0

- Г-н Ризов, в какво положение е таксиметровият бранш година след отшумяването на пандемията, началото на войната и старта на инфлацията?

- След корекцията на тарифите с 20% от 1 януари 2023 г. леко тръгнахме да се съвземаме, но инфлацията вече изяде тези проценти. Видимо ще става и по-трудно с оглед на очакваното връщане на акциза на пропан-бутан и метан – горивата, които ползваме. Това ще даде едно отражение при пропана от 15, при метана от 30 стотинки. Това са около 200 лв. повече разходи средно на месечна база или 2400 лв. на годишна база. Ние спестихме 500 лв. от намаляването на специфичния общински данък за такситата, но сега те ще бъдат занулени от това ново увеличение на разходите ни.

- Ще вдигате ли цените в такъв случай?

- Въпреки това сме категорични, че няма как да вдигаме цените, при положение че положението и при нашите клиенти не е розово. Затова и не мислим за вдигане, защото това категорично ще отблъсне потребителите.

- Как се отрази пандемията, войната и инфлацията на броя на таксиметровите автомобили на улицата?

- Преди пандемията и в последните 20 години такситата в столицата винаги са били около 6000. По време на ковид броят на активните таксита слезе до 4000. Сега отново са около 5500 издадените разрешителни. Ще видим накъде ще е тенденцията след връщането на акциза.

- Какви са вашите опции за вдигане на приходите, при положение че разходите ви растат?

- В таксиметровия бранш има 30 разходни направления, като почти всички от тях са обложени или с ДДС, или с акциз. Отделно, в почти всички от тези разходи от началото на годината има поскъпване. Задава се и поскъпване на осигуровките. Приходите обаче няма как да увеличим, тъй като общата инфлация доведе до намаляване на клиентите ни. Това е сериозно видимо в първите три месеца на годината. Донякъде е и очаквано, тъй като таксиметровата услуга е една от тези, от които потребителите най-бързо се отказват при увеличени разходи особено за храна. А вие знаете с какви темпове растат цените на храните.

- Вие сте сред най-активните браншови организации. Какви са инициативите, върху които работите в момента?

- Както и всички други браншове, чакаме да се свика Народното събрание, защото в България то е мястото, където се решават сериозните проблеми в дълбочина. В момента основен наш приоритет е борбата срещу нерегламентираните превози и целим да убедим законодателя, че трябват спешни мерки в тази посока чрез промяна в Закона за автомобилните превози. Това е огромен удар върху легалния бранш. Редом с печално известното приложение Maxim сега популярно е и TUDA. Стават все повече на пазара и това води до намаляване на приходите ни, защото потребителите избират тези услуги заради ниската цена, без да се интересуват, че зад тази ниска цена стоят милиони укрити данъци и осигуровки, както и куп пропуски в безопасността на движението по пътищата и подготовката на водачите. Легалният бранш е регулиран и контролиран. Сивият не е.

- Нали нерегламентираните превози бяха криминализирани след натиск от вас, в което бяхте подкрепени и от автобусните превозвачи?

- Да, в чл. 234 от Наказателния кодекс наистина бе предвидено наказание за това. Резултатите обаче не са видими. Въпреки няколкото ни срещи във Върховна касационна прокуратура, включително и с главния прокурор, напредък няма. Нямаме ефективност по тези членове. Положението в момента е, че като ги хванат, ги пускат. Важи както за нашия бранш, така и за автобусните превози, където ефектът върху легалния бранш е пагубен. Явлението нерегламентирани превози за съжаление по никакъв начин не е ограничено, камо ли пък изкоренено. Затова сме изготвили промени в ЗАП, които според нас ще помогнат това да се промени. Имаме увереност от депутати от конкретна партия, че промените ще бъдат внесени. Ако бъдат приети, нещата ще тръгнат нормално.

- Каква е промяната?

- Извинете ме, но в момента това е конфиденциална информация и не мога да я споделя. Промените ще станат известни, когато бъдат официално внесени в парламента.

- Защо е тази тайнственост?

- Защото кръговете, които стоят зад тези приложения за нелегални превози и техните помагачи юристи, само чакат как и с какви аргументи да атакуват промените. Имайте малко търпение и ще разберете какви ще са мерките. Те са такива, че с приемането им това уродливо явление няма как повече да съществува.

- За конфискация на МПС използвано за превоз на пътници без лиценз ли става дума?

- Както казах, ще разберете скоро, надявам се.

- Добре. Какъв е реалният размер на тази нелоялна конкуренция в момента?

- Между 25 и 33% от превозите в София се извършват от нелегален превозвач. Иначе казано един от всеки три курса ни се отнема.

- Предстои смяна на апаратите в такситата. Докъде стигна тази реформа?

- Наскоро имахме среща с представители на Министерството на транспорта и съобщенията, на финансите, както и на Българския институт по метрология. Трябваше да изготвим промените в наредбата, регулираща тази материя. Всички страни си казаха вижданията. Направихме работна група. Имаме вече и едно заседание зад гърба ни. Второто заседание засега се бави, тъй като имаме различни виждания по този въпрос сред участниците. В момента сме де факто в безтегловност по този въпрос. В момента, от една страна, настоящите апарати са законни, от друга страна обаче, ако четем регламента на ЕС, те са незаконни.

