0

- Г-н Стаматов, в училището, което ръководите, има ли постъпили заявления от украински семейства децата им да бъдат записани в училище?

- Засега от 119-о СУ сме отговорили само на една майка на 15-годишно момиче. Обяснили сме какви са условията да запише детето си при нас, но следваща стъпка от нейна страна не е предприета. Заради изключително силната трагедия на хората, които идват в страната ни, всеки директор може да положи усилия за добра съпричастност и записване на учениците в училище като слушатели до окончателното установяване на статуса им.

- Разполага ли училището с бомбоубежище?

- Мазето на училището някога е било място, в което са се извършвали военни обучения. Аз съм негов директор от доста време и мога да кажа, че не е използвано за типично бомбоубежище. В момента е добре почистено, в него няма излишни вещи, празно е, осветено е. Не се отоплява, но няма и необходимост за това.

- Как учениците приемат войната в Украйна?

- От многото разговори с колеги всички споделят, че това е основна тема за комуникация, когато се говори за нещо, различно от дадения предмет. Вълненията са съвсем естествени и доста интензивни. Надали има човек, който да не се страхува от война. Особено децата. Това сега е тема номер едно, която измести изцяло тази, свързана с ковид. В момента ние правим едни механични тествания на учениците в понеделник, без много да се обръща внимание на самия процес и със силната надежда, че този процес ще спре. Той освен че ни е в тежест, в настоящата ситуация е тотално безсмислен.

- Кога ще спре тестването?

- В училище имаме голямо количество тестове, поне до края на март. Няма конкретика по отношениена това кога ще спре самото тестване. Искаме то да приключи успоредно с отпадането на зеления сертификат. Ако се огледаме в цялата страна, самият ход на ковид вече е изключително неглижиран, което означава, че единственото място, където се спазват всички дейности и мерки, си остават образователните институции. Това пречи на много наши чисто образователни дейности. Спазвайки насоките, които продължават да се прилагат, не можем да проведем родителски срещи, да поканим външни институции да извършват различни превенции. Училището продължава да бъде една затворена институция в този момент.

В момента върви дебат за старта на учебната година.

Този дебат започна едва преди седмица официално на Отрасловия съвет по образование, но не се провежда в никакъв интензивен формат и пълнота. Съюзът на работодателите в системата на образованието заявихме ясно и категорично желание дебатът да бъде цялостен, с представяне не само на дата на учебната година. Дискусията трябва да върви заедно и с други теми: какъв е ходът на учебната година, с какво той би се променил, ако се промени началото й, какви биха били параметрите на ваканция и как това би се отразило върху учебното съдържание и учебната програма. Едва тогава бихме могли да имаме яснота по отношение на смисъла от промяната на началото на учебната година. Дотогава дебатът няма стойност. Ако нещата се поставят на правилното място с конкретика по отношение на целия ход на учебната година и сериозно мислене за олекотяване на съдържанието, тогава ще е друго.

- Как да се олекоти учебният материал?

- Академичният дух продължава да е водещ в учебния материал по много предмети. Това се отнася за природния цикъл: биология, химия, география. За голямо съжаление има силно съдържателно натоварване на учебния материал по математика, много учебни произведения в учебниците по БЕЛ, много фактология в учебника по история. През последните години е имало опит да се направи крачка към промяна, но в действителност първата беше направена през 2016 г. с въвеждането на настоящия закон. Сега 6 години по-късно е време да се направи редакция на учебната програма, за да може да изглежда адекватно на ситуацията в момента. Виждането на нас директорите е, че това трябва да се извърши от огромни екипи от учители, работещи в системата. МОН е на мнение, че подобно допитване трябва да има и до учениците, което за мен като човек, работещ от дълго време в системата на образованието звучи хубаво, но кой ще е този ученик в 3-ти, 4-ти или 5-и клас, който да знае кое е лесно, кое трябва да се учи, кое да не се учи? Както и да бъде поставена една подобна анкета, тя не би била надеждна, защото за един ученик едно е лесно, второ е трудно, за друг – друго. Затова подобен анализ трябва да бъде направен от широки учителски професионални кръгове, а не да се подложи на вниманието на самите ученици.

- Учебна година в три срока – възможно ли е това?

- Усещам зацикляне по тази тема на всички нива. Родителите са против, учителите са по-скоро против, директорите също. В тази ситуация дебат с ясни аргументи трудно може да има, защото емоцията ще надделее.

- Символ ли е 15 септември?

- Символ е на нашата образователна система в последните 130 години. Много хора смятат, че това е традиция в българското образование. Има носталгия и само МОН може да направи стъпка към промяна, ако види, че има подобна нагласа.

- Имаше и идея за въвеждане на интегрален изпит на НВО, но и тя май отшумя?

- Интегралният изпит е все по-необходим, когато говорим за качество и измерване на качество на образованието. Една от темите, която бе предложена от академик Николай Денков, е измерването на качеството на образованието, но тя се базираше само на резултатите от НВО по БЕЛ и математика. Отново се издигат на висота тези много важни предмети, но никъде не се говори за поглед към другите, които учениците изучават. Затова интегралният изпит би имал голяма стойност, когато говорим за качество на образователния продукт и се видят резултатите на изпита по няколко дисциплини, поставени на едно място.

- Предстои старт на приема за първолаци в София. Какво е основното, което трябва да знаят родителите тази година?

- Наредбата за прием в 1-ви клас беше приета съвсем скоро. Сред новите моменти в нея е, че всичко вече е изцяло електронно, включително и за децата, които желаят да се запишат в паралелки с изобразително изкуство и хореография. Миналата година само те бяха извън централизирания формат на подаване на документи. На абсолютно всички документи, които се подават по електронен път, се извършва служебно проверяване на данните, без да е необходимо родителите да ходят никъде. Изключение са децата, които има специфични документи, свързани със заболявания или епикризи. Те трябва да бъдат представени в самото училище, тъй като някои от тези документи са с по-различен характер. Критериите са същите. Уседналостта е водеща заедно с най-близкото по местоживеене училище. Друго дете в самото училище до 12 години също дава предимство.

Това е той:

- Роден е през 1967 г. в Карнобат

- Завършил е Факултета по биология на СУ “Св. Климент Охридски” и преподава биология

- Бил е последователно директор на 150-о СУ, 8-о СУ и 119-о СУ в София

- Зам.-министър на образованието в кабинета „Борисов 2“

- В момента отново е директор на 119-о СУ в София

- Председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България

- Общински съветник в Столичната община