0

- Инж. Симеонов, как контролирате качеството на течните горива?

- През 2003 година, съгласно директива на Европейския парламент, е създадена дирекция, която да контролира качеството на течните горива в бензиностанции, данъчни складове, петролни бази, рафинерии в страната. В България има около 3500 обекта, от които ежегодно проверяваме една трета. Има създаден междуведомствен координационен център за борба с рисковите стоки, контрабандата в ГДБОП. Много пъти ГДБОП организира проверки на базата на тяхна селекция за рискови обекти. В България контролът на качеството на течните горива е много сериозен. Много пъти на международни форуми колегите от останалите страни членки на ЕС са изразявали изненадата си от контрола, който ние в България извършваме.

- Какво е различното във вашия контрол?

- Европейският съюз изисква годишно да взимаме и проверяваме 200 проби от бензиностанциите. Ние взимаме между 1700 и 1800 проби. Реално контролът в България е много по-силен, много по-голям от това, което е заложено в минималните европейски изисквания.

- Какво точно проверявате?

- Има различни компоненти, които определят качеството на горивата. В бензина има октаново число, в дизела цетаново число. Проверяваме дали те отговарят на съответните изисквания. Също така дали има наличие на сяра, на вода. Над 15 са показателите по Закона за чистотата на  атмосферния въздух, за които следим.  Контролираме съдържанието на биогориво в бензина и дизела съгласно Закона за енергия от възобновяеми енергийни източници. В момента съдържанието на биогориво в бензините трябва да бъде 9 процента, а в дизела съдържанието на биодизел да е 6 процента.


В България от създаване на дирекцията досега броят на несъответствията за качество на горивата намалява. От началото на тази година до момента сме извършили 950 проверки, като сме взели 538 проби дизел, 377 от бензин и 35 броя от гориво за извънпътна техника и трактори. Във всички тези общо 950 проби открихме 24 несъответствия. Тоест делът им е 2,5%, което е изключително нисък процент.  

- Какви са най-честите нарушения?

- Най-честите несъответствия за дизела са в  пламната температура. А за бензина в дестилационната характеристика, нарушение в края на кипене. Когато влезе дизел в бензина, разваля дестилационните характеристики и увеличава края на кипене на бензина. А когато влезе бензин в дизела, това влошава пламната температура и ако трябва по норматив да е над 55 градуса, тя спада на 50-51 в зависимост от съотношението. Но това не е толкова тежко нарушение като наличието на сяра и други смеси в горивото.  

- Качествени ли са горивата у нас?

- Абсолютно неверни са публикациите в някои медии, че в България горивото е некачествено. Има други неща, които оказват влияние. Едно от тях е, че автопаркът е изключително остарял. Много малка част от собствениците поддържат колите си съгласно заложения от производителя норматив, а това е много важно. Ние сме недисциплинирани шофьори, не спазваме правилата. Когато караш много бързо, автомобилът гори много повече гориво. Много пъти потребителят казва - „горивата са некачествени“. Не, това е съвкупност от проблеми, които се събират и в един момент става критичното събитие.
Анализът на данните от контрола на качеството на течните горива показва, че от 2014 до 2023 година има ясна тенденция за намаляване на несъответствията.  
Друго много важно нещо е, че в България, както в цял свят, всяко едно съоръжение – автомобил, асансьор, бутилка за газ, язовир -  има собственик. Този собственик е отговорен за него да работи изправно или да се експлоатира и използва правилно.

- В последните месеци станаха много аварии с газови бутилки. Кой контролира газовите бутилки и газовите уредби?  

- Съгласно промените в законодателството от началото на 2012 година ДАМТН не ги проверява, защото те „не са съоръжения с повишена опасност“. Те се определят като  транспортируемо оборудване,  което се проверява от нотифициращи, узаконяващи ги пунктове. Лицензите на нотифициращите органи се издават от ДАМТН. На страницата на ДАМТН е поместен регистър на издадените разрешения за извършване на оценяване на съответствието, тоест на нотифицираните органи. Важно е да се отбележи, че не се допуска пълнене на бутилки за газ за битови нужди на колонките за зареждане на автомобилни газови уредби. Практиката показва, че в домашни условия, в затворени помещения, се използват газови уреди, предназначени за втечнен въглеводороден газ пропан-бутан, за които производителят е предвидил да се ползват на открито, което ясно е разписано в инструкцията за експлоатация на всеки газов уред. Това е основаната причина за възникналите аварии в домашни условия.

