0

Ч етири години след катастрофата край Своге, която взе 20 жертви, сред които и 13-годишно дете, и рани 21 души, делото още не може да влезе в съда.

В края на юли тричленен състав на Софийския апелативен съд потвърди изцяло определението на Окръжния съд от януари прекрати делото и го върна на прокуратурата за отстраняване на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Според магистратите във внесения обвинителен акт на прокуратурата по отношение на двама от подсъдимите - директора на фирма „Трейс“ Бисер Иванов и техническия ръководител Иван Иванов, се установява дефицит на факти, който засяга пълнотата на обвиненията спрямо тях и ограничава правото им на защита.

От съда казват, че веднъж вече САС е дал указания за детайлно изложение на факти, които да вменяват отговорност на тези подсъдими за посочените нарушения, но тъй като и с настоящия обвинителен акт дадените указания не са изпълнени в цялост, делото следва да бъде върнато на прокурора за представяне на необходимите факти, ако все още се поддържа обвинението за тези нарушения.

Магистратите сочат, че нарушението е отстранимо и поради това делото се връща на прокуратурата. Определението на съда е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

Подсъдимите

Подсъдими по делото са шофьорът на автобуса Григор Григоров и още петима души, които имат отношение към ремонта на фаталния участък от пътя край Своге. Григоров е обвинен, че е нарушил правилата за движение по пътищата и е причинил по непредпазливост телесни повреди и смърт на повече от един човек, като случаят е особено тежък.

Останалите подсъдими са обвинени за това, че през 2014 г. на път II-16 Мездра-Елисейна - Своге са нарушили изискванията за добро качество на ремонта на път II-16 Своге-Нови Искър, участък 3.
Бисер Иванов е бил ръководител екип и изпълнителен директор на „Трейс София“ ЕАД – фирмата изпълнител на ремонта. Светослав Трифонов е бил началник на асфалтова база „Костинброд“, на когото е била възложена дейност по ремонта съгласно трудов договор от 13 май 2013 г., сключен с „Трейс София“ ЕАД. Иван Иванов е бил технически ръководител, на когото е била възложена дейност по ремонта съгласно трудов договор от 13 май 2013 г., сключен с „Трейс София“ ЕАД. Подсъдим е и строителният инженер Михаела Томова, член на екипа за строителен надзор на „Пътконсулт 2000“ ЕООД, на която е била възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя съгласно трудов договор от 3 април 2012 г. Шестият подсъдим е директорът на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ Стела Попниколова.
При разследването са разпитани над 100 свидетели и експерти.

Първоначално прокуратурата повдигна обвинения и на високопоставени длъжностни лица от АПИ - Светослав Глосов и Дончо Атанасов, но през юли 2021 г. прекрати разследването срещу тях.

След трагедията край Своге трима министри подадоха оставки - на транспорта Ивайло Московски, на вътрешните работи Валентин Радев и на строителството Николай Нанков.

Трагедията

На 25 август 2018 г. автобус с екскурзианти се връща от посещение в манастира „Рождество Богородично“, известен и като „Седемте престола“, който се намира край село Еленов дол в община Своге. По-голяма част от пътниците са от софийското село Световрачене. На тръгване всички са в приповдигнато настроение и нямат търпение да започне еднодневната им екскурзия до действащия манастир. Екскурзията е организирана от пенсионерския клуб и туристическа фирма. Подобни пътувания се провеждат почти всеки уикенд. Сред екскурзиантите са 15-ина души от певческия състав на Световрачене.

В автобуса има 33-ма пътници плюс шофьора. Според данните от тахографа превозното средство се е движело с 40-50 км в час. Валял е проливен дъжд. Около 17 часа в района между Лесков дол и Своге, на пътя Своге-София, на завой автобусът излиза от пътното платно и се преобръща вдясно през мантинелата, на около 2 км след Своге в посока София. Пада 20-30 метра надолу на площадка под нивото на пътя.

Първоначално загиват 16 души и има 5-ма тежко ранени. 53-годишният шофьор на автобуса е сред по-леко ранените и също е настанен в болница. Пробата му за алкохол е отрицателна.

Местни жители твърдят, че този участък от пътя е рисков, а впоследствие експерти казаха, че пътната настилка не е отговаряла на всички изисквания, а шофьорът е карал с несъобразена с пътните условия скорост. В асфалтовата смес е бил използван варовик вместо материал от твърди скали, както трябва да се прави за натоварените пътища.

Паметната плоча край пътя

На 25 август 2019 г. на мястото, където автобусът ковчег се е прехвърлил през мантинелата, бе поставена паметна плоча и бе отслужена заупокойна молитва в памет на жертвите. Инициативата бе на жителите на село Световрачене, откъдето са 17 от загиналите. Въпреки ремонта на пътния участък и намаляването на разрешената скорост хората се притесняват да вървят по тротоара до пътя, защото на определено място той просто свършва.

.

 .
БГНЕС/БНР