„Грях е да се взима храмова икона за нестинарство. По този начин тя се осквернява и който го стори или участва в тоя ритуал, Господ ще го съди“. Това предупреди пред в. „Телеграф“ отец Андрей от Малко Търново. Повод за позицията му стана митрополитско послание от преди ден, забраняващо ползването на храмови икони и участието на православни християни в „кощунствения езически ритуал“.
Константин и Елена
Свещеникът обясни, че той отговаря за храмовете в града и околните 12 села, където практикуват народния обичай от май до юли. Според традицията хората се събират на мегдана, отиват до черквата и взимат иконата на светите Константин и Елена. После правят шествие до жаравата, където започват да играят с нея. „Ето сега на 25 май се организират такива игри в местността Влахов дол. Там се стича народ от селата Граматиково, Заберново, Визица, Сливарово. На 3 юни пък ще има в Българи, което е в съседната община Царево. След това ще има пак при нас на 20 юли в село Стоилово. Моето мнение е, че икона няма право никой да изнася от църква освен свещенослужител, камо ли после да се ползва за такива дяволски практики“, коментира духовникът. Все пак поясни, че никой не може да забрани една традиция на векове, нито иска, по-скоро призовава хората към вразумление.
Грях
„А и не мога да съм пъдарин на 12 села. Грехът си е техен“, добави странджанският поп. На въпрос притеснява ли се от физическа саморазправа предвид недоволството в социалните мрежи, отговори: „И да скочи някой срещу мен - аз няма да отвърна. Надявам се Господ да ги вразуми. Защото не бива да се уповаваме на тези езически ритуали и да вярваме, че ще имаме някаква полза дали душевна, дали здравословна. Сам Господ Исус Христос може да разреши всичките ни проблеми“, заключи отец Андрей.
По-рано неговият началник – Сливенският митрополит Арсений, обяви, че „ходенето по жарава” не е български обичай, а с произход Древна Гърция, Индия и Китай. Окачестви го още като развлечение за „отегчени туристи“, нямащо нищо общо с „православно-християнската нравственост“. А накрая владиката забрани „нестинарските игри да почват от православен храм и да се предоставят свети икони за тези кощунствени ритуали“.
Съхранение
В отговор нестинари коментираха пред „Телеграф“, че иконите по селата всъщност са си техни, просто са ги оставили на съхранение в храмовете. Те били специални с дръжка за носене и отвор, в който се влага по-стара икона. „2009 г. ритуалът е включен в Списъка на ЮНЕСКО за нематериалното културно наследство“, коментират фенове на народния обичай, който привлича туристи от цял свят. Те припомнят и че битката на клира с него не е от вчера. Например около Илинденско-Преображенското въстание поп заключил храмовата икона. В крайна сметка нестинарите го принудили той да я носи пред шествието до жаравата, макар и с опрян нож в гърба.
„Такава икона после трябва да се преосвещава, защото е осквернена“, убеден е отец Андрей.