- Защо?

- Защото трябва да отчитат начален час на курса, а в момента фискалните ни апарати отчитат само крайния час. Това принципно е една положителна мярка, чрез която се слага край на възможността недобросъвестни шофьори и превозвачи да манипулират крайната цена на курса. С нея де факто така наречените помпи или устройства за генериране на допълнителни импулси към фискалния апарат ще станат неизползваеми. Причината е, че при съмнение за измама при последваща проверка ще може да се направи обективен анализ на разстоянието, изминато при курса и времето, за което това се е случило. В момента заради липсата на начален час на курса това не е възможно.

- И къде е проблемът?

- Имаме различни виждания за това как трябва да бъде променена наредбата, която регулира фискалните апарати. Конкретно става дума за детайли около т.нар. ъпгрейд или осъвременяване на софтуера на една част от съществуващите в момента апарати, както и замяната на тези, които не могат да бъдат осъвременени. Визиите ни обаче се различават.

- Докъде стигнахте в борбата си за легализиране на такситата в бус лентите?

- От 15 години се борим за това такситата да имат достъп до бус лентите, но все още нямаме успех. Според нас ние сме част от обществения транспорт в градовете и следователно имаме право да ползваме тези ленти. В повечето държави в Европа такситата се допускат в бус лентите. Лобито на автобусния транспорт в Народното събрание обаче винаги е по-силно от нас.

- Какъв би бил ефектът от една такава промяна?

- Всяко едно реално замерване на трафика в произволна отсечка по „Цариградско шосе“, където има бус лента, ще покаже, че ако бъдем допуснати в нея, ще разтоварим останалите две активни ленти. И това ще стане без по никакъв начин да претоварим или забавим движението в бус лентата.

- Дори и когато нямате клиенти ли искате да ползвате бус лентата?

- Първоначално искахме това, тъй като когато сме без клиенти, ние най-често пътуваме към клиент. Такситата на смяна нямат финансов интерес да се движат празни, освен ако не се движат към адрес. В крайна сметка обаче в момента сме отстъпили до там евентуалната бъдеща промяна в Закона за движението по пътищата да касае само случаите, в които в таксито има клиент. Тази промяна ще доведе до намаляване на негативните ефекти от трафика в големите градове, като намали задръстванията и следователно подобри качеството на атмосферния въздух. В същото време промяната ще намали сметките на клиентите, защото ще се намали времето за престоя.

- Как ще се контролира това празни таксита да не ползват бус лентата?

- Когато таксито е с клиент, светлинният индикатор на предното стъкло, т.нар. черешка, свети червено. Когато таксито е свободно и не извършва курс, съответно свети зелено.

- А докъде стигнахте с видеорегистраторите и паникбутоните?

- Имахме среща с вицепремиера и министър на транспорта Христо Алексиев още в предния мандат, на която присъства и главният секретар на МВР. Оттогава насам и по този въпрос нямаме развитие. Ние периодично напомняме на ведомствата. Поставихме този въпрос и на срещата с главния прокурор, защото това касае сигурността ни по време на работа.

- Какво точно искате?

- Настояваме за сметка на държавата да бъдат доставени видеорегистратори за всички таксиметрови автомобили. Това ще повиши сигурността ни по време на работа, а от друга страна, тези устройства ще бъдат „очи“ на МВР за катастрофи, престъпления и други противообществени прояви, тъй като нашите коли са много и са непрекъснато в движение. По тази причина тези регистратори биха хващали много такива явления. Това би подобрило качеството и скоростта на разследването.

- Какви са перспективите пред бранша с оглед на предстоящата забрана за производство на автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г.?

- В тази връзка ние своевременно започнахме проучвания. Установихме, че прогнозите са в следващите години цените на електрическите и хибридните автомобили постепенно да се изравнят с тези на колите с ДВГ. Прогнозите са и че цената на литиево-йонните батерии ще падне с до 50%. Повечето големи производителите декларираха, че ако такава забрана влезе в сила, те ще спрат производствените си линии за автомобили с ДВГ още около 2030 г. Във връзка с това ние ще се борим за субсидия за закупуване на нови електрически автомобили за таксиметровия бранш. В момента такава има за МПС на държавната администрация. Ще настояваме и за сериозно активизиране на програмата на държавата за изграждане на зарядни станции за електрически коли. Те трябва да са през 60 км по магистрали и главни пътища. Искаме обаче и по цялото околовръстно шосе на София да бъдат разположени такива, които да бъдат и снабдени със софтуер за проверка дали има свободна станция, както и за запазване на място и проверка.

Това е той:

Доктор на техническите науки от Технически университет - София

С дълъг опит в областта на съобщителната техника

Управител на таксиметрова компания

Почетен председател на Съюз „Такси“