0

Ф еновете на традиционния вид на социалната мрежа Инстаграм се вдигат на онлайн бунт срещу тенденцията тя все повече да заприличва на Тик-Ток.

Течението се заражда на фона на утвърдения напоследък нов подход на Инстаграм за това какво съдържание да показва в нюзфийда на потребителите си, продиктуван изцяло от мерака да се бори с все по-засилващата се конкуренция, пише специализираният сайт Socialmediatoday.

Конкуренция

Всичко започна в началото на годината, когато главният изпълнителен директор на компанията майка Мета Марк Зукърбърг набеляза предстоящи промени в начина, по който Инстаграм алгоритъмът сортира какво да виждате. А преходът е следният: все по-малко съдържание от тези, които следвате, и все повече съдържание, определяно от изкуствен интелект, дори и да не е публикувано от ваш близък или някого, когото следвате. Това важи и за Фейсбук, но промяната е най-видима в Инстаграм, където потребителите вече усещат, че по-голямата част от съдържанието в нюзфийда им - предимно кратки видеоклипове - са от профили, които не следват. Това обаче намалява взаимодействието с хора, които реално следвате и са ви интересни.

Този подход бе голям хит за TikTok, тъй като се базира на логиката, че потребителите постепенно се отегчават, ако виждат само предвидимото и сравнително познато съдържание на тези, които обичат и следват. Напротив, TikTok алгоритъмът се стреми да дава на потребителя съдържание, подобно на това, което често гледа, но от други, непознати потребители.

Недоволство

Много потребители на Инстаграм не са доволни от новото изживяване, а близо 100 000 от тях са подписали новосъздадена петиция на сайта change.org, призоваваща Mета да върне мрежата към предишното й състояние. Риалити звездата Кайли Дженър е сред най-влиятелните гласове от по-младите потребители - самата тя с над 360 милиона последователи. Тя е споделила изображение с текст, който гласи: „Престанете да превръщате Инстаграм в Тик-Ток. Аз просто искам да виждам сладки снимки на своите приятели“. Когато Дженър говори, хората слушат и нейният подпис върху петицията е помогнал за предизвикване на още хиляди да подкрепят каузата. Инстаграм има защо да взема Дженър под внимание. Още през 2018 г. тя пусна публикация в Туитър във връзка с тогавашния редизайн на социалната мрежа Снапчат, от който мнозина тогава бяха недоволни. “Ехо, има ли някой друг тук освен мен? Май съм само аз.... Скучно.“, написа Дженър. Този коментар само за ден доведе до 20% спад в акциите на компанията. Както тогава съобщи Vox: „Отношението на Дженър към приложението изглежда има незабавен ефект върху инвеститорите. До четвъртък при затварянето на търговията акциите им паднаха с 16 процента - очаквана загуба между 1,3 и 1,6 милиарда долара пазарна стойност“. Освен това Vox припомня, че и тогава имаше петиция за трансформация на Снапчат, подкрепена от около 1.5 млн. потребители. Думите на Дженър тогава оказват видим ефект. Малко по-късно Снапчат върна някои функции и прецизира подхода си в съответствие с потребителските желания. Така че коментарите на Дженър заедно с петицията предизвикаха промяна.

Рискове

Ще се случи ли това отново този път? За мнозина специалисти новата посока на Инстаграм е рискована и може да отблъсне много стари фенове, вместо да привлече нови. Според тях най-лошото в случая е, че това отдалечаване от оригиналния формат не се прави по собствено убеждение, а с цел да се догонва конкурент. В много отношения това има смисъл. Видеото в кратка форма е най-бързо развиващият се формат на съдържание в Инстаграм и тъй като навиците на потребителите се променят и Инстаграм продължава да губи потребители в полза на Тик-Ток, то тази мрежа очевидно трябва да се развива, за да отговори на променящите се очаквания.

Уеднаквяване

Въпросът обаче е дали хората наистина искат подобно на Тик-Ток изживяване във Фейсбук и Инстаграм, или всъщност всяко приложение служи за различна цел и не е добре всички да изглеждат еднакво? И ако това е така, трябва ли Мета просто да приеме, че използването на нейните приложения вероятно ще намалее в полза на Тик-Ток поне в някои елементи? Изглежда малко вероятно Марк Зукърбърг и компания да са готови да направят компромис, особено с рекламния си бизнес, което вероятно означава, че Инстаграм ще продължи активно да се променя в тази посока. Рискът обаче остава - ако започнеш да приличаш твърде много на Tик-Ток, дали в един момент потребителите няма да решат да те зарежат и да ползват само оригинала, реторично питат от socialmediatoday.