С едмата Неделя след Възкресението Христово, която тази година се пада на 16 юни, е посветена на Отците от Първия вселенски събор, проведен в град Никея (днес Изник, Турция) през далечната 325 г.

Подготовка

Това е първият свободен форум на Христовата църква след нейното легализиране с Миланския едикт през 313 г. Той е свикан от император Константин Велики с цел да се спрат разногласията в
Църквата. Самата организация на събора отнема повече от година, че да могат да се съберат в уреченото време 318 епископи от пределите на Римската империя. Все пак в онези дни не е имало модерни транспортни средства. По-късно форумът е наричан “Събор на 318-те отци“. В него по различни причини – най-вече войни – не успяват да участват представителите на редица християнски църкви от Близкия изток - Арменската, Етиопската, Коптската и др., и така те отпадат от вселенското православие.


Откриването е на 20 май, като времето до 14 юни преминава в предварителни съвещания. В тях са могли да вземат участие и лица, които не са епископи. Самият Константин Велики пристига на 14 юни, а на 19-и е съставен Символът на вярата (Символ верую), който всеки християнин научава наизуст. Древният текст включва общо 12 члена – първите седем са съставени от отците в Никея, а другите пет – на Втория вселенски събор в Цариград през 381 г.
След това първият събор се занимава с въпроси относно устройството на църковния живот. Закрит е на 25 август.

Император Теодосий изкоренява арианската ерес.

Чудеса и вяра
wikia.nocookie.net

Ереста

Ролята на Константин Велики по отношение на събора е на върховен граждански лидер и авторитет в държавата. Той не иска Църквата да дава повод за обществени безредици. Когато за първи път е уведомен за безредиците в Александрия поради арианските спорове, той е силно обезпокоен. Затова в центъра на този събор е учението на Арий за личността на Иисус Христос. Според него  Бог е толкова отделен от света, че въплъщението е невъзможно и че Бог е просто единство. От това следвало, че Синът е сътворен преди създанието на света, а не е вечно роден от Отца, което противоречи на учението за Света Троица (Божието триединство).

Свети Николай шамаросва Арий.

Чудеса и вяра
thesacredfaith.co.uk

Сблъсъци

Дискусиите по време на събора са бурни, като на моменти се стига до физически сблъсъци. Известна е историята, когато  свети Николай, епископ Мирликийски, удря шамара на Арий, за което е временно отстранен от заседанията и дори поставен под арест. В крайна сметка, благодарение на умелото ръководство на Константин Велики сложният казус за личността на Христос е решен за няколко дена, а свети Николай е възстановен с почести.

Правила

Съборът разглежда и въпроса кога да се отбелязва Великден. Епископите решават той да се празнува след еврейската Пасха - на първата неделя след първото пълнолуние след пролетното равноденствие. Тази формула е валидна до ден днешен. Църковната дисциплина пък е регламентирана в общо 20 канона.
Съборът се занимава обстойно и с административни и канонични въпроси, като изискванията към епископите, установяване на норми за обществено покаяние, обратното приемане в Църквата на еретици, включително въпросът за това кога трябва да се наложи повторно покръстване. Уточнява се мястото на дяконите и практиката на молитва по време на литургия и др. валидни и до днес.

Принцип

След закриването на събора Константин I отпразнува своята 20-годишнина от царуването си с отците. Накрая произнася реч, в която казва:
„Вие сте епископи на вътрешните работи на Църквата, а аз съм поставеният от Бога епископ на външните работи.“ Така той формулира с едно изречение принципите, които ще следват всички християнски владетели през следващите хилядолетия  – работата на Църквата е да определя коя е правилната вяра, а на владетелите – да следят това да се спазва.

Съпротива

Значението на Първия вселенски събор за Църквата е огромно. В краткосрочен план обаче той не решава напълно проблемите, за които е свикан. След смъртта си през 337 г. Константин е наследен от синовете си Констанций II и Константин II, които толерират арианите. Последните възстановяват почти всичките си права и ереста им продължава да се разпространява и да предизвиква конфликти в Църквата и в обществото през останалата част на IV век. Езическите сили в империята от своя страна искат да възстановят изповядването на вярванията си, което става макар и временно при Юлиан Отстъпник (355 –363). Почитането на античните богове и арианската ерес са изкоренени окончателно от император Теодосий I (379-395).

Рим поиска пълната
власт с фалшификат

Папа Силвестър получава дара от император Константин. Фреска от XIII век.

Чудеса и вяра
wikimedia.org

Първият вселенски събор фиксира първенството на епископите на петте най-големи църковни центъра: Рим, Константинопол, Александрия, Антиохия и Йерусалим, като старшинството (но не и върховенството) на Рим е признато без възражения. Но по-късно католическата църква иска това решение да се тълкува именно като власт над останалите патриаршии. За тази цел е изготвен фалшификат, известен като „Констатиновия дар“, уж даден от  Константин Велики на папа Силвестър I (317-335 г.). С него императорът предал върховната власт над Западната римска империя. В него пише, че „за посочването на правата вяра“ и „изцеление от проказата“ предоставя на наместниците на апостол Петър власт и почест, равни на императорските, и върховенство над всички християнски църкви. Освен това на папата се предоставяли ред привилегии,  а на римските кардинали - званието сенатор.
Фалшификацията е доказана от италианския учен хуманист Лоренцо Вала (1407–1457). Той бил добър познавач на класическите езици и като анализирал езика на „Константиновия дар“, установил, че той е създаден много по-късно. Част от учените днес смятат, че документът е съставен по времето на папа Стефан II (752-757), а според други това е станало век по-късно.