Къде е проблемът?

Отговорност на потребителите е да се запознаят с това как трябва да се експлоатира една газова бутилка. Тя трябва да се подменя на 10 години. Трябва, когато се оставя за пълнене, да е само на оторизирани за това места, а не по бензиностанциите. Защото 1 литър  е абсолютно различен от 1 килограм. За съжаление има недобросъвестни собственици. Ние констатираме такива нарушения, взимаме им пълначките, с които пълнят газовите бутилки. Но проблемът е в собственика, който отива с бутилката на газстанцията и иска да му налеят газ. Не го правете. Пълнете бутилката само на оторизирани места, където се следи това да става безопасно. Газовете при различни атмосферни условия се сгъстяват и разширяват. Това е разковничето на проблема.

- Асансьорите са друго потенциално опасно съоръжение. Какъв е броят на асансьорите в жилищните и в обществените сгради?

Асансьорите трябва да минават задължително проверка, както е прегледът за автомобилите.

 Асансьорите трябва да минават задължително проверка, както е прегледът за автомобилите.
Телеграф

- Голяма част от асансьорите, които са излезли от заводите, ги броят, че са в експлоатация.  Но има много сгради, в които има по три, по четири асансьора, а реално функционира само един.  В момента в нашата информационна система има 90 905 асансьора. В експлоатация са общо 80 905. От тях в обществени сгради са 11 122, които са под надзора на ДАМТН, а 69 783 са в жилищни и промишлени  сгради и те са под надзора на фирми, на които ние издаваме лиценз да ги проверяват. Именно органите, осъществяващи техническия надзор, съблюдават за годността и за безопасната експлоатация на асансьорите чрез извършването на технически прегледи, част от които са периодични.

- Има ли достатъчно фирми за поддръжка на асансьорите?

- Като цяло и частният бизнес и ДАМТН страдат от хроничен недостиг на кадри. Но това е резултат от демографската катастрофа в България. Редица процеси в страната от трудно изпълняеми започват да стават невъзможни заради липса на кадри. Демографската криза удря с еднаква сила и бизнеса и нас.

- Какво показват техническите прегледи и проверките тази година?

- От началото на годината служители на ДАМТН са извършили технически прегледи на 9358  асансьори, в които влизат и много проверки по сигнали. Има много будни граждани, които като видят, че има проблем с асансьора, ни сигнализират, ние отиваме и проверяваме дали наистина има проблем. През 2024 г. са спрени 99 асансьора. Причините са техническа неизправност, просрочен технически преглед  или липса на поддържащо асансьора лице, което да е вписано в регистъра на ДАМТН.  
Асансьорът е транспортно средство като автомобила. Дори е доказано, че в световен мащаб асансьорите превозват най-много хора в света, повече дори от автомобилите. Защото много хора днес ще пътуват с метро, с автобус, но ще се качат и на асансьора в сградата. Така че това е едно изключително важно съоръжение, което собственикът трябва да стопанисва правилно, за да не е застрашена неговата безопасност. Както, ако автомобилът не мине технически преглед, неговият собственик се наказва, така, ако асансьорът в жилищната сграда не мине технически преглед, се наказва собственикът на сградата.

- В последните години трябваше да се изпълнят редица изисквания към асансьорите, с което да се повиши тяхната експлоатационна безопасност. Изпълнени ли са тези изисквания?

- Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьорите е приета през 2003 г. и последно е изменяна 2018 г. Последното нещо, което трябваше да бъде изпълнено за жилищните асансьори до края на 2023 година, беше да бъде поставен щит под кабината.

- Защо е въведено това изискване?

