П о три хиляди на денонощие. До този брой стигат глобите по новата методика за средна скорост, които камерите на ТОЛ системата изпращат към шофьори, карали с над ограниченията.

На този фон броят на нарушителите, които карат в аварийна лента, рязко намалява. Това показват първите данни на ТОЛ управлението на новата система, която тръгна с пълна сила тази седмица. В “Между редовете” Виктория Бояджиева ще ни направи съпричастни със случващото се по пътищата. Тя беше на терен с ТОЛ патрул за един ден.

Пътуваме, всички сме шофьори. Много е страшно. Повече от зле. Няма колегиалност, няма отношение. Изпреварване, където не трябва, на завоите”. Това разказва Ваня, която е привърженик на нововъведенията.

А според Спас тези промени даже са закъснели.

Ако ви кажа, че на пет коли, четири са в нарушение, няма да ми повярвате. Излезеш ли на пътя, пет човек искате да те убият”, казва неговият колега, с който всеки ден са на път.

Тези, които обичат високата скорост, едва ли ще ги спрат толкамерите. Пак си ще натискат. Това с ТОЛ камерите няма да помогне”, пък е мнението на друг шофьор.

Междувременно наблюденията на проф. Олег Асенов, началник на Националното ТОЛ управление са, че резултати вече има. И днес той е на терен.

В момента контролираме работата на два екипа в реално време, които имат за задача да изпълняват новата функционалност - контрол на автомобилите за движение в аварийна лента. Засега няма нито едно нарушение. Камерите са включени в тестова среда от около 10 дни. Като средно, нарушителите бяха над 100-120 на денонощие. Към момента вече броя им намаля тройно на практика, под 30 нарушители", казва Асенов.

"По отношение на нарушенията за средна скорост, на северна скоростна тангента, на дневна база, ние регистрираме в посока повече от 1500 нарушения за превишена средна скорост на участъка, който контролираме от 10 км. За денонощие. В посока. Което означава, че в двете посоки броят на нарушенията за някои денонощия надвишава 3000. Три хиляди нарушения. Днес, на отсечката, на която се намираме в момента и на която правим и тестовият контрол за средна скорост също, от началото на денонощието до момента, в който пристигнахме имаше 410 нарушения за превишена на средна скорост на отсечка от 19 км. И днес, както и вчерашният ден, отново имаме подобен шампион, който не е с 178, а с 174 км средна скорост”, разказва той.

Междувременно ТОЛ патрулът спира кола за проверка. Водачът е изряден и споделя, че е на пътя всеки ден.

Нямам думи. Виждам хаос. Каране в аварийната лента. Причината понякога е вследствие лошото състояние на пътя. Избягване на дупки, избягване на паднали предмети и т.н., шофьорите са принудени да карат в аварийната лента, което не е добре. И прекалено е висока скоростта за магистралата ни. Тя не е за тази скорост. Въпрос на закони. Манталитетът е еднакъв навсякъде. Въпрос на закони и на прилагането им и поведението им на пътя. В чужбина на хората не са по-различни. Просто законите са приложими", коментира провереният като пожелава „всичко добро”, а ние на него –„лек път”.

По думите на проф. Асенов обхватът на камерата за засичане на шофиране в аварийна лента е от 130 до 30 метра.

Камерата е активна, регистрира номера и създава доказателствен запис с място на установяване на нарушението, дата, час, съответно регистрационния номер на автомобила, снимка с регистрационния номер и панорамна снимка, която да показва реално консумираното нарушение. Ние всички моментни скорости, които са под 40 км, ги редуцираме и приемаме, че очевидно с това превозно средство има някакъв технически проблем”, отговаря той на въпрос как се разграничават реално авариралите от нарушителите.

Би трябвало да има такива мерки. Много нарушителя има”, коментира следващата спряна за проверка. Но тя самата не изключва възможността някой ден самата да попадне под ударите на закона.

На автомагистрала „Тракия” имаме 24 стационарни и можем да разгърнем до 50 мобилни контролни точки. Като освен това, тези мобилни точки, за тях сме нарисували на картата повече от 100 потенциални местоположения. И ние на случаен принцип, всеки ден правим график. Ние разполагаме с 295 стационарни и 50 мобилни контролни точки, разположени по цялата пътна мрежа. На всяка автомагистрала ние имаме техническа готовност да реализираме този механизъм, както и на пътищата, които са първи клас. Ако днес с вас ние решим, че има един критичен участък, който трябва да бъде наблюдава, ние посочваме тези две рамки. Въпрос на натискане на копче. Отсечките, които трябва да изберем, трябва да са с дължина между 5 до 20 км, да не са последователни отсечки, да са отсечки, в които няма отбивки, за да може, да речем, човек да отбие и по този начин да калкулира някаква почивка от време. Какъв е смисълът да кара са 180 км, след това да гледаш по часовник, как ще минат примерно 7 или 8 минути, за да можеш да си изравниш времето?”, пита реторично проф. Асенов.

