Б ежанци с хуманитарен или временен статут са силните каналджии на мигранти в момента. „Новият профил на трафиканта е – мъж от Сирия или Мароко, между 30 и 45 г., наема рент-а-кар. Винаги са мощни автомобили с големи багажници, често джипове. Въоръжен и с указание да не спира на полицията при никакви обстоятелства“, казаха от МВР пред „Телеграф“.
Само за ден вчера се разразиха нови два екшъна с нелегални бежанци – край Чирпан и на входа на София.
Такса
Най-голям брой каналджии са от Сирия и Мароко. По оперативни данни на ДАНС това са мигранти с хуманитарен статут, които от поне година живеят в България. Познават отлично трасетата от българо-турската граница до браздата със Сърбия. Изградили са и контакти с определени служители на Гранична полиция, които да ги покриват. Те са свръзката между турските трафиканти и онези, които поемат групите от Сърбия към Западна Европа. От МВР допълват, че от около две седмици в бизнеса на бежанците се намесват рязко украински и полски банди. „Това са граждани от държави, които също имат големи проблеми по границите си. Нека обаче не се заблуждаваме - използват се канали, които тръгват от Близкия изток, минават през Турция и България и стигат до Германия, Франция, Австрия, Италия. Никой не може случайно да прекарва бежанци просто така“, обясниха криминалисти. По думите им цената от Турция до Сърбия е 3000 евро.
Още преди няколко дни и служебният вътрешен министър Иван Демерджиев призна, че в нелегалния трафик на мигранти се включват и хора от Полша, Беларус, дори Латвия. България ги привличала заради мижавите наказания, предвидени в закона. Последният скандален случай беше с условната присъда на каналджията, заради който загинаха двама полицаи от Бургас. От приключилите 2485 дела за трафик през 2021-2022 г. само по 158 от тях има наложени ефективни присъди затвор.
Скорост
Само в рамките на вчерашния ден се разразиха две опасни ситуации с бежанци, и то почти по едно и също време. Полицаите преследваха бус, натъпкан с мъже, който не спрял на стоппалка. Започнала бясна гонка, при която украинските каналджии вдигнали 140 км/ч. В един момент шофьорът изпуснал волана и самокатастрофирал. Украинецът бил с леки наранявания. 23-мата бежанци били невредими. Интересното според прокуратурата бусът бил с полски номера.
“Всеки ден пътнотранспортната обстановка е изложена на опасност. Има реална опасност за нови и нови жертви”, каза Румен Попов, заместник апелативен прокурор в Пловдив. “Оказва се, че едва ли не трябва да има табели по пътищата, на които да пише: “Внимание! Свободно преминават мигранти”, допълни той.
Украинците са по на 20 г. И са влезли у нас преди 4 дни.
Паралелно в София на бул. „Цариградско шосе“ беше изловен ван с афганистанци. Той имал сръбска регистрация. Трафикантът е от Северна Македония.
Купуват 1200 ленти с шипове
МВР ще купи 1200 специални ленти с шипове за принудително спиране на автомобили. Те ще бъдат раздадени на всички полицейски управления и ще се намират в патрулните автомобили. Според разпоредбите на вътрешния министър Иван Демерджиев лентите ще се използват при преследване на бягащи от органите на реда автомобили, за които има информация, че в тях пътуват криминални лица или мигранти.
„Служителите, които обслужват магистрала „Тракия”, както и КПП-тата на „Траянови врата” и „Църна маца”, ще бъдат оборудвани с такива ленти”, обясни началникът на Охранителна полиция ком. Венелин Младенов.
Спипаха четирима БГ трафиканти в Румъния
В Румъния са задържани четирима български граждани за трафик на мигранти, съобщават от Граничната полиция в северната ни съседка.
На 22 ноември към 19,15 часа гранични полицаи от град Дета, окръг Тимиш, спрели на входа на селището Дента лек автомобил, управляван от българин, който е бил придружен от свой сънародник. Спрян бил и микробус „Форд Транзит“, регистриран в Германия, в който пътували други двама българи.
При извършените проверки граничните полицаи открили, че в товарното отделение на микробуса има 10 чужди граждани, които не можели да представят документи за самоличност. Пред служителите те заявили, че идват от Турция и са на възраст от 9 години до 46 години.
*По темата работиха Виктория Пенкова и Жанета Йорданова