И стински фурор предизвикаха българските биопродукти още в първите часове на откриване на изложението за селскостопански продукти “Зелената седмица” в Берлин.
Практически почти всичко, което беше представено от България, от виното през етеричните масла, ореховото олио, шипковите брашна и прочее, беше биологично, въпреки че някои неща от тях още не са сертифицирани.
Министърът на земеделието на Германия Джем Йоздемир беше очарован от българския мед, заяви при откриването на нашия щанд агроминистърът Кирил Вътев. Тази година производители от Розовата долина изненадаха посетителите с крем от мед, в който бяха вложени лиофилизирани горски плодове и малини, технология, която се е прилагала за съхранение на храни при космическите полети.
Защитени
За жалост, въпреки че миналата година успяхме да защитим българското кисело мляко и сирене, не представихме от тях на „Зелената седмица“. Една от причините е, че все още не е решен въпросът с премахването на БДС, който дублира европейската защита, коментира пред “Телеграф” министър Кирил Вътев. Той попита: “А знаете ли защо толкова малко защитени продукти има на пазара?“. И сам отговори:“Не е заради липса на суровина, а заради това, че в сдруженията, които държат правата за производство, винаги има някой, който доминира.” Това е браншови проблем и трябва да се промени законът, добави министърът.
Когато човек види как съседните щандове на Полша и Чехия се огъват от изобилие на колбаси и храни, които кипят, пържат се и излъчват аромати, си задава въпроса как ще впечатлим преситените потребители.
Жадна
Оказва се, че Германия е жадна за чисти храни, напитки и козметика. В момент най-голямата мода в света и в Европа е да пише без ГМО, без пестициди и имитации.
Щом е био, интересът е огромен и клиентите не изпадат в дребнавост да дискутират цената. А като цяло на „Зелената седмица“ 10 евро е минималната цена. Под нея са чинийки за дегустация с хапки, напитки, сандвичи.
Въпреки изобилието от вина във френските и италианските павилиони, за чието име рекламата е работила дълги години, всички наши изби, които присъстваха на изложението, бяха единодушни: “Поръчват ни вино с палети. Ние не можем да стигнем до големите вериги, но вече ни познават тук. Частни лица се обединяват и си поръчват на едро“. Оказва се, че тези, които вече са дегустирали, купуват онлайн.
Стари сортове
Най-голямо предпочитание има към местните сортове, разказа производителят Албена Симеонова. Тя заяви, че червеното й вино, част от което е сорт „Сторгозия“, е свършило още в първите часове на изложението. На нашия щанд за първи път се появи уникалният роден сорт “Мелник“, юбилеен 1300, от реколта 2021 г., сподели производителят Бисер Кьосев от Сандански. Той обясни, че този сорт, потомък на древната мелнишка лоза, се оказал най-издръжлив на климатичните промени.
Царско
На нашия щанд може да се опита и вече изчезващият „Карловски мискет“, любим на цар Борис. Точно от това вино царят е пращал на всичките си роднини за Рождество подарък по едно буре, припомни производителят Слави Трифонов. Сред неговата колекция е уникалният „Рубин“, който е отлежавал 18 месеца в бутилки. Слави Трифонов разказа, че в Германия по-възрастните клиенти помнят нашето вино, но с по-сладък вкус. Младите вече търсят сухи вина.
Шипково масло с билката на Левски
Едни от най-интересните продукти, които са сравнително нови и за България, бяха биошипковото брашно, както и няколко вида масла от шипка, в които са вложени лечебни билки. Една от тях е билката на Васил Левски – безсмъртниче, която има удивително действие върху кожата. Произвежда се в Трявна. За първи път нашите производители Стела Иванова и Петър Симеонов представиха и крем с биорозово масло. Още в първите часове вече има заявки за доставки в Германия, както и тонове с розова вода, каза Петър Симеонов.
Зара Клисурова пък възкреси ментовото масло, което се оказа истинска панацея за мигрена.
Светлана Трифоновска