Р уски хакери опитват да пробият по над 100 000 фейсбук профила на българи, и то на седмица. Целта е рекет. Сред пострадалите, при които ударите са били успешни, има служители на МВР, ГДБОП и ДАНС, обясниха пред „Телеграф“ източници от службите за сигурност.
Както медията ни разкри, преди броени дни от началото на войната досега има над 86 000 атаки от хакери, лоялни на Москва, които целят да сеят пропаганда и фалшиви новини. От Посолството на САЩ в София дори вчера излязоха по този повод със съобщение.
„Руската пропагандна машина се опитва да обвини украинците за убийството на собствения им народ. След като не успя да прикрие руското клане на невинни цивилни в Буча и Краматорск, Русия твърди, че Украйна ще симулира убийство на цивилни в Одеса. Не се подвеждайте! Спрете лъжите“, написаха от дипломатическата мисия във Фейсбук.
В случая с опитите да се пробият профилите на повече от 100 000 българи на седмица обаче не става въпрос за пропаганда, а за директен рекет за пари и открадване на реални профили, през които да се правят фалшиви кампании. „Атаката на руските хакери е масирана и е в няколко държави от Източна Европа“, коментираха кибер специалисти.
Схемите
„Руските хакери действат чрез изпращане на лични съобщения в месинджър. Текстът е на български, добре структуриран, което говори, че най-вероятно участват и лица от нашия криминален контингент. Съобщенията провокират към личен контакт. Целите им са две – да опитат да осъществят интимен контакт и да се получат провокативни снимки. Другата е да се разменя по-лична информация, с която потребителите да се рекетират“, обясниха от МВР. Според разследващите основното желание на хакерите е да получат пари.
Пароли
Има трета схема, която кибербандитите прилагат. Тя е да пратят от профил на познат за потребителя човек с линк. Щом човекът го отвори, автоматично му се разархивират паролите – за Фейсбук, Инстаграм, електронна поща, Туитър. Въпросният линк може да прилича на спам за реклама. След като хакерите получат достъп, започват да качват на стената на дадения човек различни сметки, през които се набират пари за измислени кампании. По този начин са изгорели доста собственици на малък и среден бизнес. Атакувани са политици, книгоиздатели, рекламни агенции, продавачи на стоки онлайн.
„Всеки потребител трябва да е нащрек, дори когато получава съобщение от свой реален контакт в интернет. Най-добре е да чуе гласа на човека, ако забележи, че говори или иска определени нетипични неща“, допълват киберспециалисти.
Виктория Пенкова