0

З нак „Стоп“ е сред най-често изчезващите и подменяните знаци по републиканската пътна мрежа. Това съобщиха за „Телеграф“ от пътната агенция във връзка с наше запитване за качеството и поддръжката на знаците по главните пътища. През 2022 г. агенция „Пътна инфраструктура“ e вложила над 4,9 млн. лв. за пътна сигнализация. За тези пари са монтирани 7520 броя знаци, сред които подменени амортизирани знаци, както и новопоставени. Втората група основно се състои от знаци, които се поставят там, където предишните са изчезнали. Има и малка част, които се поставят в пътни участъци, които за пръв път се пускат в експлоатация.

Групи

Подмяната на знаци касае всички групи, описани в закона. Най-често в група А се подменят знаци за опасен завой. Те са едни от най-често изчезващите, а съвсем наскоро автобус с туристи от Бургас на връщане от Кавала се метна в канавка в Хасковско поради липса на точно такъв знак. В група Б най-често подменяните знаци са „Стоп“ и обърнатият триъгълник „Пропусни движещите се по пътя с предимство“. В забранителната група В най-подменян е знакът за забрана за изпреварване и знакът за ограничение на скоростта. Такъв е бил и вторият знак, липсвал при катастрофата край Хасково. В група Г - задължителните знаци, най-подменян е знакът със стрелки  за задължително преминаване отляво или отдясно на знака. 

Жена загина, а 19 души бяха ранени, след като автобусът край Хасково полетя в канавка заради липсващи знаци за Опасен завой и ограничение на скоростта

 Жена загина, а 19 души бяха ранени, след като автобусът край Хасково полетя в канавка заради липсващи знаци за Опасен завой и ограничение на скоростта
БГНЕС

Вандали

Пътната сигнализация се подновява при ремонта на определена отсечка или при увреждането й при пътен инцидент, но и когато наличните не отговарят на новите норми и стандарти. От пътната агенция информират, че има и много случаи, в които недобросъвестни граждани извършват вандалски прояви срещу знаците. Сред тях са прострелване с огнестрелно оръжие, кражба, увреждане с боя и др. „С тези действия, с които повреждат или отстраняват знаците, тези хора застрашават безопасността на пътуващите“, акцентираха от агенцията. Оттам заявиха и че в такива случаи приоритетно се възстановяват увредените пътни знаци по автомагистралите, пътищата първи клас и по-натоварените второкласни. 

От агенцията припомниха един от най-емблематичните случаи, при които през март 2021 г. бяха откраднати 20 пътни знака от новоремонтиран участък от пътя Разград – Дянково в района на Северната индустриална зона на Разград. Щетите бяха за 5 хил. лв. Кражбата бе установена от служители на Областно пътно управление – Разград, при извършване на обход на трасето. Знаците и металните стълбчета бяха изрязани с ъглошлайф. 

Сигнали

С цел знаците да се подменят редовно след злодеяние експертите от областните пътни управления извършват непрекъснато огледи по пътищата. Сигнали за липсващи или повредени знаци гражданите могат да подават на тел. 112 и на тел. 0700 130 20 в Ситуационния център на АПИ, казаха от агенцията. Оттам призоваха пътуващите по републиканската пътна мрежа да информират незабавно органите на МВР, ако забележат недобросъвестни граждани, извършващи вандалски актове или кражба на пътни принадлежности.

Искат паспортизация на всички табели

Всички знаци у нас по вид, географски координати и дата за следваща подмяна да бъдат вкарани в регистър и паспортизирани, настояват от Европейския център за транспортни политики. „През последните 10 години няма стратегически подход по въпроса със знаците, а се действа на парче. Затова често те се подменят с негодни такива с ниска светлоотразителност, които са опасни за участниците в движението, защото не се виждат“, каза за „Телеграф“ експертът Диана Русинова. Според нея паспортизацията ще помогне за това знаците да се сменят регулярно, а не както сега има случаи те да стоят с години, след като им е изтекъл животът.

Калпав осмоъгълник затри четирима футболисти

Зле поставен и почти невидим знак „Стоп“ бе сред основните причини за тежката катастрофа през 2018 г., когато четирима футболисти от отбора на Павликени загинаха на главния път Плевен – Русе, в района на село Горна Студена. Колата с четиримата мъже не спряла на знак "Стоп" и бе пометена от ТИР. Редица пропуски, висока растителност, грешно поставен знак "Стоп" и още много други фактори са причинили катастрофата, заключиха тогава след собствено разследване от Института за пътна безопасност.