С обственичка на картина от Владимир Димитров – Майстора, на която е нарисува моделката му Дафина Котева – първообраза на неговата Българска Мадона, е сред осиновителите на полуразрушена мозайка от Чинията на Бузлуджа.
Възпитаничката на немски химикотехнологичен ВУЗ, д-р Красимира Димитрова, която никога преди това не се била качвала на върха и не била виждала състоянието на някогашния дом паметник на партията, съвсем спонтанно решила да се включи в доброволческата акция.
Д-р Димитрова предоставила спестяванията си от 5000 лв., които възнамерявала да използва за второ издание на книгата си „Непознатата картина“. В нея разказва историята на починалата едва на 17 години Дафина и срещите й с Гения от Шишковци.
Избрала да „осинови“ творбата на великотърновския художник проф. Александър Терзиев (1934-2011)„Последното момиче“, след като разбрала, че момичето е било нарисувано, облечено в бяла сая и заобиколено от макове. Както и Дафина в друга творба на Майстора. Казала си – това е моята мозайка! Чак като се качила на върха, видяла в какво всъщност окаяно състояние е мозайката. Ако не била намесата на консерваторите, до броени месеци и тази част от композицията щяла да бъде унищожена.
Красимира Димитрова скромно премълчава, че през м.г. е преотстъпила за срок от 5 години картината на Майстора на галерията в Шишковци с опцията някой ден тя да стане нейно притежание. Споделя, че картината е била подарена от художника на моделката малко преди да почине тя от туберкулоза. Нейни близки (моделката била сестра на баба й) разказвали, че въпреки проливния дъжд творецът дошъл на погребението. След това в продължение на 40 дни всяка привечер идвал на гробището и присядал до дървения кръст. Малцина знаят, че всъщност на паметничето няма снимка на момичето, а копие на майсторовата картина „Мома от Калотина“, за която Дафина също позирала. Владимир Димитров подарил на семейството и умалено копие на „Българската Мадона“, в края на ХХ век обаче дядо й го дал на кюстендилски художник, за да направи копие и никой повече не го видял.
Родственички на художника показаха „Есенните цветове на Кюстендил“
Северина Димитрова
Родственички на Майстора представиха творческия проект „Есенните цветове на Кюстендил“. 25 момичета, облечени в народни носии, застанаха пред фотообектива на фотографа Владислав Чанев, за да покажат плодородието на Кюстендилския край. Инициативата идва, след като в областния град беше отменен Празникът на плодородието, а в нея се включва и художникът Евгени Серафимов. „Пред Рождество Христово сме с есенен проект, чийто смисъл е есента и снимките с плодородието. Плодородие - това го доказаха плодовете, които роди кюстендилската земя за породен път и Овощната градина на България. Знаете ли, че Майстора е избрал да живее в Шишковци пред това да живее в Ню Йорк, защото той е имал това предложение от Джон Крейн. Знаете ли, Майстора дори не е останал да живее в София, при положение че е имал жилище там. И ние сме наследници на тоя Майстор и в Шишковци внучките на моделите продължават да обличат носиите на своите баби, на българските Мадони“, обяви при представянето на творческия проект художникът Евгени Серафимов. Над 1 милион души от цял свят са разгледали снимките на кюстендилските момичета.
Христо Христов