0

Е два ли има друг светец освен Теодор Тирон, който да се дублира или просто отъждествява със своя също така просиял едноименник и също воин - Теодор Стратилат, както това се е получило в българската народна традиция. Църквата тачи паметта на първия войн в деня, в който той пострадал за Христа - 17 февруари 306 г.

Двойният култ, установил се през Средновековието за Трион-Стратилат, е доста устойчив, за което свидетелстват повечето храмове, посветени и на двамата. Също така често те са изобразени заедно по иконите. За това свидетелстват стенописи от периода 1500-1600 г. (Кремиковския манастир, Погановския манастир, стенописите в Карлуково и Добърско).

Еничари

Единственият манастир у нас, който носи само името на свети Теодор Тирон, е този в Правец. За съществуването му през първите векове на турското робство сведения са запазени в различни предания, спомени и легенди. Тук са укривани мъжките деца на село Правец, за да не бъдат вземани за еничари в началото на XVII век. Заради това през 1638 г. обителта е разрушена от османлиите. Храмът й е възстановен през 1866 г. Изграден е само от тухли и камък с оглед при евентуален пореден пожар да устои.

Правешкият манастир

 Правешкият манастир

Той е еднокорабна псевдобазилика от атонски тип, с вградени релефи и барелефи по фасадата. Каменни надписи са запазили за поколенията имената на ктиторите и майстора на строежа, а вградените хералдически елементи са показателни за вярата на местното население в скорошното освобождение. Интерес представлява дърворезбованият иконостас и иконите от ХІХ в. Запазена е и манастирската магерница от това време.

Мощите на свети Теодор Тирон в манастира Ново Хопово.

 Мощите на свети Теодор Тирон в манастира Ново Хопово.
eparhijasremska.rs

Но най-голямото богатство в манастира са мощите на патрона свети Теодор Тирон. Предната фаланга на един от пръстите му е донесена и подарена на светата обител през 2008 г. от тогавашния русенски владика и бъдещ патриарх Български Неофит.

Добърско

В България на войните мъченици Теодор Тирон и Теодор Стратилат са посветени няколко църкви, но световноизвестна е тази край зимния курорт Банско – в село Добърско (Разложко). Построена през 1614 година, тя е дълга само осем и половина метра, широка седем и висока едва пет, съобразно тогавашното османско законодателство. Своята международна известност храмът дължи на два мистериозни стенописа, в които Исус Христос отлита към небето с нещо, което повече наподобява съвременна космическа ракета.

Христос в ракета от църквата в Добърско продължава да вълнува уфолозите.

 Христос в ракета от църквата в Добърско продължава да вълнува уфолозите.
bansko.net

Мнозина уфолози възприемат това като чиста истина, но специалисти по средновековна живопис обясняват, че „ракетите“ всъщност са стилизирано изображение на описаните в Евангелието пламъци, сред които Исус се възнася на небето.

Самата църква е трикорабна, което е характерно за архитектурата на Първото българско царство. Затова някои изследователи смятат, че майсторите вероятно са възстановили църква, построена на същото място през тази епоха.

Патриотизъм

Изображенията вътре - 460 на брой - заемат всеки квадратен сантиметър и по Божията воля са отлично запазени. Много от фреските са свидетелства за патриотичните чувства на техните създатели. Изобразен е даже загиналият за вярата само няколко десетилетия преди това свети Георги Нови Софийски (почитан на 11 февруари). Войниците в редица сцени пък са със западно снаряжение - алебарди, шлемове, а корабите от библейските сцени са от типа на венецианските галери. Има теория, че това е отглас от славната морска битка през 1571 година при Лепанто. В нея обединените сили на Свещената лига (коалиция от европейски католически държави) извоюват решителна победа срещу флота на Османската империя. Има сведения, че три четвърти от екипажите на венецианския флот са били православни българи, гърци и сърби.

В чудната черква са изобразени още и редица западни светци, между които папа Силвестър, а свети Кирил Александрийски е заменен със свети Кирил Философ.

Аязмото

„Свети Теодор Тирон“ е православен параклис в парка „Аязмото“ на Стара Загора. На мястото на параклиса е имало манастир през Средновековието, възникнал на мястото на древно езическо капище. Година преди покръстването на България, до капището е издигнат християнски храм, посветен „Свети Теодор Тирон“ и в него са покръстени боляринът Цолю и дъщеря му Цветана (с християнско име Теодора).

"Свети Теодор Тирон" е православен параклис в парка "Аязмото" на Стара Загора. 

 "Свети Теодор Тирон" е православен параклис в парка "Аязмото" на Стара Загора. 
SVETIMESTA.COM

Според легендата на следващата 865 г. именно тук княз Борис приема християнската вяра. Затова храмът става един от 7-те главни църкви в тогавашна България. Многократно е подлаган на опустошения от разни нашественици като окончателно е разрушен в началото на османското владичество. През 1894 г. Старозагорски митрополит Методий Кусев учредява комитет, за да възстанови храма. Първият камък на сегашния параклис е поставен на 2 май 1895 г., а параклисът е изографисан през 1944 г. от художниците Николай Ростовцев и Владимир Егер.

