0

Н аредба, качена за обществено обсъждане, предвижда домоуправителите да бъдат вкарани в Единна информационна система на етажната собственост. До интернет платформата ще имат достъп държавните институции, които ще могат да осъществяват контрол, както и да правят промени – да заличават или добавят информация.

Текстът на наредбата все още не е финален заради множество възражения и предложения, като в същото време регионалното министерство ще направи изменения, научи „Телеграф“. Те на свой ред ще бъдат подложени на ново обществено обсъждане.

Целта

Създаването на е-системата ще обедини два публични централизирани електронни регистъра: този на професионалните управители на етажна собственост и на  етажната собственост. До старта на новата система сдруженията на собствениците следва да се регистрират по сегашния ред. Професионалните домоуправители пък ще се вписват в регистъра по Закона за управление на етажната собственост след определяне на новите такси.

Съгласно новата наредба фирмите, които предлагат услугата на професионален домоуправител в блоковете, ще трябва да сключват застраховка „Професионална отговорност“. Полицата трябва да бъде сключена в 15-дневен срок от получаването на удостоверението за регистрация. След това в 7-дневен срок фирмите трябва да я представят в МРРБ. Застраховката ще се обновява всяка година без прекъсване, докато професионалният управител-търговец упражнява дейността по управление на етажна собственост. В наредбата е детайлно уредена и процедурата по регистрация на сдружение на собствениците. При регистрация етажната собственост ще получава единен идентификационен код.

Освен наредбата ще бъде променена и Тарифа №14 за таксите, които се събират в МРРБ и от областните управители за вписване на професионалните домоуправители, както и такса за вписване на промяна на обстоятелствата при тяхното вписване, уточни министър Иван Иванов в отговор на депутатски въпрос.

Проблеми

По-хубаво е местен да управлява входа, а не фирма. На това мнение е домоуправителят Иван Иванов, който се грижи за 13-етажен блок в Зона Б-18 в столицата, в който има над 50 апартамента. Пред „Телеграф“ той заяви, че няма проблем с неизрядни съседи, които не си плащат. В последните 2-3 месеца вдигнали таксата, тъй като всичко поскъпнало и вече всеки член на домакинство плаща по 12 лева на месец, като за домашните любимци, които се извеждат навън, се дължи половин такса. Отделно от това два пъти в годината хората от входа събират по 50 лв., за да натрупат средства за по-големи ремонти. Иванов уточни, че когато става дума за извънредни поправки, се събират отделно пари. Така например за асансьори дали 18 000 лв. Домоуправителят разказа, че с таксата от 12 лв. се покриват режийни разходи, подмяна на крушки, почистване на общите части. От тях се отчисляват минимални средства като заплата за домоуправителя, която е около 100 лв. на месец и възнаграждение за касиера. „Не им се занимава на хората. Има много недомислени неща, има и проблеми. Постоянно пищят, че плащат повече вода, че парното не работи, а се начисляват големи суми“, споделя той.

Блок чака 10 г. пари за саниране

10 години чакаме да санират блока ни, въпреки че сме одобрени през 2015 г., оплака се домоуправителят Иван Иванов от София. „Включиха ни в първата програма. Минаха 8-9 години, днес, утре, този месец, тази – другата година, нови изпълнители, конкурси, обществени поръчки. 9 години по-късно Савина Савова ни събра и ни каза, че няма пари и няма да има саниране“, разказва той. По думите му м.г. от Столичната община получили писмо, с което ги известили, че вече са намерени пари и ще бъде извършен ремонтът. „Чакаме повторно саниране след 10 години“, подчерта домоуправителят.