на информация за катастрофите с участие на камиони, събирана от официални източници за 10 години назад. Катастрофите са взети като брой и са съотнесени към дължината на пътната инфраструктура в съответната държава и разпределението й под формата на магистрали и по-нисък клас пътища.

Вероятност

В резултат на тази методика България е страната в Европа, в която шофьор на камион е най-вероятно да загине при пътен инцидент с коефициент от 369 точки. Далеч зад България със 185 точки е Полша, т.е. почти наполовина на риска у нас. Следващи в този списък са Румъния и Чехия, и двете с по 162 точки, Литва (155), Германия (143), Люксембург (137), Словакия (121), Португалия и Великобритания (и двете по 118).  На противоположния полюс най-безопасните страни за шофиране на камион с най-малко смъртни случаи спрямо размера на пътната мрежа са Дания, Австрия и Швеция. Около 60% от фаталните произшествия с камиони се случват на магистралата, т.е. известните невнимателни удари отзад. Останалите 40% се срещат по първо- и второкласни пътища, които пресичат селските райони.

Тайна

„Телеграф“ откри, че на уебстраниците на държавните институции, ангажирани с безопасността на движението по пътищата, почти изцяло липсва систематизирана информация относно катастрофите с участие на тежкотоварни МПС. Съгласно закона Министерство на вътрешните работи и Министерството на транспорта са длъжни до средата на следващата година да публикуват годишен доклад за катастрофите с млади водачи (взели книжка по-малко от две години назад) и тези в обществения превоз (камиони и автобуси). Тези доклади трябва да се качват и на сайта на Държавната агенция по безопасност на движението по пътищата. Към момента обаче там фигурира само един доклад за младите водачи. От основаването на агенцията през 2018 г. насам такъв доклад не е качван за обществения превоз.

Цифри

Единствените данни за катастрофи с камиони се откриват на публично място в доклада на МВР за ситуацията по пътищата в страната за 2019 г. Оттам става ясно, че у нас през последната година преди пандемията са загинали 22-ма водачи на камиони. Те са 6,63% от всички 332 загинали водачи през годината и 3,50% от общо 628 загинали участници в движението. Най-много, почти всеки пети, от шофьорите на камиони са загинали в Шуменска област. Интересна е статистиката и за ранените. Те са 311 водачи на товарни автомобили, което е 8,29% от всички ранени  водачи и 3,66% от всички ранени участници в движението. Най-много ранени шофьори на камиони има в Пловдивска област.

Причини

Основните причини за травматизма с камионите у нас са недовършеният магистрален пръстен на страната, както и липсата на безопасни места за спиране, паркиране и отдих на МПС и водачи. Според Красимир Пъргов от Европейския център за транспортна политика последните са особено нужни на фона на регулациите за работа и почивка на шофьорите. Важни са и заради честата необходимост камионите да бъдат отбивани от движението заради снегопочистване зимата, високи температури лятото, забрана за движението на камионите в пикови периоди на летния туристически сезон, както и опашки по границите. „Сега това често се прави в аварийната лента на магистрали или в банкетите на първокласни пътища, където създават риск от катастрофи. При тях пострадали са шофьори на леки автомобили при сблъсък със спрял камион, но често ударени са и самите шофьори на камиони, докато са извън кабината при голям престой“, обясни Пъргов.

Превозвачите: Само магистрали ще ни спасят

Според пътнотранспортния бранш изграждането на магистрали е най-важната стъпка, за да се повиши безопасността на движението у нас по принцип, както и на това на камионите в частност. „Когато говорим за безопасност на движението – много важна е инфраструктурата. Тя е ключова. Всички натоварени трасета, особено с тежкотоварен трафик, трябва да бъдат с магистрален габарит - магистрала или скоростен път“, каза за „Телеграф“ изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев. Според него най-спешни за модернизация у нас са участъците Ботевград-Видин и Русе-Димитровград. Там има голям тежкотоварен трафик по пътища с едно платно, което носи риск от челни удари заради необходимостта леки автомобили да изпреварват камионите. Такъв е случаят и с Кресненското дефиле, но там има подобрение след решението изпреварването в участъка да бъде направено невъзможно чрез инсталирането на колчета по разделителната ивица.