0

С елскостопански самолет се разби, а пилотът му загина, след като се заби в оризище край старозагорското село Трънково. Братът на загиналия е бил очевидец на инцидента и е подал сигнала за трагедията в 6.27 ч. на тел. 112, съобщи на извънреден брифинг директорът на ОДМВР-Стара Загора старши комисар Лазар Христов.

Стаж

Загиналият е на 70 години и е имал дълъг стаж, над 20 години, като пилот, съобщи пред журналисти Христо Христов, председател на Управителния съвет на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт. Преди дни мъжът е преминал медицински прегледи и нямал никакви здравословни ограничения. Самолетът има техническа летателна годност, която е заверена през март т.г. и е валидна за срок от 12 месеца. "Относно човека и самолета нямаме никакви съмнения на прима виста за това събитие“, каза още Христо Христов. По думите му разследването ще покаже причините за инцидента, но вероятна версия е отказ на двигателя заради удар в ято птици.

Методика

Пилотска грешка е предпоставката за инцидента, коментира за „Телеграф“ авиоекспертът и бивш инспектор от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ Ангел Борисов. Според него в случаи на пръскане на оризища пилотът е длъжен първоначално да направи няколко опознавателни облитания от по-голяма височина и по края на парцела, за да прогони типично гнездящите в такива влажни зони блатни птици като корморани, патици, лопатарки и чапли. „Всяко следващо облитане трябва да е по-ниско и в центъра, докато вече е сигурно, че птиците са изплашени и отлетели“, каза Борисов. Според експерта прогонването на птиците е особено важно при работа в оризища, тъй като за разлика от нивите, където при отказ на двигателя лесно може да се кацне аварийно, в оризищата безопасно аварийното кацане е невъзможно. Аварийното кацане в оризище е твърде опасно, защото теренът редува водни площи и къси твърди ивици.

По темата работиха: ЕЛЕНА ДЮЛГЕРОВА и ДЕЯН ДЯНКОВ