0

О коло 200 служители на концесионера на летище София „СофКънект“ са на интензивен курс по взривове в ръчния багаж. Скоростното обучение е заради слабости в познанията им по експлозиви, установени при редовна проверка на представители на Европейската комисия за сигурността на летището.

Незабелязано

При инспекцията, проведена преди две седмици на принципа „таен пътник“, се оказало, че няколко агенти на ЕК успели да прекарат незабелязано от служителите по сигурността отделни елементи от взривно устройство, научи „Телеграф“. При сглобяването им впоследствие те биха формирали работеща бомба. Елементите минали през скенерите незабелязани, като част от тях били укрити в лаптопи и фотоапарати. Пропуски били открити и в познанията на служителите – често те засичали опасните елементи, но не можели да определят вида им (например взривател, взрив, кабели...), което се изисква от регламента на ЕС.

Обучение

Причина за пропуските е слабото ниво на обучение на персонала през последните десетилетия, крайно раздутия преди концесионирането щат и шуробаджанащината в политиката по човешките ресурси на старото държавно дружество, което стопанисва летището до месец май 2021 г. Оказва се и че доскоро служителите са обучавани на остарели компютърни програми, позволяващи минаване на тестовете наизуст без придобиване на функционални знания. Сега целта на концесионера е за около месец да подготви проверяващите ръчния багаж на пътниците, за да са готови за следващата визита на инспекторите от ЕК, която се очаква в този период. За обучението са командировани специалисти от Испания и Германия. Официално от концесионера отказаха коментар и обявиха, че такъв ще имат след окончателното завършване на проверката.

Заплаха

Същевременно вчера служебният вицепремиер и министър на транспорта Христо Алексиев заплаши, че ако концесионерът на летище София не започне да работи, както е обещал в техническата оферта по концесията, държавата няма да прави компромис с него.  „Да се надяваме коментарите да бъдат отстранени при предстоящата проверка на Европейската комисия“, коментира Алексиев. Той уточни, че при пропуски по договор държавата може да наложи санкции на концесионера, а в краен случай може да се стигне и до прекратяване на концесията.

Всяко летище по света би имало пропуски при инспекция, но на летище София те били над нормата.