С емействата ги очаква горчиво разочарование тази Коледа, тъй като армия от компютърни ботове изкупува популярни подаръци, за да ги препродаде на безбожни цени, предаде в. „Дейли мейл“.
Роботите за онлайн пазаруване, известни като „ботове за търговия на дребно“ или „скалпиращи ботове“, може да бъдат програмирани да купуват вещи в момента, в който те се пуснат на пазара – преди обикновените клиенти да могат да ги разгледат.
Собствениците на ботовете публикуват списъци с плячката им на сайтове като иБей, като искат двойна или тройна цена, като заработват от отчаяни родители, които не искат да разочароват децата си. Някои семейства дори си купуват софтуера, който струва най-малко 19 британски лири (около 44 лева), за да са сигурни, че няма да изпуснат момента, когато се пуснат в продажба доста търсени стоки, например нови комплекти „Лего“.
Практиката, наречена скалпиране, бе забранена със закон във Великобритания през 2018 г., що се отнася до изкупуването на билети за концерти и други подобни прояви. Това стана, след като лоялните фенове се оплакаха, че им се налага да плащат хиляди лири, за да гледат любимите си изпълнители. Но няма такава защита за онлайн купувачите, изтъкна „Дейли мейл“.
Днес всички стоки, за които има силно търсене, но недостатъчно предлагане, стават мишени за ботовете. Те вече нападнаха комплектите „Лего“ в очакване на Коледа, изтъкна компанията за киберсигурност Netacea. Фирмата проследява какво обсъждат онлайн групите, които оперират с ботовете. Тя също така наблюдава пазарите, на които се препродават изкупените стоки, и проверява при законните търговци дали ги имат в наличност. От компанията изтъкнаха, че са видели как комплектът Lego Creator Winter Village Cottage, който обикновено върви по £89,99 (207 лв.), се препродава за £310 (712 лв.) - с 244% надценка. От „Дейли мейл“ открили същата стока, пусната в иБей, за цели £394,95 (908 лв.). Мат Грейси-МакМин, ръководител на проучванията за заплахите в Netacea, заяви, че и други комплекти на „Лего“, например новият модел на „Титаник“, също са вероятна мишена. Междувременно плюшената играчка в ограничена серия на компанията Kaws, изобразяваща Елмо от „Улица Сезам“, която би трябвало да струва £20 (46 лв.), се продава онлайн за £71 (163 лв.). Луксозните коледни календари също са основна мишена.
Календарът на универсалния магазин „Хародс“, който вече е изкупен, струва £250 (575 лв.), но съдържа козметични продукти за цели 1166 паунда (2682 лв.). Този календар обаче се препродава на цени между £400 (920 лв.) и £600 (1380 лв.) в сайтове като иБей, Амазон и Фейсбук Marketplace.
Игрови конзоли като “Плейстейшън” и Xbox, също стават обект на хищниците. През януари т. г. дългоочакваната “Плейстейшън 5”, която се продава на дребно между £349,99 и £449,99, се появи в иБей скоро, след като бе пусната в продажба със 170% надценка. Дрехи и маратонки в ограничени серии също са застрашени от „скалпиране“. Когато пуснаха маратонките Air Jordan Retro 1, те първоначално струваха $110, но бяха препродавани за $848 според Netacea.