Н ад 156 000 деца учат в професионалните гимназии в България. Това е увеличение с 13 000 за две учебни години, каза в отговор на въпрос на „Телеграф“ министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков след откриването на коледен базар в МОН и церемония по награждаване на млади учители от системата на професионалното обучение.
„Този ръст е показателен за това как в последните години професионалното образование и обучение става сериозен приоритет, свързан не само с развитието на образователната система, но и подкрепата и възможностите за развитие на националния и регионалния бизнес“, коментира той.
Министърът посочи, че по Плана за възстановяване и устойчивост са предвидени 100 млн. лева за ремонт, реконструкция и обзавеждане на 28 професионални гимназии в страната. „Те ще се превърнат в центрове за върхови постижения в професионалното образование и ще формират клъстери съвместно с местния бизнес с взаимодействие с други професионални училища, за да могат да дадат основните новости по отношение на развитието на съответното професионално образование“, добави още той. Отделно по Национална програма „Професионално образование и обучение“ тази година други 20 професионални гимназии получават финансиране от 1,5 млн. лв., за да обновят материално-техническата си база. Със средства по програмата ще се модернизира и изпитното съдържание, така че гимназистите да получават обучение, отговарящо на изискванията на пазара на труда.
Бюджет
В отговор на въпрос на „Телеграф“ министърът коментира, че е възможно постигане на искането на Отрасловия съвет средствата за образование да достигнат 5% от БВП, но това ще се случи в годините напред, а не изведнъж. Той коментира, че очаква увеличение на средствата в бюджета за изравняване на разходния стандарт на яслите и групите в детските градини.
„В момента се работи върху това, за да може другата седмица, между празниците, да се подпише Колективният трудов договор в училищното образование“, заяви министърът. Проф. Цоков каза, че очаква през януари 2024 да започнат дебатите в парламента по промените в Закона за предучилищното и училищното образование. По отношение на учебните програми министърът обясни, че в експерти и депутати от ресорната комисия в парламента изработват визията за това как да се променят учебните програми.
Владимир Христовски