Предание

Църквата "Свети Теодор Тирон" в село Зимевица, община Своге, претендира, че е съществувала още XI век. Местно предание гласи, че през 1894 г. в манастира в Искрец пристигнал Харитон Колаев от Търново. Той носел със себе си пергаментна книга с текст на църковнославянски. В нея пишело, че църквата е построена през 1086 г.

Днес не са запазени доказателства, сочещи към тази датировка.

Цялата вътрешност на храма е била изографисана, но при преизграждането му през 1882 г. върху средновековните стенописи е нанесен слой мазилка, с което е унищожена по-голяма част от старата живопис. На свода над северната стена има запазен почти цял фриз с 12 светци, а под тях частично запазени са евангелски сцени.

Пожар

Най-старият храм в Панагюрище също носи името на светеца. Изграден е през XVI в. Вероятно още тогава към него е открито килийно училище. По-късно се отварят и метоси на Рилския и Зографския манастир, в които също функционират школа. Черквата пострадва сериозно през кърджалийски времена от края на XVIII и началото на XIX в., когато почти цялата изгаря. За щастие родолюбивите панагюрци възстановяват своя храм към 1808-1809 г. По време на Априлското въстание през 1876 г. черквата пак е опожарена. Едно от първите неща, което местните правят след Освобождението, е да възстановят храмовете. Днес църквата служи за кръщелня и място за опяване на покойниците.

Убива змей като Св. Георги

Според изследователи култът към св. Теодор Тирон е един от най-сложните и динамични не само в България, а в целия славянски свят. Той е претърпял множество трансформации и продължава да се изменя и в най-ново време. Докъм ХІІ в. св. Теодор е изобразяван у нас сам, но постепенно започват да го зографисват заедно с неговия двойник св. Теодор Стратилат. През Възраждането се случва ново разделяне и дори връщане към късноантичната традиция, където той язди кон и като св. Георги убива змей.

Светецът воин е живял в края на III-началото на IV век в град Амасия, в малоазийската област Понт, и бил войник от местния римски гарнизон. Управляващите по това време съимператори Максимиан и Максимин били ревностни езичници и заставяли християните да принасят жертви на боговете. Теодор Тирон също бил християнин. И когато командирът му искал да го принуди към жертвоприношение, той отказал. Нещо повече - през една нощ той подпалил един от главните идолски храмове. Според древните жития той е бил посветен на „майката на боговете“, като се предполага, че това е била Кибела или Артемида.

За това деяние градоначалникът Паладий хвърлил Теодор в тъмница, където искал да го умори чрез глад. Нощем, когато войникът се молел, явил му се Господ Иисус Христос и му казал: "Теодоре, Аз съм с тебе! Не приемай земна храна и питие! За тебе ще има друг живот, безкраен и вечен, с Мене на небесата." Укрепен от чудесното видение и изпълнен с неизразима радост, Теодор понесъл всички мъчения, а накрая управителят го осъдил да бъде изгорен жив.

Една благочестива християнка на име Евсевия (според някои неговата майка) измолва тялото на мъченика, непокътнато от огъня, и го погребва в домашна църква. По-късно тук е построена голяма църква, за да приюти неговите мощи. Именно тази църква през IV век посещава свети Григорий Нисийски и произнася реч за живота и мъченичеството на св. Теодор Тирон.

Италия и Сърбия спорят за тялото на мъченика

Дълго време мощите на светеца са били в Евхаит. Впоследствие са пренесени в Константинопол. През 1225 г. кръстоносците ги отнасят в Бриндизи, Италия. Днес мощите се съхраняват в реликварна урна в олтара на катедралата, а светецът е покровител на града.

Част от мощите на свети Теодор Тирон са пренесени и на остров Сицилия в град Пати, в едноименен храм. Главата на светеца пък се намира в град Гаета, намиращ се между Неапол и Рим, но нейната автентичност се оспорва.

В Света гора, в манастира „Ксенофонт”, се пази голяма част от десния крак на свети Теодор Тирон.

За мощите на свети Теодор Тирон претендира и манастирът Ново Хопово в Сърбия, по-точно във Войводина. Според тамошната версия първоначално те са били пренесени от Цариград в Унгария. Румънски благородник ги откупил и отнесъл в град Сибиу, Трансилвания. След неговата смърт обикновен дърводелец след пророчески сън ги открива на тавана на къщата на благородника. Подарява ги на манастира в Ходош, където престояват 25 години. Унгарците са се опитали със сила да отнесат светеца обратно в своите земи. Но монаси взели ковчежето с мощите и избягали в манастира Ново Хопово. Това е станало през 1555 г. Днес се намират в лявата абсида на храма в богато украсен дървен саркофаг.

* Автори: Константин Събчев и Любомир Старидолски