0

- Г-н Кичиков, с каква информация разполагате за случая с двамата убити полицаи при преследване на рейс с нелегални бежанци? Откъде са влезли тези хора в България?

- Първо искам да поднеса моите съболезнования на близките и приятелите на двете загинали момчета. Те на практика са се жертвали, за да няма други жертви. Заслужават респект. А на въпроса ви откъде са влезли мигрантите – през зелената граница в района на гранично-полицейския участък Малко Търново, където са били натоварени. След това първият опит за спиране на автобуса е бил в района на село Крушевец, след това е имало още един опит от Гранична полиция – да бъде спрян. Вече по-късно е било потърсено съдействие от ОДМВР-Бургас. За жалост резултата го видяхме всички.

- Как са преминали тези 48 бежанци зелената граница? Пеша ли или направо с автобуса?

- Това, което знам, е, че са влезли пеша през зелената граница. Автобусът не е напускал пределите на страната и не е излизал към Турция.

- Нормално ли е толкова голяма група хора да мине незабелязано през една точка? Министър Демерджиев каза, че има големи забележки към някои служители, а има и такива, които се проверяват дали не са съдействали на трафикантите.

- Абсолютно не е нормално, но можем да кажем, че в момента демотивацията у служителите, които охраняват границата, е страшно голяма. Няма как предишният министър на вътрешните работи Бойко Рашков да говори, че е направил промени, при положение че е закрил участък в Болярово, а е преназначил хората в участък в Резово. Мога да ви кажа, че знам, че тези служители спят по колите в момента.

- Как по колите?

- Така! Няма къде да спят и няма как да си позволят да пътуват всеки ден до Резово от Болярово, защото по-голямата част са оттам. Мотивацията е изключително ниска, което оказва влияние на самата обстановка.

- От колко време граничарите спят по колите?

- Знаете, че лятото е сезон, в Резово няма къде да бъдат настанени. Трябва да си плащат сами, защото са преназначени на работа там. А вие знаете какви са заплатите в Гранична полиция, а и не само там, а в МВР като цяло.

- Ситуацията по цялата българско-турска граница ли е толкова критична? Защото от думите ви излиза, че браздата ни е като разграден двор.

- Какво да ви кажа? Доколкото имам сведения, ситуацията е много тежка, и то не от месец. Да не забравяме, че преди една година, когато бяха направени големите кадрови промени в МВР и бяха махнати служители, които наистина знаеха как се охранява границата, е така. Тук не говоря за мен, а за онези гранични полицаи, които са местни, знаят как се охранява теренът, знаеха как да противодействат. Те бяха премествани на други места.

- Каква е била целта?

- Целта не знам каква е. Знаете каква беше обстановката в цялото министерство. Там имаше ситуации, че някой казал нещо, после го преместват по политически причини. Защо? Нали полицаите са деполитизирани.

- Хората, които живеят в пограничните села, са абсолютно наясно какво се случва на браздата. Те дали са алармирали Гранична полиция, дали е работено по тези трафиканти?

- Не мога да кажа дали е работено или не по точно тези трафиканти. Предполагам, че може и да е работено, но демотивацията на хората води до срив в тяхната работа. Особено на оперативния състав. Много са причините. През тази година служителите бяха тотално демотивирани и ако някой беше отишъл да говори с тях, щеше да получи реална представа за моментното състояние на обстановката. Само че нямаше такива.

- „Телеграф“ няколко пъти публикува разследвания, които показаха чудовищната картина на границата, включително как трафиканти се гаврят с униформените, прескачат със стълби, без стълби и снимат клипове в Тик-Ток и социалните мрежи. Последващата реакция на МВР адекватна ли беше?

- Разбира се, че неадекватна. Винаги е имало хора, които опитват да промотират дейността си, но чак пък такова нещо не е било никога. Това говори, че организацията не е била както трябва по охраната на границата.

- Вие като граничар с дългогодишен опит, а след това и като шеф на ГДГП, като гледахте клиповете как прескачат трафиканти и бежанци и се смеят, какво беше първото чувство, което изпитахте?

- Срам! Срам, защото аз не мога да си го представя това, че може да се случи. Срам и яд, че изобщо се допускат такива неща.

- Защо според вас се допускаха толкова време?

- Това вече е въпрос, който трябва да зададете на предишното ръководство и на МВР, и на Гранична полиция. Нека те да казват как реагираха на всички сигнали и какви мерки са взели, за да не се допускат.

- Това, което аз проследих, е, че след всяко наше разследване някой излизаше и казваше, че няма бежански натиск и проблем няма. Това вярно ли е според вас?

- Абсолютно не е вярно. От миналата година май месец вече имаше индикатори, че този натиск ще се случи. Най-лошото е, че никой не взе мерки, защото се работеше по случващи се в момента теми, а не се гледаше напред.

- Какво трябваше да се направи според вас още от миналата година, за да не се стигне до днес (б.р. - вчера), когато имаме двама загинали полицаи?

- Не трябваше да се спира поддръжката на всичките системи за наблюдение. От една година просто се неглижираха нещата, за да се търсят какви ли не причини по изграждане на тези системи и никой не обръщаше внимание за поддръжката им. Ако щеше, вземете и автомобилите, служителите нямат такива, с които да отидат на границата да патрулират. Оттам се променя коренно и начинът на охрана, и всяко едно нещо.

- Оказва се, че системата за наблюдение не е била в ред, джиповете също.

