Г олямата нова ракета в Европа, Ariane-6, изпълни успешно първия си полет. Ракетата стартира от площадка за изстрелване във Френска Гвиана в 16:00 местно време (19:00 GMT) на демонстрационна мисия за изкарване на група сателити в орбита. Екипите на земята в Куру аплодираха, докато ракетата на стойност 4 милиарда евро се издигаше в небето.
Полетът беше обявен за успешен. „Облекчени сме, развълнувани сме“, каза Йозеф Ашбахер, генерален директор на Европейската космическа агенция. „Това е исторически момент. Първото изстрелване на нова тежкотоварна ракета не се случва всяка година; случва се само на всеки 20 години или може би на 30 години. И днес успешно изстреляхме Ariane-6“, каза той пред репортери.
Успех
Този встъпителен полет, обозначен като VA262, е демонстрационен полет, за да покаже възможностите и мощта на Ariane-6.
Ariane-6 е построена от главен изпълнител и проектантски орган ArianeGroup. В допълнение към ракетата излитането демонстрира функционирането на стартовата площадка и операциите на земята в космодрума на Европа. Новоизградената специална зона за изстрелване е построена от френската космическа агенция CNES и позволява по-бърз оборот на изстрелванията.
Ariane-6 е най-новата тежкотоварна ракета в Европа, проектирана да осигури голяма мощност и гъвкавост на по-ниска цена от своите предшественици. Ракетата е предназначена да бъде ракета работен кон, която дава на европейските правителства и компании достъп до космоса независимо от останалия свят. Тя вече има натрупани договори за стартиране, но има опасения, че дизайнът й може да ограничи бъдещите перспективи.
Подобно на своя предшественик, Ariane-5, новият модел е за еднократна употреба - за всяка мисия е необходима нова ракета, докато най-новите американски конкуренти се произвеждат, за да могат изцяло или частично да се използват многократно. Въпреки това европейските космически служители вярват, че Ariane-6 може да си намери ниша.
Аналог
На пръв поглед „6“ изглежда много подобна на старата „5“, но под кожата използва най-съвременни производствени техники (3D печат, заваряване чрез триене, дизайн с добавена реалност и т.н.), които трябва да доведат до по-бързо и по-евтино производство. Ariane-6 ще работи в две конфигурации: „62“ ще включва два странични бустера на твърдо гориво за повдигане на средни товари, „64“ ще има четири допълнителни ускорителя, за да обслужи най-тежките сателити на пазара. Системата е предвидена да използва и т.нар. повторно запалване, за да може да пренасочва използваните степени към земята, за да не оставя космически боклук.
„Ние сме готови да направим второ изстрелване тази година и шест през следващата година“, добави Стефан Израел от Arianespace, компанията, която предлага на пазара новата ракета.
Резервации
Предшественикът Ариана-5 доминираше на пазара за комерсиално изстрелване на най-големите сателити в света в продължение на години от средата на 90-те. Това господство беше прекъснато едва през 2010 г. от американския предприемач Илон Мъск и неговите ракети Falcon-9 за многократна употреба. Тарифите и цените на полетите на Falcon подкопаха конкурентоспособността на Ariane-5.
Европа също работи в посока на повторна употреба, но необходимите технологии няма да бъдат в експлоатация до 2030 г. Ето защо Ariane-6 навлиза в много предизвикателна среда. „Всички можем да имаме собствено мнение. Това, което мога само да потвърдя, е, че имаме пълна книга с поръчки“, каза Лусия Линарес, която ръководи стратегията за космически транспорт в ЕСА. „Предполагам, че думата е на клиентите: те казаха, че Ariane-6 е отговорът на техните нужди.“
Клиенти
Вече има договори за изстрелване на ракетата през първите три години на експлоатация. Те включват 18 стартирания за друг американски милиардер, Джеф Безос, който иска да създаде съзвездие от интернет сателити, които нарича „Кайпер“ по името на астероидния и кометен пояс в Слънчевата система. Европейските служители имат за цел Ariane-6 да лети приблизително веднъж месечно. Ако тази скорост на ангажираност бъде постигната, тогава ракетата ще бъде печеливша, коментира Пиер Лионет от космическата консултантска компания ASD Eurospace.
Проект
Ariane-6 е проект на 13 държави - членки на ESA, водени от Франция (56%) и Германия (21%). 13-те партньора са обещали п €340 милиона годишно, за да подкрепят ранната фаза на експлоатацията на Ariane-6. Обединеното кралство беше водещ играч точно в началото на европейската програма за изстрелване и остава член на ESA, но прякото му участие в Ariane приключи, когато моделът Ariane-4 беше оттеглен през 2003 г. Няколко британски компании продължават да доставят компоненти на търговска основа, а сателити, построени във Великобритания, несъмнено ще продължат да летят на Ariane.
Иван Петрински