К абелът за концерта на Тото Кутуньо в Пловдив е бил откраднат малко преди прочутият италианец да излезе на сцената, разкри пред „Телеграф“ легендарният тонрежисьор Деян Тимнев, който преди дни отпразнува 85-годишния си юбилей.
На него дължим най-хубавите записи на българските изпълнители от всички жанрове, а при гостуванията си у нас е работил и с най-големите световни звезди.
Котлон
„Аз отговарях за турнето на Тото Кутуньо в България. По онова време беше критично елзахранването. Тъкмо бяха купили модерни уредби с големи мощности, които изискват по-дебели кабели. Като отидохме в Казанлък, ни дадоха едно кабелче като за котлон. Поканихме ръководството на военните със съпругите им на концерта и веднага докараха един камион с голяма макара с дебел кабел.
В Пловдив беше подобно - питам за дебел кабел, викат: „Ами те го откраднаха“, разказва Тимнев. Ето какво си спомня още той за работата си и с други легенди: „Рей Чарлз направи 4 концерта в зала „Универсиада“ – два следобедни и два вечерни. Хората обаче не знаеха, че на всеки от тях той изпълняваше различен репертоар. Дойде мениджърът му при мен и вика да не слагам много микрофони по сцената, че той обича по-автентична атмосфера. Тина Търнър пък излезе с две хубавици танцьорки и като пееше, не знаех кога си поема дъх, за да танцува с тях. За Шарл Азнавур имаше приказки, че не можел да пее, но като започна, направо ни шашардиса. На Джими Смит пък му се беше счупил органът, та му търсихме друг“.
Старинната монета
Деян Тимнев е започнал да записва най-обичаните ни певци още от прохождането им – първо в радиото, после в „Балкантон“, накрая и в НДК. „Лесно записвахме, защото си знаеха песните. Аз винаги исках текста на песента и щима с аранжимента. Някой път записвахме на части, защото човешкият глас се изморява. Като цяло всички се държат добре, тъй като е в техен интерес записът да стане хубав. Когато нещо не се получаваше, го променяхме – и в текста, и в аранжимента, и в изпяването.
Малко се плашеха от записите, затова им казвах да си представят, че пеят на публиката, да не гледат в пода. Леа Иванова записвах в първо студио, дойде с Еди Казасян, държа се много любезно. На Лиана Антонова записах песните от филма „Старинната монета“. На „Щурците“ записах три грамофонни плочи, включително и песента „Клетва“ в два варианта – един за филма „Вчера“ и един за албума. На „Тоника“ съм записал почти всички песни, имам и медал от Главно управление „Трудова повинност“. За фолклорни записи на Янка Рупкина пък имам награда от Словакия, ходих лично да си я получа“, споделя тонрежисьорът. Най-голямото му отличие е „Кристална лира - огърлие“ от Съюза на музикалните дейци.
„Балкантон“
Най-хубавите песни на Лили Иванова като „Детелини“, „Панаири“ и един от вариантите на „Камино“ са реализирани от Деян. „Дотогава тя записваше с Мишо Люцканов, който е завършил в Германия. Но един ден дойдоха с Ванко Пеев и Морис Аладжем да запишем две негови песни. Тъкмо „Балкантон“ бяха купили 4-пистов магнетофон. Изключително съвестна, отговорна, пее много чисто. Лили и Емил Димитров бяха официалните певци на „Балкантон“ - плочите им много се харчеха, особено в Съветския съюз. Записвал съм „Семеен спомен за Поморие“ на Стефка Берова и Йордан Марчинков, Мими Иванова, Борис Гуджунов, Маргарита Хранова - „Устрем“, ни е общо постижение с Найден Андреев, с него се познаваме още от радиото, където беше елинженер“, разказва още Тимнев. Той продължава да работи, макар и не толкова активно, като последно го е викал за консултации синът на Развигор Попов – Петър, с когото спечелили награда за въпросната песен преди 2 г.
Стана прадядо за юбилея
85-годишния си юбилей Деян Тимнев отпразнува в тесен семеен кръг, а после уважил тържеството и за 90-годишнината на колегата си Недко Трошанов (автора на „Един неразделен клас“ - б.а.). Като подарък за празника месец и половина по-рано дошла новината за раждането на правнука Борис (от внучката Деяна на сина Юлиан). Другата радостна вест в семейството е, че внучката от дъщеря им е изкарала отлични оценки на изпитите по физика и химия и от есента ще учи медицина. Дотогава тонрежисьорът ще бъде на морето. „Плуването много ме поддържа. Гледам всеки ден по 1 км, ако мога, иначе си имам всички болежки за възрастта“, казва той.
БГ записи с немско качество
Деян Тимнев е добил самочувствие, че е добър в работата си, след като сравнил своите записи на Биг бенда на германското радио с плочата, която те са му подарили. „Записвах ги в колата на „Балкантон“, където съм записвал и Милчо Левиев. Тогава той правеше концерти с Анатоли Вапиров, които после издадоха в албум. Оркестър „София“ ме викаха да ги озвучавам на джаз фестивала във Варшава. Тогава Камелия Тодорова им беше солистка, представиха се страхотно. Занесохме бутилка коняк и ни дадоха още 10 минути за репетиция. Аз останах още няколко дни на феста да послушам, да знам какво става по света“, споделя още щрихи от богатата си творческа биография тонрежисьорът.
Лео Богдановски