0

К укли и топки менте тровят децата. Преди празниците онлайн магазините бълват евтини фалшификати на скъпи марки играчки, които обаче крият рискове за здравето, установи проверка на „Телеграф“. Въпросните продукти не отговарят на европейския регламент относно регистрацията, оценката, разрешаването и ограничаването на химикали - REACH. Те най-често са изработени от пластмасови материали, които съдържат прекомерна концентрация на т.нар. фталати. Има четири различни вида фталати, като всички те могат да бъдат опасни за здравето. Най-общо това са химикали - естери, използвани, за да увеличат гъвкавостта и дълготрайността на пластмасите. Проблемът е, че те крият редица рискове за здравето. Именно поради тази причина съдържанието им в играчки и продукти е строго ограничено. 

Риск 

Фталатите доказано вредят на ендокринната и репродуктивната система. Ако контактът с тях е по-чест, това увеличава риска от алергии, астма и дори рак и стерилитет. Настъпването на по-ранен пубертет също може да се дължи на съдържанието на фталати в организма. В REACH е записано, че четирите фталата - Бис (2-етилгексиловият) фталат DEHP, дибутиловият фталат DBP, бензилбутиловият фталат BBP и диизобутиловият фталат DIBP, са токсични вещества, които представляват „неприемлив риск за здравето на човека“. Излагането може да се осъществи при поглъщане на храна и прах, поставяне на изделия в устата, вдишване на въздух и прах в затворени пространства и контакт на изделията с човешката кожа и лигавици. 
Поради тази причина е регламентирано концентрацията на изделията на пазара, съдържащи четирите фталата, да е равна на 0,1% от теглото. В момента обаче онлайн и в редица малки магазини е пълно с играчки, които не отговарят на изискването. 

На пазара 

Имитациите могат да се разпознаят по ниската цена.

 Имитациите могат да се разпознаят по ниската цена.
Infocons.org

Федерацията на асоциациите на потребителите алармира потребителите чрез приложението InfoCons за опасни стоки на пазара. Преглед на бюлетина показва, че пазарът прелива от китайски имитации на актуални детски играчки. Сред тях преобладават кукли, чиято истинска цена на оригиналните продукти варира от 60 до над 100 лева. Ментетата обаче се продават значително по-евтино в редица сайтове. Проблемът е, че тези кукли съдържат стойности на фталата, значително надвишаващи разрешените в ЕС. Така например един от продуктите, докладвани в приложението на федерацията, е „комплект пластмасови кукли с аксесоари“, при които са измерени стойности на фталата DEHP до 26% от теглото. Друг вариант е кукла бебе, която се продава под името на известна и желана от децата марка, но е имитация. В нея са измерени стойности 29,3% от същия опасен фталат. Още по-шокиращо е съдържанието на фталат DIBP в пластмасова топка - 49,4%. Всички тези продукти са внос от Китайска народна република и са отбелязани като носещи „сериозен риск, свързан с химични агенти“. Те следва да бъдат изтеглени от пазара и унищожени. 

Инспекция 

От общо 118 проверени играчки близо половината от тях не отговарят на условията за безопасност и изискване на посочване на производителя. Това съобщиха от Държавната агенция по метрология и технически надзор в отговор на запитване от в. „Телеграф“.  При 15 продукта няма СЕ маркировка, която е гаранция, че стоката е изпитана за безопасност. 22 играчки са без инструкции за употреба на български език, както и без наличие на предупредителни текстове за възраст и потенциални опасности при употреба. Също така има 42 продукта без наименование и адрес на икономическия оператор, пуснал продукта на пазара.  

От 1 декември стартира национална кампания „БЕЗОПАСНА КОЛЕДА 2022“. От началото на кампанията до момента са проверени общо 337 различни продукта, сред които детски  играчки, електрическите светлинни гирлянди и пиротехнически изделия. Посетени са над 297 търговски обекта в цялата страна. Относно наличието на опасни химикали в детските играчки е ангажирано Министерството на здравеопазването, посочват от ДАМТН. При съмнения за химикал продуктът се изследва в лаборатория. 

Обикновено се предлагат в онлайн магазини, защото при тях проверката е затруднена. 

 Обикновено се предлагат в онлайн магазини, защото при тях проверката е затруднена. 
Infocons.org

Спрени

По време на кампанията са спрени от продажба общо 47 стоки, като 16 от тях са детски играчки. Резултатите до момента сочат, че на пазара все още присъстват играчки, електрически светлинни гирлянди и пиротехнически изделия, които не съответстват на законовите изисквания. 

От ДАМТН посочват още, че онлайн търговията заема все по-значима роля, като в същото време създава и предизвикателства пред надзорните органи при осъществяването на контрол на продуктите, продавани онлайн. Причината е, че посредством интернет стоката може да бъде доставена до крайния потребител директно от производителя независимо от неговото географско разположение. Този факт значително затруднява контрола спрямо рисковете, засягащи здравето на потребителя, произлизащи от употребата на продукта. По отношение на коледната кампания проверки на онлайн търговия ще бъдат извършвани, включително и вследствие на получени сигнали и жалби.  Съвет към потребителите е да пазаруват от сайтове, където има подробна налична информация за продукта и продавачът да е с обявени данни и адрес за връзка с него. Това ще гарантира проследимост на продукта и поемане на отговорност при констатирано несъответствие за отстраняването му. 

Изтеглят от пазара 27 модела елгирлянди 

27 различни по марка и модел гирлянди имат видими несъответствия и за тях са издадени заповеди за спиране разпространението им. Продуктите се открити при проверки на ДАМТН на общо 143 различни по вид, модел и марка продукти. Нарушения са установени при повече от половината от стоките, които са инспектирани. 3 продукта гирлянди са  без СЕ маркировка, 28 нямат инструкции за употреба на български език  и 45 гирлянда са без нанесени наименование и адрес на икономическия оператор, пуснал продукта на пазара. Проверени са 76 пиротехнически изделия. 72 от тях са съответстващи. Открити са следните несъответстващи пиротехнически изделия: 1 продукт е без СЕ маркировка, 3 продукта са без наименование и адрес на икономическия оператор, пуснал продукта на пазара.