- Не знам доколко е в ред, но когато оградата е нарязана и надупчена като швейцарско сирене и нищо да не се прави за нейната поддръжка, не е добре.

- Иван Демерджиев също каза, че има проблеми по системата за видеонаблюдение. За колко време посред вас може да се оправи този проблем?

- Нямам представа. Тук е въпрос на поръчки, на доставки. Трябва да се говори с фирмите, затова не смея какъв период ще е нужен в проблемни участъци да се доставят. Те се доставят на различен режим.

- По ваша информация и това, което чувате от ваши бивши колеги, какъв е реалният бежански натиск в момента?

- Реалният натиск е много голям. Още миналата година, докато все още бях служител, казах какво може да се случи.

- По колко души на денонощие атакуват границата?

- Това не мога да ви го кажа аз, а Гранична полиция. Стотици са тези, които успяват да преминат нелегално.

- Какви са начините, които използват, за да влязат у нас? При инцидента са били с рейс, онзи ден бяха с ТИР.

- Всякакви начини и с леки автомобили, и с микробуси, тирове, камиони. Няма превозно средство, което да не използват. Остана вече летяща чиния и самолет (смее се).

- Служебният министър поиска оставката на вече бившия шеф на ГДГП Деян Моллов. Той е бил и ваш подчинен. Защо този човек не успя да се справи с бежанския натиск?

- Не искам да му давам оценка на г-н Моллов. Само желанието да станеш голям директор не е достатъчно. Може би му беше рано да стане шеф на ГДГП. Най-голямата му грешка беше може би, че не успя да се наложи така, че неговото мнение в министерството, ако е имал такова, да го наложи и да бъде наистина слушан от министъра, за да управлява правилно границата, а не да изпълнява само това, което му се каже.

- Какво трябва да се направи сега, за да се спре бежанската вълна?

- Да се вземат спешни мерки, да се започне с възстановяване на съоръжението, на системите. Трябва да се работи и по мотивацията на служителите, да виждат смисъл в това, което правят. Има много неща, които могат да се направят. Върнаха ни в годините, когато България беше подложена на един нечовешки натиск.

- Колко души според вас са трафикантите, които си позволяват да се гаврят по този начин с полицията? Визирам с клиповете, с действията им, а преди няколко дни бяха заклали и следово куче.

- Не знам колко души могат, но явно действат като водата – по метода на най-малкото съпротивление си пробиват път. Явно мерките, които са били взети спрямо тях, са били недостатъчни.

- Може ли трафикантите да действат толкова нагло и свободно без помощ от гранични полицаи?

- Със сигурност няма как да стане, но и не смятам, че всички служители от ГДГП подпомагат тези престъпни действия. В голямата си част това са служители изключително патриотично настроени. По мое време бяха мотивирани да се справят, но винаги е имало и ще има такива, които са подпомагали трафиканти на хора. Затова и са били арестувани.

- Какъв трябва да е този рушвет, който да накара един граничар да си затвори очите и да пропусне в България бежанци, сред които може да има и терористи?

- Не знам, аз не мога да си го обясня. Няма нещо, което мен може да накара да си затворя очите. Винаги съм говорил със служителите, със сержантския състав, така че да няма подобни случаи.

- На границата ще бъдат пратени 100 военни, дронове. Дали ще се справят?

- И 1000 човека да бъдат пратени, ако не се инструктират и не бъдат използвани правилно, нищо няма да стане. Ще бъде само едно харчене на пари.

- Барети от СОБТ, жандармерия също бяха пращани преди месеци на границата. От тях имаше ли ефект?

- Ще ви отговоря така – най-подготвените хора за тази ситуация са служителите на Гранична полиция.

- Когато бяхте директор на Гранична полиция, имаше гонки и стрелба. Помните ли колко пъти?

- Но нямаше пострадали служители. Само ще ви кажа, че през 2017 г., но на западната граница за разлика от сега, преследваха автомобил, който се мъчеше да изкара хора в Сърбия. Там беше употребено оръжие по правилата, имаше ранен мигрант от Афганистан, но беше жив. Ние нямаме смъртен случай или въобще някой да е поставен в такава ситуация. С това се гордея.

- В момента трафикантите имат ли респект към граничарите?

- От това, което виждам, мисля, че нямат. Мога да ви кажа и друго, което ми споделят хора. Служители са били карани от предишната власт да докладват, ако се видят или говорят с някой от освободените полицаи. Това са били разпореждания на ниво Гранична полиция. Е, аз какво да направя, да не се виждам с никого или да ги подминавам на улицата, ако се засечем?

- От Бойко Рашков ли е било разпореждането?

- Не знам дали от него, но се е правило.

Това е той:

Роден е на 29 август 1967 г. в Бургас.

През 1990 г. завършва Висшето военноморско училище във Варна със специалност „Корабоводене за военноморския флот“. Първоначално е помощник-командир на кораб от военноморските сили.

От 1 септември 1992 г. е командир на кораб на Гранична полиция.

В периода 4 юни 2004 – 12 март 2012 г. е заместник-началник на база „Гранични полицейски кораби“ към РДГП-Бургас. От 12 март 2012 г. е началник на базата до 30 март 2015 г., когато е назначен за началник на база Гранични полицейски кораби - Созопол.

На 31 август 2016 г. е назначен за директор на Главна дирекция „Гранична полиция“, а е освободен през юни 2021 г.