0

С амо за три дни, от 15 до 18 януари, инспекторите от държавен технически надзор спряха 12 асансьора в жилищни сгради заради липса на защитен щит под кабината им. Спрени са още 24 лифта за други нарушения на Наредбата за безопасна експлоатация на устройствата.

Това съобщиха от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор в отговор на въпрос на в. „Телеграф“.

ДО 31 ДЕКЕМВРИ: Слагаме предпазен щит на асансьора. Който не го направи, ще се качва пеша. Започват проверки, ще има глоби и спиране на подемника

Ламарината, която пази пътниците от изпадане в шахтата при спиране между етажите, е задължителна от началото на 2024 г. Глобата за нарушителите стига до 2000 лв.

.

 .
Бойко Кичуков

Наредба

През последните дни служители на Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ са проверили 352 асансьора, монтирани в жилищни сгради на територията на цялата страна, като инспекциите продължават.

В резултат са спрени 36 асансьора. Инспекторите установили също, че етажни собственици, които ползват устройствата, и техници от поддържащата ги фирма, са спрели след 1 януари 2024 г. сами други 7 асансьора, докато им бъде монтиран задължителният защитен щит, както повелява наредбата.

ЩЕ ТРЕНИРАМЕ КРАКАТА: Спират десетки асансьори в страната

Наредбата за безопасна експлоатация на асансьорите изисква веднъж на 30 дни лицата, които ги поддържат, да ги проверяват, съобразно изискванията на производителя. Те и домоуправителят на входа в сградата с етажна собственост са длъжни да спрат лифта, ако установят, че няма щит под кабината, няма устройство за двустранна връзка или има повреда, свързана с безопасната му експлоатация.

.

 .
Телеграф

Лицензираните надзорници трябва да извършват технически преглед най-малко веднъж годишно. При установяване на несъответствия с нормативните изисквания в 3-дневен срок те са длъжни да информират дирекцията за технически надзор, за да
се издаде заповед за спиране от експлоатация на опасния асансьор.

През 2023 година Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ е извършила 11 180 технически прегледа и проверки, включително и по подадени сигнали, и са спрени 73 асансьора.

Цена

Между 200 и 500 лева струва на собствениците и живеещите във входа монтирането на защитен
метален щит под кабината на асансьора, съобщиха живеещи в сгради, изпълнили изискването. То е включено в Наредбата за безопасна експлоатация от 2014 г., когато стана задължително първо за обществените асансьори, а от 2024 г. и за жилищните.

Всяко семейство, обитаващо 24-те апартамента в жилищен вход в жк „Люлин“ е трябвало да плати по 12,50 лева за своята безопасност, съобщи домоуправителят. „Такъв щит защитава човешкия живот и го предпазва от смърт. Ако си спомняте случая в жк „Дружба“, когато баща с дете заседнаха в асансьор, бащата оставил детето в кабината и тръгнал да излиза и пада в шахтата. Загива и оставя две деца сирачета. Аз считам, че този асансьор не е имал защитен щит. След
това изведнъж там се появи щит. С какво освен с безхаберие може да да се определи неизпълнението на задължителната норма, влязла в наредбата за безопасност, коментира председателят на Българската асансьорна асоциация Валентин Маринков.

„Слагането на щит под кабината е все едно на една 50-годишна кола да сложите предпазен колан. Колкото можете да бъдете спокойни, че сте обезопасили 50- годишната кола, която не е била поддържана, с колана, толкова можете да сте спокойни с този щит на 50-60-70-годишните асансьори в България", допълва той.

Разминаване

ДАМТН е внедрила и поддържа информационна система на съоръженията с повишена опасност, която включва и информация за регистрираните от органите за технически надзор асансьори, съобщиха от агенцията. Държавен технически надзор е регистрирал 15 244 асансьора, от които в експлоатация са 10 843. Лицензираните лица са регистрирали 69 471 асансьора, от които в експлоатация са 64 117.

Ще изискаме от премиера и министъра на икономиката абсолютно точна информация за асансьорите, които са в експлоатация. Първо да се види какъв е асансьорният парк и после какво му е състоянието. Тогава да се вземат мерки. Изобщо не е
вярно, че са 60-70 хиляди, колкото съобщава ДАМТН.

Според нас са 120-130 хиляди, каза Валентин Миленков. Трябва да се направи пълно обследване на асансьорите, като се започне от най-старите и амортизираните. На базата на анализа да се спрат и обезопасят старите, като се започне с поставяне на кабинна врата и се допълни със средства за безопасност, модернизация и подмяна на най- амортизираните. В програмата за саниране на сгради трябва задължително да се включи и подмяната на асансьорите.

Ще търсим помощ от Европа

Малка част от асансьорите в България са безопасни, защото отговарят на европейските изисквания, стандарти и норми на безопасност, смятат от асоциацията. Това са произведените от европейски производители асансьори и някои от българските, за
които съзнателно са изпълнени европейските норми при производството им, които са малка част от всички.

Вече 15 години твърдим, че старите български асансьори са с изтекъл срок и затова са опасни. Ще се обърнем към Европейската комисия да изпрати техни специалисти, достатъчно запознати на какви изисквания трябва да отговарят асансьорите, за да бъдат безопасни за ползвателите. Нека те да оценят нашите масови над 90 000 асансьора с полуавтоматична врата и без кабинна врата дали са опасни или безопасни, съобщи Валентин Миленков.

Твърдим, че опасни са старите, произведени до 1991- 1992 г. в асансьорния завод на Гара Искър, който вече не съществува. Опасни са, защото в инструкцията на производителя пише, че трябва да им се прави основен ремонт на всеки 15 години. На нито един от тези асансьори не е правен основен ремонт, категоричен е шефът на асансьорната асоциация.