Г ерманските ВВС отбелязаха напредък в усилията си за модернизация, като успешно проведоха от борда на изтребител Eurofighter Typhoon първи тест с практическа стрелба на ракетата „въздух-въздух“ с голям обсег MBDA Meteor. Екшънът се разигра на 6 декември.
Това събитие представлява важен крайъгълен камък за оперативните способности на Германия и подчертава съвместния характер на развитието на европейската отбрана. Въпреки че конкретни детайли от теста останаха неразкрити, следва поредица от изпитания, проведени от 2021 г. насам. Тези по-ранни изпитания включваха тестови полети без включване на ракетата, целящи да проверят параметрите й и нейната съвместимост с платформата Eurofighter.
Атлантик
Тестът е извършен над Атлантическия океан, като е използван британският полигон в Лосимут (Шотландия). Luftwaffe временно разположи свои изтребители Eurofighter там поради липсата на подходящи полигони в Германия за операции от такъв мащаб. Това логистично решение подчертава някои от предизвикателствата, пред които е изправена Германия по отношение на собствената отбранителна инфраструктура.
Хоризонта
MBDA Meteor е ракета „въздух-въздух“ с обсег отвъд видимия хоризонт (BVRAAM). Тя е оборудвана с усъвършенстван радар за прицелване и дистанционен взривател, които й позволяват да атакува цели извън обсега на видимост на пилота. Тази способност значително подобрява бойната ефективност и жизнеспособността на изтребителите Eurofighter, позволявайки им да неутрализира заплахи, преди да навлязат в зоната им на поражение. Това е решаващо допълнение към арсенала на Eurofighter-ите на Luftwaffe, който вече включва ракети „въздух-въздух“ IRIS-T (с близък обсег) и AIM-120 AMRAAM (с голям обсег).
Техник на германските ВВС подготвя ракета Meteor за монтиране
С успешната интеграция на ракетата MBDA Meteor Германия се присъединява към други европейски нации, включително Обединеното кралство, Италия и Испания, които оперират с ракетата в своите флотилии от Eurofighter. Meteor също така е интегрирана в арсенала на френските изтребители Dassault Rafale и шведските Saab Gripen. Ракетата има успехи и извън Европа – интегрирана е и на борда на южнокорейският изтребител от следващо поколение KF-21, което допълнително илюстрира нейното нарастващо й значение в отбранителните способности на НАТО и съюзниците.
Тестове
Успоредно с това изпитателната кампания на Luftwaffe през 2024 г. включва изстрелвания и на ракети AMRAAM за валидиране на скорошни софтуерни надстройки по програмата P3E(b) за модернизация на Eurofighter. Тези актуализации подобряват възможностите за пренос на данни и протоколите за използване на Meteor, като гарантират по-голяма прецизност и оперативна ефективност.
Германският двуместен Eurofighter Typhoon се подготвя за теста
Цикъл
Ангажиментът на Германия да засили своите въздушни бойни способности е отразен в наскоро одобрената от Бундестага инвестиция от 521 млн. евро за допълнителни ракети Meteor. Доставките са планирани да започнат през 2027 г., засилвайки способността на Германия да реагира на еволюиращите въздушни заплахи. Програмата за надграждане по средата на жизния цикъл (MLU) за ракетите Meteor също е в ход, като се фокусира върху подобряването на двигателя, системите за насочване и възможностите за пренос на данни.
Самолетите за РЕБ Tornado EGR ще бъдат заменени с Eurofighter
Тези усилия са в съответствие с по-широката Стратегия за национална сигурност и отбранителна индустрия на Германия, която се стреми да засили националните способности, като същевременно насърчава европейското сътрудничество в областта на отбраната. Тази стратегия има за цел да стандартизира отбранителните системи, да стимулира иновациите и да увеличи стратегическата автономия на Германия. Успешният тест на Meteor е пример за проактивния подход на Германия за адаптиране към съвременните предизвикателства пред сигурността чрез интегриране на модерни технологии и поддържане на стабилни партньорства в рамките на европейската отбранителна архитектура.
Килограми
Ракетата тежи 180 kg, диаметърът е 178 mm, дължината й е 3,67 m и има обсег до 200 km. Системата разполага с усъвършенстван активен радар за насочване към различни заплахи, включително СТЕЛТ изтребители, малки дронове и крилати ракети. Разработена е съвместно от Обединеното кралство, Германия, Италия, Франция, Испания и Швеция.
Полигон
Първото изстрелване на Meteor дойде в момент, когато Германия се подготвя за друга средносрочна цел за своите изтребители Eurofighter - създаване на собствен полигон за тестване и разработка на летище Ingolstadt/Manching, разположено в южната част на страната. Там са разположени персонал от ВВС и техническият център на германските въоръжени сили за самолети и авиационно оборудване. Там са и съоръженията на Airbus Defence and Space, Manching е ключов център за дейността на Airbus за военни въздушни системи в Германия, включително поддръжка на самолети на Luftwaffe.
Още евробойци
На 11 ноември 2020 г. Германия направи поръчка за допълнителни 38 Eurofighter Typhoon от варианта Tranche 4 съгласно програмата Quadriga. Самолетите трябва да заменят самолетите от варианта Tranche 1, които в момента са в експлоатация. Първият планер за новите самолети влезе в производство през ноември 2022 г. Доставките трябва да започнат от 2025 г.
През март 2022 г. германското правителство обяви решението си да закупи Eurofighter Typhoon EK вместо EA-18G Growler, за да замени стареещите платформи за РЕБ Tornado ECR след 2030 г. На 30 ноември 2023 г. бюджетната комисия на Бундестага официално обяви плановете за преобразуване на 15 Typhoon-а във вариант за РЕБ. На 5 юни 2024 г. бе обявено, че ще бъдат поръчани допълнителни 20 Typhoon-а в допълнение към вече поръчаните 38 изтребителя.
Димитър Ставрев, военен експерт