0

Р озови, лилави и черни таксита да се движат из Пловдив. Това искане е отправено в писмо до Министъра на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, като е свързано с изменение на Наредба № 34 относно цветовата идентификация на таксиметровите автомобили, съобщи Марица.

В писмото, изпратено от Володя Домашенко, който е председател на Национална асоциация за защита на превозвачите и таксиметровите водачи, се иска да се разшири обхвата на допустимите цветове на таксиметровите автомобили, като наред с досега позволените жълти (и в някои случаи зелени), да се допусне регистриране и на розови, лилави и черни таксита. 

Идеята е розовите коли да обслужват основно за жени и деца, като ще бъдат управлявани от жени шофьори. Лилавите пък ще се ползват за специализирани услуги, като превоз на хора със специфични потребности или с предварителна заявка за дискретна услуга. Черните пък ще бъдат за ритуални и траурни услуги, с цел да се осигури подходящо обслужване на опечалените, изпращащи свой близък в последния му път, без да се нараняват чувствата им с ярките жълти или зелени цветове, наложени от настоящата наредба.

"В допълнение, настояваме да се гарантира правото на всеки таксиметров водач да упражнява професията си с автомобил в цвят, съответстващ на неговата полова или гендерна идентичност. Това право следва да бъде защитено като част от свободата на личен избор и правото на труд, гарантирано от чл. 48 от Конституцията на Република България, който постановява, че „всеки гражданин има право свободно да избира професия и място на работа“.

Подобна мярка отговаря на изискванията на Истанбулската конвенция и е в унисон с практики в множество други страни, сред които Мексико, ОАЕ, Великобритания, Египет и Франция, където цветната диференциация се използва с цел повишаване на сигурността, удобството и насърчаване на равнопоставеността между половете в транспортния сектор", пише Домашенко до министър Караджов. 

Той сочи и ползите от подобна регулация. Сред тях са по-голяма свобода на избор на клиентите, подпомагане навлизането на повече жени в професията, по-безопасна среда за уязвими групи от пътници, гарантиране правото на труд на таксиметровите водачи, независимо от тяхната идентичност, възможности за по-достойно обслужване на клиенти в траур, както и повишаване имиджа на таксиметровата услуга в България чрез иновативен подход.

"Готови сме да участваме активно в работна група по темата, като предоставим примери от чуждестранни практики и анализи на търсенето в страната", завършва писмото си до министъра Домашенко.