- Ваше Високопреподобие, как попаднаха във вашия манастир Есфигмен мощите на светите братя Кирил и Методий, които вие донесохте за поклонение в България?
- В исторически план е обичайно православните църкви да си подаряват свети мощи като възможност за отдаване на тяхната благодат към колкото се може повече вярващи. Затова пребиването им не може и не бива да бъде ограничавано на едно-единствено място. Така и мощите на Свети свети Кирил и Методий бяха подарени на манастира Есфигмен през 2020 г. от блаженопочившия Йоан, митрополит на Лангада (град Лъгадина до Солун - б.р.) . Те са се съхранявали в храма „Свети Кирил и Методий“ в Солун, чийто предстоятел е бил, преди да бъде ръкоположен през 2010 г. за митрополит. Но което е по-важно - за пръв път сега те са изнесени за поклонение извън територията на Гърция и Атон ( между 23 и 25 май са в столичния храм „Св. Неделя“ - б.р.).
- Разкажете за историята на вашия манастир в Света гора?
- Манастирът Есфигмен има много древна история. Тук са се подвизавали много видни църковни деятели. И е бил водещо духовно средище на Атон. За съжаление в далечната 1971 г. няколко светогорски манастири спират да споменават името му на отреденото за това място в богослужебните последования. В обителта започнали да се събират по-ревностните и непримирими монаси от другите манастири на Света гора. Впоследствие манастирът се сближава с гръцките разколници старостилци и постепенно влиза в църковно общение с тях. До 1998 г. игумен на Есфигмен е архимандрит Евтимий, който се отличава със своите качества на християнин и духовник и е много уважаван от светогорската общност. По негово време монасите от Есфигмен не парадират със своята позиция, не подстрекават вярващите към фанатизъм и не отправят предизвикателства към каноничните църковни власти на Атон - Кинотиса и Вселенската патриаршия. Съответно светогорци отвръщат с толерантност и търпение, изчаквайки есфигменци сами да стигнат до извода, че позицията, която са заели, е крайна и духовно безплодна. Съгласно Устава на Света гора Светият Кинотис издава решения, чието изпълнение се осъществява от органите на гръцката държава. А по времето, когато манастирът Есфигмен отказва да се подчини на общото решение на светогорци да възобновят поменаването на Вселенския патриарх, самата Света гора е прекъснала връзките с гръцката държава, тъй като не признава легитимността на управляващата тогава военна хунта. Нещата се променят рязко след смъртта на архимандрит Евтимий, според чието завещание игуменството се поема от йеромонах Методий, ръкоположен от схизматици. Новият игумен поема курс към активна, предизвикателна и безцеремонна пропаганда на крайния зилотизъм и фанатизъм. Есфигменските монаси стигат дотам, че обявяват всички тайнства, извършвани от Вселенската патриаршия и Еладската архиепископия, за безблагодатни и недействителни, като настояват идващите при тях поклонници да приемат повторно кръщение. Вселенската патриаршия не престава да напомня и да изисква братството на манастира да поеме грижите и стопанисването на манастирския комплекс.
- Какви са възгледите на тези хора в монашеското братство?
- Трудно ми е дори да ги охарактеризирам. Те се изживяват като единствени истински носители на православието. За тях всички останали са неправилно следващи завещаното ни от Христос. За съжаление те намират поддръжници в гръцкото общество. Хората, виждайки, че носят раса, им вярват. И дори са създали нещо като паралелна църква, наречена ГРОХ.
- Напоследък се проявиха тревожни съобщения, че в Атон се подвизават цивилни хора с казашки и руски униформи от царско време?
- Да, има такива групи от граждани на други държави, които се снимат пред манастирите, облечени в своите национални униформи и развяващи чужди знамена, за да си правят реклама. Това е от години, но е недопустимо. В Света гора не може да пребивават постоянно никакви цивилни - били те католици, протестанти, копти или будисти. И никой не може да развява други знамена освен това на Гърция, Света гора и на Вселенската патриаршия, под чиято църковна юрисдикция е Атон. Но очевидно някой днес иска да използва Света гора за пропаганда на своята кауза.
Мощите на Кирил и Методий за първи път напускат Атон и Гърция
- Не е ли част това и от хибридната война, която се води днес между Русия и Украйна? Не е тайна, че Вселенската и Московската патриаршия са в обтегнати отношения...
- За съжаление сме свидетели на тежки проблеми в православния свят. Не може да се говори за някакъв „Руски свят“ и да се нахлува в чужди канонични територии, както това се прави сега от Московската патриаршия в Африка например. И какво означава този „Руски свят“ - че няма нужда да си руснак, достатъчно е да „мислиш по руски“. Или както Волоколамският митрополит Илариoн, който е нещо като външен министър на Московската патриаршия, заяви, че тя е длъжна да защитава не само всички руснаци, aми всички руснаци по произход и такива с руско самосъзнание. Добре, но какво руско самосъзнание имат хората в Руанда или Кения?! Но подобна идеология сега в Русия е знаме на крайнодесни групировки, които обучават подрастващите да носят военни униформи, да ползват оръжие и т.н. Така те се възпитават в един болен дух. И всички тези движения се ползват с благословията на Московския патриарх и други висши руски духовници. Това е едно раково образувание - което се нарича етнофилетизъм, но то няма нищо общо с истинското православие. И когато Вселенската патриаршия свали схизмата върху Украинската и Македонската православна църква, даде с този акт предпоставка да бъде надмогнат този етнофилетизъм.
- Но нали православните църкви са автокефални, а диоцезите им съвпадат с границите на съответната държава?
- Това е така. И при общуването помежду им се спазват определени правила. Аз например не можех да дойда в България без благословението на Негово Светейшество патриарх Неофит. Но Светата православна църква е една, тя затова се нарича и Вселенска. И когато съм в България, аз служа заедно със събратята си тук като член на православната църква в България. Изобщо има едно дълбоко неразбиране по този въпрос. Не е правилно да се казва Гръцка православна църква или Българска, или Сръбска, Румънска и т.н., а обратното - православна църква в България, Гърция, Сърбия, Румъния.
- Значи става въпрос за лични амбиции и държавни политики?
- Нищо не може да раздели православния свят освен човешката гордост. За духовното общение няма граници. Днес се говори много за глобализацията. Но това Христовата църква го е направила още със самото си начало. Защото целият смисъл на нашата вяра е единството между всички хора по света, за които Иисус умря на кръста и възкръсна на третия ден според писанията. Единство, завещано ни от първата Евхаристия, превърнала виното в Неговата кръв, а хлябът - в Неговото тяло.
Красивият манастир Есфигмен се слави със своите радикално настроени монаси. Снимка: album.esphigmenou.gr