0

З ачестяващите инциденти с пострадали пътници в самолетите заради турбуленция се дължат на самонадеяно поведение на млади пилоти.

Това заяви за „Телеграф“ авиационният експерт, втори пилот, основател и първи началник на българското бюро за разследване на инциденти във въздуха инж. Ангел Борисов. Според него в повечето случаи пилотите знаят, че наближават зона с нестабилни въздушни маси, но навлизат в тях умишлено, за да не губят време за заобикаляне или промяна на височина, разчитайки, че инциденти няма да има.

Явление

Турбуленцията, която води до силно раздрусване при преминаване през зони с ниско въздушно налягане, е естествено въздушно явление. Случаите на такава обаче непрекъснато зачестяват, като през 2024 г. бе отбелязан и първи смъртен случай. Това се случи на 21 май на борда на самолет на Сингапурските авиолинии от Лондон за Сингапур, при който освен загиналия имаше и 104 ранени пътници, голяма част от които се наложи да бъдат хоспитализирани. Оттогава насам инцидентите не спират, като най-пресният е от миналата седмица, когато двама пътници пострадаха на борда на самолет на Турските авиолинии от Истанбул за Тайпе.

Рискове

При инцидентите с турбуленция нараняванията идват от удряне на главата в панелите под отделенията за ръчен багаж, когато пътникът е без колан. По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) случаите на екстремна турбуленция са зачестили сериозно в последните години, като до 2020 г. са нараснали с 55% спрямо бройката от 1979 г. с отчитане ръста в броя на полетите. Проблемът е толкова сериозен, че на последната среща на Международната организация за гражданска авиация (ICAO) в Монреал експерти от авиационни регулатори на десетки държави поискаха по-строги регулации за избягване на подобни инциденти, сред които постоянно носене на колани в самолетите, както и инсталиране на специална апаратура в самолетите за прогнозиране на зоните на турбуленция.

Изненада

Според Ангел Борисов подобни мерки само ще оскъпят полетите и ще направят пътуването по-дискомфортно за пътниците. „Изключителна рядкост е зона с висока турбуленция да бъде изненада за пилотите. Навлизането на самолет там е основно заради тяхно безотговорно поведение, най-вече на по-младите и самонадеяните“, обясни експертът. „Самолетите се движат в трасета, представете си ги като магистрали по небето. През 2-3 минути минават, дори и над България се вижда с просто око. Информацията за такива зони се предава от самолет на самолет. Диспечерите от земята също предупреждават и дават указания как да бъде заобиколена зоната. Но за да не се отклоняват, някои пилоти се набутват право в „пропастта“ и наистина създават риск от наранявания за пътниците, които седят без колан или в този момент са в тоалетната, или се придвижват към нея“, добави още Борисов. Според него в миналото е имало задължително неписано правило зоните на турбуленция задължително да се „заобикалят“ или „прескачат“, но сега масово се нарушава.

Мерки

Редица авиокомпании обявиха, че ще вземат мерки спрямо увеличаващия се риск от травми заради турбуленция. От Сингапурските авиолинии обявиха, че оттук нататък дори и при съвсем лека турбуленция ще спират сервирането на храна и напитки, а обслужващият персонал ще е длъжен да седне по местата си. Препоръките за това коланите да са затегнати пък ще са по-чести и настойчиви. Миналата седмица Корейските авиолинии обявиха, че ще прекратяват обслужването на пътници в салона 20 минути преди кацане, за да могат стюардесите по-рано да заемат местата си. Авиокомпанията спира и сервирането на инстантна паста с гореща вода заради повишен риск от разливи и изгаряния при турбуленция. Мерките се базират на данни, според които през първото тримесечие на 2024 г. местните авиокомпании са докладвали за 6000 случая на турбуленция, което е с 80% повече от година по-рано. В редица европейски авиокомпании, които летят и до София, препоръките за ползване на колан по време на целия полет ще стават по-настойчиви.

Небето неравно заради глобалното затопляне

Небето става все „по-неравно“ с всяко изминало десетилетие, сочи проучване на метеоролози от университета в Рединг, Великобритания. Според тях това е свързано с измененията в климата. По-топлият въздух в резултат на емисиите на въглероден диоксид променя въздушните течения на височините, най-често ползвани от пътническите самолети, смятат специалистите. Точно този тип турбуленция според учените е по-непредвидима и неуловима за апаратурата дори и на най-съвременните самолети.