- Най-големият процент загиващи хора е вследствие на самоевакуация от заседнал асансьор. Вместо потребителят да се обади на поддържащата фирма и техник да дойде и освободи заседналия, голяма част от хората предприемат самоевакуация. Тя е изключително опасна. Човекът скача от кабината към стълбищната площадка, под кабината има разстояние, земното притегляне дърпа пътника надолу и той ако не успее да скочи на площадката, вратата го бута и той загива. Затова със слагането на щит под кабината ще се минимизират трагичните случаи с асансьори в страната.

- Какви промени смятате да въведете в бъдеще?

- Асансьорният парк в България е изключително остарял и неминуемо трябва да върви към модернизация. Но изключително тежко и ангажиращо е за държавата да задължи собствениците да извършат модернизацията, защото тя струва много пари. Има държави, които назад в годините са я вкарали в плановете за възстановяване. Не зная по какви причини това в България не е направено. Смятам, че собствениците трябва да преценят дали тяхното съоръжение трябва да бъде модернизирано. Новите асансьори имат примерно вградени кабинни врати, имат вградена вентилация. Има много нововъведения, които трябва самите потребители да проумеят, че трябва да внедрят. Преди две седмици имаше репортаж от Русе, озаглавен „Защо оставиха 15 човека без асансьор, хората да се качват пеша”. В случая добросъвестна фирма от поддръжката  констатира, че съоръжението е опасно, трябва да се извърши ремонт и спира съоръжението. Потребителите, вместо да се замислят, че движението на повредения асансьор е изключително опасно за тях и техните семейства, започват да се оплакват, че някой ги е оставил без възможност да се придвижат. Ако вашият автомобил няма спирачка, ще искате ли да си возите децата в него? Такъв е и случаят с асансьора, тъй като е спрян, защото не му сработват защитните механизми и той е опасен.

- При авария с асансьор кой носи отговорност?

- Собственикът, но и инспекторът, който се е подписал, че съоръжението е безопасно. Нека да бъдем добри собственици на нашето имущество. Дори да е етажна собственост със 100 апартамента, реално всеки един се вози на тази машина. Имах доста срещи с фондации, които се  занимават с хора, пострадали от асансьори. Срещнах се и с представители на бизнеса. Но също искаме да почерпим ноу-хау от западните страни. Изпратихме запитвания до редица подобни на ДАМТН органи в различни държави.  Ще направим задълбочен анализ как е в Европа, как е в България, как е било, как трябва да бъде. Така че има редица мерки, които могат да се въведат. Защото от отговор от Белгия разбрахме, че и при тях назад в годините асансьорният парк е бил изключително стар, но около 2000 година започнали да подменят асансьорите с по-модерни. Другият проблем в България е, че  собствеността е изключително разпръсната. Там ако една сграда е собственост на 4-5 човека, тук всеки има дял. Българите трудно се обединяваме  около общи решения. Това е един от проблемите. Обмисляме промени в наредбата, но е твърде рано да се ангажирам с конкретика. Трябва да се направи нещо, което е добро за потребителите, за цялата страна и да могат хората да го приемат.

- Фирми за поддръжка на асансьорите в някои жилищни сгради в София обявиха, че ще увеличават своята такса с 20%. Ще има ли увеличение на таксите?

- Таксите, които се събират в жилищните сгради, са по договорни отношения между фирмата, която поддържа съоръжението, и етажната собственост. ДАМТН има надзорни функции и предоставя редица услуги, които се заплащат от хората и основно от бизнеса. Последната промяна на таксите, събирани от агенцията, е от 2012 година.

Това е той:

- През 2009 г. завършва бизнес администрация в Колеж по икономика и администрация в Пловдив, степен бакалавър  

- Има магистърска степен по бизнес администрация - Стопанска академия - Свищов

- От 2017 г. е магистър инженер по Технически надзор на експлоатация на съоръжения с повишена опасност
 
- От 2016 до 2017 г. е младши специалист в Главна дирекция "Контрол на качеството на течните горива" в ДАМТН

- От 2017 до 2020 г. е старши инспектор ГД "Контрол на качеството на течните горива"

- От 2020 г. е главен инспектор на ГД "Контрол на течните горива"

- От февруари до октомври 2022 г. заема поста заместник-председател на ДАМТН

- От 13 октомври 2022 г. е председател на ДАМТН