Р азмразяването на древен ледник поради изменението на климата може да представлява нова заплаха за хората, според изследователи, които са съживили близо две дузини вируси - включително един, замръзнал под езеро преди повече от 48 500 години.

Европейски изследователи изследваха древни проби, събрани от вечно замръзналата земя в региона на Сибир в Русия.

Те съживиха и характеризираха 13 нови патогена, които нарекоха "зомби вируси", и откриха, че остават инфекциозни, въпреки че са прекарали десетки хилядолетия в капан в замръзналата земя.

Учените отдавна предупреждават, че размразяването на вечната замръзналост, дължащо се на атмосферното затопляне, ще влоши изменението на климата, като освободи преди това уловени парникови газове като метан.

Но ефектът му върху пасивните патогени е по-малко разбран.

Екипът от изследователи от Русия, Германия и Франция каза, че биологичният риск от реанимиране на вирусите, които са изследвали, е "напълно незначителен" поради щамовете, които са насочили, главно тези, способни да заразят микробите амеба.

Потенциалното съживяване на вирус, който може да зарази животни или хора, е много по-проблематично, казаха те, предупреждавайки, че тяхната работа може да бъде екстраполирана, за да покаже, че опасността е реална.

„Следователно е вероятно древната вечна замръзналост да освободи тези неизвестни вируси при размразяване“, пишат те в статия, публикувана в хранилището за предпечат bioRxiv, която все още не е рецензирана.

„Колко дълго тези вируси могат да останат инфекциозни, след като бъдат изложени на външни условия, и каква е вероятността да срещнат и заразят подходящ гостоприемник в този интервал, все още е невъзможно да се прецени", заявяват учените.

„Но рискът ще се увеличи в контекста на глобалното затопляне, когато размразяването на ледници продължи да се ускорява и повече хора ще населяват Арктика в резултат на индустриални начинания“, казаха те.