0

57 са вече жертвите на железопътната катастрофа в Гърция. Втори ден страната е в национален траур. 80% от загиналите са млади хора на възраст между 18 и 35 години. 56 души все още са в неизвестност, предаде БНТ.

Един-единствен младеж е оцелял от първия вагон на пътническия влак, който се блъсна челно с товарна композиция - това е 20-годишен студент от Волос.

Гръцките власти признаха, че зад трагедията стои човешка грешка, но предстои да бъде сглобен целият пъзел от събития през годините назад, довели до загубата на човешки животи.

Видеозапис от камера за наблюдение показва момента на челния сблъсък между двата влака. На забавен каданс се вижда как припламват искри преди голямата експлозия - най-вероятно от рязкото сработване на спирачките мигове преди най-лошото да се случи.

Гръцкият седмичник "Прото" тема публикува аудиозапис от последния разговор между машиниста на пътническия влак и началника на гарата в Лариса.

Машинист: Лариса чува ли?

Началник на гарата в Лариса: Чува! С номер 47 преминавате червения изходен светофар до светофара за влизане на Неон Порон.

Машинист: Васили, да тръгвам ли?

Началник на гарата в Лариса: Тръгваш, тръгваш!

Машинист: Благодаря, приятна вечер!

Началник на гарата в Лариса: Лек път!

От разговора става ясно, че никой не е изненадан, че влакът трябва да мине на червено и това е редовна практика. По протокол машинистите на товарния и на пътническия влак трябва да поддържат контакт, но от Прото тема твърдят, че е нямало комуникация между тях.

Часове след трагедията гръцката полиция арестува 59-годишния началник на гарата в Лариса и повдигна обвинения в убийство вследствие на небрежност. Днес той се яви в съда в Лариса, а адвокатът му разказа:

"Обвиняемият е съкрушен. Малко е рано за изявления, защото не разполагаме с всички данни по делото. Той пое своята отговорност според функциите, които изпълнява. Но засега може да кажем, че не трябва да се фокусираме върху дървото, когато зад него се вижда цяла гора", коментира Стефанос Пандзардзидис.

Пред телевизия Скай съветникът в управлението на железопътната инфраструктурна компания ОСЕ каза, че действително системата за дистанционно управление на железопътната линия Атина - Солун, на която стана катастрофата, не работи, въпреки че е била инсталирана и е функционирала до около 2012 г. Той обясни, че причина за спирането ѝ са били съкращенията в оператора и честите кражби на кабели.

Част от гръцките жп услуги са приватизирани през 2017-та година според програмите на Европейския съюз и на Международния валутен фонд за помощ на Гърция за справяне с дълговата криза. Така държавният жп- оператор Треносе е продаден на италианските държавни железници и започва да работи под името Хеленик Трейн. Според профсъюзите трагедията насочва вниманието към хронични проблеми, които стоят нерешени от над 10 години - липса на персонал и ресурси, неработещи семафори, недостатъчни инвестиции. Жп служителите на Хеленик трейн сега са 750, а трябва да са 2100. Сигналната система по линията от Атина до Солун се управлява ръчно. За човешка грешка призна и премиерът Кириакос Мицотакис снощи в обръщение към нацията.

"Всичко сочи, че тази трагедия за съжаление се дължи на човешка трешка. Съдът ще свърши своята работа, отгворните ще бъдат посочени", Кириакос Мицотакис - министър-председател на Гърция.

Заради катастрофата транспортният министър Костас Караманлис подаде оставка с думите " инфраструктурата не е като за 21-ви век. На негово място беше назначен Йоргос Герапетритис.

"Разследването ще се проведе по напълно прозрачен и прецизен начин, това е нареждане на премиера. Днес се създава експертна комисия, която да разследва системните причини, довели до трагедията", каза Йоргос Герапетритис - министър на транспорта на Гърция.

Железопътната катастрофа вероятно ще се отрази и на политическата ситуация в страната, тъй като през юли предстоят парламентарни избори.