0

К оли на частни охранителни фирми масово газят Закона за движение по пътищата, а в МВР няма данни за глобени сотаджии, научи „Телеграф“.

Въпреки че съгласно този закон и Закона за частната охранителна дейност колите на сотаджиите нямат право на специален режим на движение, нарушенията са масови.

Нарушения

Най-често автомобилите на частните охранители са виждани грубо да нарушават ограничението на скоростта както извън града, така и в населени места. Друго класическо нарушение е карането в насрещното платно, както и срещу движението в еднопосочни улици.

Коли на СОТ могат да бъдат видени и да карат на слалом между хората в пешеходни зони, включително и в паркове и градинки. Често хвърчат през зебри, без да пропуснат пешеходците. Същевременно заради сходната дейност, свързана с охрана на реда и сигурността, катаджии често проявяват толерантност и не глобяват частните охранители.

Правила

Колите на частните охранителни фирми не са сред тези, на които законът дава право на специален режим на движение, заявиха за „Телеграф“ от МВР.

Техните правомощия са описани в специалния закон за частната охранителна дейност, който не им дава никакви привилегии или специални права на пътя. „Телеграф“ се опита да получи от силовото ведомство информация за това как КАТ контролира колите на СОТ и какви са данните за административно-наказателната дейност. Оказа се обаче, че такава информация няма, тъй като МВР не води статистика по този критерий.

Работа

„Не е трудно да се сетим, че нарушават закона. Всеки клиент на частен СОТ знае за колко време пристигат при проблем или инцидент в охранявано жилище или сграда. Такива времена за реакция не могат да се осъществят без нарушение на ограничението на скоростта, особено в населени места. От една страна, охранителите си вършат работата и бързината е ключова за сигурността на клиентите им. От друга страна обаче, техните автомобили нямат специален режим на движение и имат същите правомощия на пътя като тези на всеки друг автомобил. Дори и автомобил на СОТ да е снабден със специални светлинни сигнали, те не са задължителни за останалите водачи на пътя и не дават специални права“, коментира за „Телеграф“ Тенчо Тенев, бивш началник на КАТ-София и настоящ съветник по пътна безопасност на премиера Николай Денков.

Според него в КАТ никога не е имало дори и неписани правила за толерантност към сотаджиите. „Вършат ли нарушения, подлежат на санкция както всеки един друг водач. А гражданите трябва да ги снимат, ако виждат нарушения“, заяви Тенев.

Инструктаж

От СОТ фирмите обаче твърдят, че нарушенията са изключение, а подчинените им минават стриктен инструктаж за поведение на пътя. „Няма как да минаваме по забранени маршрути или да допускаме нарушения, докато изпълняваме задълженията си – всичко се следи“, казаха за „Телеграф“ от най-голямата охранителна фирма в Стара Загора „ВТА Секюрити“. Фирмата има отговорници на всеки един от патрулите и волности не се позволяват.

„Всяка патрулна кола се движи с джипиес и не може да минава през забранени местности, да пренебрегва пешеходните пътеки, да се движи в насрещното или в бус лентите“, обясниха още от „ВТА Секюрити“.

Яхналите инкасо се мислят за привилегировани

Във Варна повечето охранители и служители в инкасо фирмите смятат, че автомобилите им са със специален режим на движение, а нарушенията са масови. От фирмите твърдят, че постоянно се борят с нарушителите чрез вътрешни правила. „Нашите коли нямат специален режим на движение като полицейските. Затова всеки от шофьорите ни е инструктиран да не кара рисково и да спазва Закона за движение по пътищата. Не отричаме, че се е случвало патрулните ни автомобили да нарушават правилата и да се движат с превишена скорост, но това са изключения на фона на стотици реакции по сигнали в денонощието“, твърдят ръководители от бранша. Според тях, за да се избягват задръствания и движение в жилищни райони, където има ограничения на скоростта, се изработват подходящи маршрути, за да могат патрулите да стигат максимално бързо до обектите в периметъра си. „За да се стигне най-бързо по най-късия възможен път, са нужни и натрупан опит, и много тренировки“, казват още от охранителните фирми.

Охранител помля такси

Автомобилите на охранителни фирми стават причина за катастрофи, предизвикани от несъобразена скорост, най-често при преследване на престъпници. Това коментират от СОТ фирмите край морето, където практиката показва всевъзможни изпълнения, някои от които са с трагичен край. Един от по-тежките случаи е катастрофата край Златни пясъци, когато при челен сблъсък пострадаха шестима. Тогава се удариха кола на охранителната фирма „СОД-Варна“ и такси на „Ласия“. По първоначална информация по случая виновен за произшествието е водачът на охранителния автомобил, който влязъл в насрещното движение и блъснал таксито.

*По темата работиха: ДЕЯН ДЯНКОВ, ЕЛЕНА ДЮЛГЕРОВА, ДОБРОМИР РАДУШЕВ