0

У ченици от три български неделни училища в Италия - „Родолюбие“ в Неапол, „Асен и Илия Пейкови“ в Рим и „Пенчо Славейков“ в град Салерно, създадоха атлас за светите братя Кирил и Методий.

„В различните етапи участваха различен брой деца. Първо участваха 7 деца от училището в Неапол, след това направихме среща в културния център, където се събраха 20 деца от Неапол, Рим и Салерно. Най-важното беше нашата среща с Дора Николова-Битау – българка, омъжена за италианец, която беше голямо откритие. Тя ни покани в своята къща, където съхранява картините си. Видяхме голям потенциал в това да използваме нейните картини, посветени на солунските братя, за да направим нещо полезно за нашите ученици“, разказа пред „Телеграф“ лекторът в Неаполския университет и ръководител на проекта Мая Падешка. Тя обясни, че децата са написали текстовете, които след това са преминали през редакция от своите учители, а за научната издържаност и достоверност е следила Татяна Лекова, която преподава славянска филология в университета Ориентале в Неапол.

Съдържание

Атласът съдържа 13 теми, които разказват за живота и мисиите на солунските братя и техните ученици. Чрез него дейността на светците оживява пред очите на читателите, които и чрез картините на Дора Николова-Битау могат да разберат повече за историческото време, за силата и устойчивостта на Константин-Кирил Философ и брат му Методий, за политическите фигури и събития от IX век. Проектът се реализира по националната програма „Неразказаните истории на българите“ на Министерството на образованието и науката. Атласът вече е издаден от Националното издателство за образование и наука „Аз-буки“ към МОН. По програмата е създаден и кратък документален филм за Дора Битау, който пресъздава нейната дълбока връзка с България, с българската история и култура.

Пред „Телеграф“ Мая Падешка разкри, че имат намерение да направят втори атлас, но този път посветен на българските владетели и отново с произведенията на Битау. „Тя има една чудесна поредица от Хан Омуртаг, Аспарух до последните владетели“, посочи тя. Падешка изрази надежда МОН да подкрепи начинанието им и прогнозира, че ако това се случи, новото издание може да стане факт догодина.