0

С амоуките майстори в различните професионални направления, както и таланти в областта на изкуствата и спорта ще могат по-лесно да се сдобиват с необходимите дипломи и сертификати след полагане на съответните изпити, удостоверяващи техните, придобити извън образователната система умения. Това предвижда публикуваният в портала за обществени консултации проект за изменение и допълнение на Наредбата за условията и реда за валидиране на професионални знания, умения и компетентности.

Една от причините, които налага актуализирането на документа, е необходимостта от неговата синхронизация с приетите през март миналата години поправки в Закона за професионалното образование и обучение. Нужно е и актуализирането на терминологията съобразно действащите понятия за държавни образователни стандарти, въведени със Закона за предучилищното и училищното образование. Според авторите на проекта съществува необходимост от оптимизиране на процеса и по-добра систематизация на информацията за извършените процедури по валидиране.

Комисия

Целта на промените е регламентиране на възможността за валидиране на отделни единици резултати от ученето, включени в държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия. Освен това сред мотивите се изтъква и повишаването на ефективността на процеса, като отпада изискването отговорното лице за организацията и провеждането на процедурите по валидирането да бъде от педагогическия състав на институцията и се разширява обхватът на лицата, които могат да бъдат включени в състава на комисията.

И без да са учили в професионална гимназия, младите строители по-лесно ще могат да вземат сертификат за уменията си.

 И без да са учили в професионална гимназия, младите строители по-лесно ще могат да вземат сертификат за уменията си.
Telegraph.bg

Изменението на акта цели и актуализиране на заявлението за включване в процедура по валидиране на професионални знания, умения и компетентности, както и оптимизиране на начините за подаването му, включително и по електронен път. Търси се и прецизиране на отговорностите на институциите, които имат право да извършват валидиране и осигуряване на публичност на информацията на годишна база за броя на лицата, успешно сертифицирали професионалните си знания, умения и компетентности по професии, степени на професионална квалификация, по част от професия или по отделни единици резултати от ученето.

Достъп

Очакваният резултат и от промените е, че процесът ще бъде оптимизиран, като се намали административната тежест и се улесни достъпът на широк кръг лица, които желаят да валидират своята професионална квалификация, придобита чрез неформално обучение или информално учене. Разширяват се възможностите за адаптиране към изискванията на пазара на труда чрез въвеждане на възможността за валидиране на отделни единици резултати от ученето, включени в държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия. Осигурява се и по-добра информираност на гражданите и работодателите относно възможностите за валидиране на професионални знания, умения и компетентности, като се дава публичност на това как точно се случват нещата.

Неформално

Неформалното учене е включено в рамките на планирани дейности, които не са организирани с цел обучение, но все пак съдържат важен учебен елемент. Информалното учене е резултат от ежедневните дейности, свързани с работата, семейството и свободното време. Формалното учене се предлага обикновено (типично) от институции за образование и обучение и е така структурирано (относно учебни цели, продължителност на ученето или подпомагане на ученето), че да води до сертифициране.

Важно е да се уточни, че неформалното учене не се предлага от институции за образование или обучение, а по правило не води до получаване на дипломи, сертификати или удостоверения за професионална квалификация, но то е структурирано (относно учебни цели, продължителност или подпомагане на ученето). Информалното учене не е структурирано относно учебни цели, продължителност или подпомагане на ученето. То може да е преднамерено, но в повечето случаи е несъзнателно, съответно случайно.

Голям процент от регистрираните безработни нямат професия и квалификация, удостоверена с документи, а вероятно част от тях имат знания и умения, придобити от опита или неформалното учене. Ето защо у нас на дневен ред вече повече от 10 години, откакто е приета наредбата за валидиране, стои задачата за изграждане на система за оценяване и признаване на знанията и уменията, усвоени извън образователната система.

Активност

Неформалното образование се основава на активното участие на учениците. Те се включват в интерактивни дискусии, групови проекти, игри и практически упражнения, които ги стимулират да анализират, мислят критично и решават проблеми. Учениците имат възможност да поемат контрол върху своето обучение. Те сами избират теми за изучаване, планират собствени учебни пътища и реализират проекти според техните интереси и нужди. Неформалното образование се фокусира върху практическото приложение на наученото. Учениците имат възможност да прилагат знанията си в реални ситуации, което подпомага по-доброто им разбиране на материала и по-дълготрайното му запомняне.

При този тип учене рядко се използват чинове и бюра. Най-често участниците са подредени в кръг. Може да са седнали на столове или на земята. Дава им се възможност да седнат по свой удобен за тях начин, без да пречат на останалите. Обикновено при неформални образователни модули водещият стои в кръгчето с другите участници. Това им влияе на психологическо ниво. Те придобиват усещането, че той е равен с тях, а не господства, както в традиционната класна стая. По този начин нивата на стрес в обучаемите спада (особено ако са деца) и трансферът на информация и знания става много по-лесно.
Образователният процес в неформалното обучение се адаптира към индивидуалните потребности и умения на всеки ученик. Това позволява на всеки да развива собствените си интереси и да напредва в собствения си темп. То насърчава сътрудничество и обмен на знания между учениците. Груповите проекти и активности създават възможност за развитие на социални умения и умения за работа в екип.

Чужбина

Примери за успешно прилагане на неформално образование в традиционната учебна среда дават страни като Финландия, Дания, Швейцария и Сингапур, в които като цяло образователната система е силна и дава отлични резултати. Учениците във Финландия имат възможност да избират уроци извън стандартната програма, което им позволява да развиват своите интереси, докато в Сингапур се насърчава прилагането на проекти и групови дейности, които са част от неформалния образователен процес. Това подпомага развитието на практически умения и способности за решаване на проблеми. В датските училища се насърчава гъвкавостта и индивидуализацията на образователния процес. Учениците могат да се занимават с проекти и теми, които ги вдъхновяват и интересуват, докато на места в Швейцария се прилага методът на „ученето чрез преживяване“, където учениците учат чрез практически дейности, игри и реални ситуации.

Училище на бъдещето откриха в Пловдив

Училище на бъдещето. Така министърът на образованието и науката Галин Цоков нарече обновеното ОУ „Екзарх Антим Първи“, в което бяха вложени 3,8 млн. лева и в момента. Ремонтът му започна през февруари миналата година. 

„България започна един много мащабен проект по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), а днес виждаме резултата – нови класни стаи и модерен физкултурен салон. Но училището на бъдещето не е само модерна среда – то е преди всичко учителите и учениците. Благодаря на ръководството на община Пловдив за усилията.

Министър Цоков бе посрещнат с хляб и сол в ремонтираното училище.

 Министър Цоков бе посрещнат с хляб и сол в ремонтираното училище.
МОН

Днес откриваме училището на бъдещето!“, каза Цоков, след като беше посрещнат с питка и сол.

До края на 2026 г. основно ще бъдат ремонтирани 128 учебни заведения по ПВУ, обяви още в Пловдив просветният министър Галин Цоков.