П рез 1834 г. американецът Сайръс Маккормик патентова първата жътварка. За онова време това е истинска революция в селското стопанство.

Механизацията на земеделието ускорява цялостния процес на индустриализация на САЩ и превръща националното стопанство в най-продуктивната световна сила. Това нововъведение освобождава работна ръка, която се насочва към индустриалните предприятия в градовете.

На практика Сайръс доразвива делото на баща си Робърт, който цели 28 години разработва своята теглена от кон машина за жътва. Маккормик-старши е потомък на шотландско-ирландски имигранти калвинисти, заселили се в колониите преди 100 г. Става преуспяващ фермер с почти 1000 декара земя в обширен имот, включващ дъскорезница и мелница, в Уолнът Гроув, Вирджиния.

Бащата не притежава училищно образование, но е с обширни познания и изключително надарен механик. Сам изработва плуг за ниви на склон, машина за нищене на коноп, а след това и жътварката.

Патент

Като най-голям син (от осемте деца) Сайръс наследява по-голямата част от имота на баща си. През 1830 г., когато навършва 21 години, неговият баща му прехвърля правата върху жътварката, инструментите и технологията за направата. Година след това баща и син изработват усъвършенствана механизирана жътварка, теглена от коне, която окосява житните класове и ги събира на платформа. Сайръс подобрява дизайна и патентова изобретението. Нововъведението революционизира американското земеделие и носи на Маккормик прозвището Краля на жътварите.

Предизвикателството е в това да бъде открит начин този продукт да намери своя пазар в епохата. Затова Маккормик младши решава да демонстрира. Същото лято на 1831 г. публика от няколко десетки заможни фермери, наемни работници и роби се струпва на една пшенична нива във фермата на Джон Стийл в Рокбридж Каунти, Вирджиния, за да наблюдава как едно теглено от кон приспособление, направено от дърво и желязо, окосява на вълни златните класове.

На следващата година младият Маккормик изнася ново представление в близкия град Лексингтън. Двама души с жътварката на Маккормик за един ден се справят с 10 акра (над 40 декара), за същата работа са нужни 30 души със сърпове.

Машините са революция в селското стопанство.

 Машините са революция в селското стопанство.
Getty Images

В действителност никой не може да претендира, че е изобретил първата жътварка. Например един изобретател от Охайо, Обед Хъси, демонстрира и патентова своя собствена жътварка през 1833 г. Вероятно след като научава за машината на Хъси, Сайръс Маккормик кандидатства за патент на построената през 1831 г. Така срещу такса от 30 долара 25-годишният младеж получава през 1834 г. 14-годишен патент, подписан лично от президента Андрю Джаксън.

През 1840 г. Сайръс Маккормик продава първите две домашно изработени машини за около 110 долара всяка, но те се счупват. След като отстранява дефектите в работилницата в Уолнът Гроув, семейството продава седем жътварки през 1841 г.

Демонстрации

Пътувайки из фермерските провинции през 40-те години на XIX в. и организирайки „театрални“ демонстрации, Маккормик налага жътварката като перспективен търговски продукт. Той въвежда пръв бизнес практики, които бизнесмените използват оттогава насам: безплатен изпитателен период, гаранции за връщане на парите при отказ, покупки на изплащане и фиксирани цени.

Според изследователите изобретението на Маккормик е увеличило производителността на труда с 500% при жътва на пшеница и с 250% при жътва на царевица.

През 1902 г. конкуренцията става толкова интензивна, че този период често се нарича ерата на „войните на комбайните“. Най-големите производители, McCormick Machine и Deering Company, се обединяват, за да се разширят на задграничния пазар. Така е основан International Harvester.

Новият гигант контролира близо 85% от производството на комбайни в САЩ. Компанията започва да отваря заводи в чужбина: в Русия, Канада, Великобритания и други страни.

През 1906 г. Обединената компания представя първата си разработка – трактора International. Новият продукт се задвижва от бензинов двигател с мощност до 20 конски сили. Следващата стъпка е през 1915 г., когато International Harvester купува Whitley Hall в Донкастър, Обединеното кралство. Това място по-късно става централата на компанията McCormick.

През 1939 г. започва производството на тракторите от серията Farmall M. Базиран е на модулен дизайн. Произведени са версии за бензин и дестилатно гориво. Именно Маккормик въвежда модата на червените трактори. Преди това оборудването е боядисано в сивосин нюанс. Новият ярък цвят дори е наречен Farmall Red в чест на серията трактори на компанията. Тракторите Farmall имат много серии – A, B, C, F и др. Но моделът M беше най-популярен в „серията букви“. Farmall M се произвежда в продължение на почти 15 години, до 1953 г.

На 13 септември 1949 г. започва производството на трактори в завода в Донкастър във Великобритания. Първите трактори, които слизат от производствената линия, са от серията Farmall M.

През 1951 г. тръгва производството на трактори във Франция. Нов модел, FC Farmall, е пуснат в град Сен Дизие. През 1970 г. са продадени първите трактори със синхронизирани скоростни кутии. Рекламата обещава, че новата кутия е толкова удобна, че фермерът може просто да „седне и да забрави за нея“.

На 1 февруари 1974 г. в 9.00 сутринта петмилионният трактор слиза от поточната линия на завод в Съединените щати. Производството на трактори McCormick обаче скоро е прекратено. През 2002 г., след 30-годишна пауза, легендарният завод в Донкастър, Великобритания, възобновява производството на трактори McCormick. Стартира производството на нови продукти. Купувачите могат да избират от следните модели: MC115, Power6, MTX 200 и др.

Серия

През 2005 г. излиза специална серия оборудване McCormick Diamond Edition. Новият продукт е уникален – произведени са само 60 трактора. Броят на сребърните трактори не е случаен: тяхното производство е съобразено с 60-годишнината на завода в Донкастър.

Серията McCormick X7 е представена за първи път. През 2013 г. Дизайнът е изцяло разработен от Argo Tractors, а самите трактори са оборудвани със скоростна кутия ZF. Малко по-късно в Париж беше представена и версия с безстепенна трансмисия. Новият продукт бележи началото на нова ера.

През 2015 г. стартира проектът XTractor – документално риалити шоу, в което трактори изминават повече от 8 хиляди километра през Австралия.