1

Д ържавата безпрецедентно натисна частна авиокомпания да спре със закъсненията. Това стана ясно от съобщение на транспортното министерство, според което Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ е изискала от унгарския нискотарифен превозвач Wizz Air до днес да обясни как мисли да намали закъсненията си, които будят притеснение.

План Air

От Wizz Air се ска да представят план с превантивни мерки срещу закъсненията и отмяната на полети. Това е заявила шефката на ГДГВА Анелия Маринова на среща с представители на авиокомпанията. Тя им е посочила, че от началото на 2023 г. в дирекцията са получени над 500 жалби от пътници на Wizz Air, а над 200 от тях все още не са обработени от авиокомпанията. По думите й само през юли 2023 г. на международните летища в България са регистрирани 38 отменени полета, а други 69 са изпълнени с повече от 2 часа закъснение. „Това буди сериозно притеснение в националния орган по правоприлагане и ще предприемем мерки, за да гарантираме, че европейските регламенти за защита на правата на пътниците се спазват“, категорична бе Маринова.

Според съобщението на министерството от превозвача са обещали да обработят всички висящи към момента жалби до 3 седмици. От Wizz Air обяснили, че част от жалбите не са били получени заради грешка в информационната си система.

Мерки

Според запознати авиокомпанията реално има много малко лостове значително да подобри изпълнението на графика си поне в летния сезон. Причината е, че превозвачът използва самолетите си максимално активно, което води до липса на заместващи машини в случай на техническа неизправност или забавяния заради лоша метеорология. Така едно първично закъснение се прехвърля върху всички полети на тази машина в съответния ден. Поради това, че по повечето си дестинации авиокомпанията не поддържа всекидневни полети, резултатът понякога е закъснения на пътниците в крайна точка до повече от 24 часа. До редакционното приключване на броя от Wizz Air не изпратиха позиция по темата.

Хаос

Както „Телеграф“ преди седмица писа, закъсненията на полети и блокирани пътници по летищата са масови за поредно лято. Досега през 2023 г. жалбите за закъснели и отменени полети в Европейския потребителски център в София са с 45% повече от тези за същия период на 2019 г., която се взема за референция в авиационния сектор, който се срина през 2020 и 2021 г. заради пандемията.

Проверка на „Телеграф“ показа, че на летище София поне по три полета на ден закъсняват с над 3 часа – границата, от която нататък пътниците имат право да получат финансово обезщетение за закъснение. Съгласно европейски регламент за закъснение с над 3 ч. всеки пътник има право на обезщетение от 500 лв. за полети до 1500 км разстояние, 800 лв. до 3500 км и 1200 лв. за полети над 3500 км. Преди дни и Румъния изиска от Wizz Air да започне да спазва граф