За аварийната лента - да, но за ТОЛ камерите съм малко против. Какво ще стане на практика? Ще има много глоби. Ако да речем сега се кача на магистралата и направя 200 км, ще спра, ще пия едно кафе, ще почина 5 минути и ТОЛ камерите няма как да ме засекат. Този, който знае, че е нарушил закона, ще намери начин. Този, който си обича да си натиска газта, ще натиска. Това е повечето са младежи. Трябва да измисли за новите шофьори. Да има някакво ограничение за тях, по-малък двигател, да има две години стаж и след това вече да се качат на мощен автомобил. Това би помогнал много повече, отколкото камери. Аз имам познати, които имат много глоби и не ги плащат. Аз съм много стриктен. Нямам някакви нарушения. Имам дребни нарушения, които си и плащам”, е мнението на друг човек, спрял под палката на ТОЛ полицаите.

Питаме проф. Асенов що се отнася до събираемостта, има ли какво да се направи там и до каква степен това, че там няма максимална ефективност, обезмасля всичко друго.

Аз мога да споделя опит от това, което правим ние в националното тол управление. Даваме възможност нарушителя, когато го спрем на пътя да заплати компенсаторна такса и прекъсваме наказателния процес в този момент. Държавата директно събира парите си през терминалите и получаваме ефект на висока събираемост. Колегите от ТОЛ Контрола успяват да направят над 300-350 хиляди лева на седмица, събрани директно и влезли в бюджета средства на базата на тези компенсаторни механизми".

"Нарушенията абсолютно автоматично се трансферират за средна скорост към МВР в момента, в който се консумират като нарушения, ние по никакъв начин от националното управление нямаме човешки фактор. Ръчичка не участва в процеса, което гарантира обективността на тази система, защото чувам, чета по медиите още „една касичка”. Ами няма още една касичка, защото в тази касичка просто никой не участва. Нарушението се комплектова в рамките на няколко минути. Веднага след срещата с двамата министри, ние им предоставяхме една папка и още на другия ден на нарушители бяха съставени три акта за нарушения. Видяхте една госпожа, която е изправена в кола, която се движи 120 км в час, гледа с усмивка към нашата рамка, а колата в същото време е със скрит номер. Оказва се, че ние сме разчели номера, установили сме нарушителя и точно това лице е глобено, за това, че няма кола. По отношение на скритите номера, ние с приложение на по-специфични обработки, вече голяма част, почти 85% от случаите на скрит номер ги обработваме. Но, понеже това също се разбира, вече имаме последната седмица случаи на движение на автомобил без номера”, обяснява директорът на ТОЛ системите и уточнява, че камерите работят отлично и вечер.

На въпрос как ще се процедира с гастарбайтерите, професорът отговаря, че по основните маршрути на движение на транзитен трафик, са разположили по-големи контролни сили. „Така, че в момента, в който настъпи нарушението, част от нашите автомобили от този тип, имат възможност да верифицират нарушението на място, което е извършено. А следващият екип вече знае, че идващият автомобил е нарушител и на практика още преминавайки на територията на страната, ние можем да го установим и да го приложим. И той ще бъде спрян”, коментира той.

Проф. Асенов не смята, че огромният брой нарушители ще доведат до задъхване на системата. „На денонощие ние обработваме повече от 100 хиляди потенциални нарушения. Самата система е мащабирана за много по-голям тип нарушения. Ние използваме един и същ доказателствен запис - не генерираме допълнителни данни. Освен това сме на финала за въвеждане на нарушения за претоварване. По пътната мрежа се движат камиони, които са 45 плюс тона. И те са хиляда на денонощие. При ограничение на 40 тона максимална маса. Минутата седмица стартирахме и процедура за сертифициране за моментна скорост. Тоест, всяка камера, която виждате на оная рамка там, а те са общо над 1300 на всички рамки. Надявам се, че този процес до края на годината ще го завършим. В момента искаме с това насищане на пътната мрежа с контролни механизми не да работим върху това толкова много хора да бъдат наказани. Ние искаме да работим върху това малко хора да има наказани. Колко сме важни, когато може да спрем някой на пътя. Не сме важни. По-важни сме, ако никой не спрем на пътя. И всички пътуват нормално, комфортно и с усмивка към морето”, казва в заключение професорът.

*Източник: NOVA