0

П ропиляно време, непълноценен учебен процес, неподходящи и дори опасни занимания, докато родителите са спокойни, че децата им са на училище... Това съпътства българските ученици и през тази учебна година, когато по някаква причина се наложи някой от учителите им да отсъства.

Напрежението в работата често за съжаление води и до здравословни проблеми, а и преподавателите са хора като всички, имат семейства и близки, които се нуждаят от техните грижи и не могат да планират времето си 00%. По някои от предметите като математика, физика, биология и български език отсъствието на титулярните учители може да е фатално за подготовката на учениците, на които им предстоят ключови национални външни оценявания (НВО). 

Проблемът със свободните часове в българските училища остава въпреки усилията, които полагат Министерството на образованието и науката (МОН), Регионалните управления по образование (РУО) и директорите. Той е решен почти 100% само в частните училища и затова някои от техните възпитаници изпадат в истински шок, когато предпочетат да учат в държавна гимназия след 7-и клас например.

За такива деца е наистина непонятно усещането, че „губят час“. Риторичен е въпросът кой и как ще намери и може ли да се навакса пропуснатото време.

Училищният психолог Андреана Андреева пред "Телеграф": Осмокласниците и деветокласниците са най-трудни!

„Това беше наистина непознато чувство за нас. Нарушава целият ритъм на учене, да не говорим, че не може да трябва да имаш математика, а да те пращат във физкултурния салон или да влиза някой заместник-директор, който да те кара да рисуваш или да се занимаваш с нещо на чина си, докато бие звънецът“, споделя Ани Донкова, майка на деветокласничка от София.

Програма

Според националната програма „Без свободен час“ при отсъствие на педагогически специалисти в детската градина (ДГ) в училището и в центровете за специална образователна подкрепа (ЦСОП) следва да се осигурят средства за изплащане на възнаграждения за заместващи педагогически специалисти, за да се създадат условия за пълноценно провеждане на образователния процес, включително за намаляване броя на отсъствията на децата и на учениците по неуважителни причини.

а провеждане на образователния процес в условията на обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС) следва да бъде осигурено допълнително месечно възнаграждение за компенсиране на разходите за консумативи на провеждащите тези обучения от домовете си педагогически специалисти.

През 2023 година са подкрепени за първия период на финансиране 860 училища и ЦСОП и 133 детски градини, а за втория период на финансиране - 400 училища и 79 детски градини. Общият бюджет на програмата е 3 092 418 лв. От тях за училищата са 2 910 000 лева, за детските градини 156 418 лева, 20 000 лева са отделени за подпомагането на онлайн обученията, а 6000 лева се разпределят по районните управления по образованието (РУО), за да осъществяват мониторинг на процеса. Според данни на МОН през 2023-та до юни тази година в училищата и ЦСОП са проведени общо 696 331 учебни часа от заместващи учители.

Банка

За осигуряване на заместващи учители се използва информационна банка с кадри. В случаите на изчерпване на възможностите за осигуряване на учители в съответствие с изискванията на Наредбата за статута и професионалното развитие директорът осигурява заместване от лица, които нямат професионална квалификация „учител“, или с тези функции се заемат заместник-директори, педагогически съветници, психолози и библиотекари.

СЛЕД ЗАБРАНАТА ЗА ТЕЛЕФОНИ: Ученици изпадат в абстиненция!

При невъзможност да бъде осигурен заместник директорът лично изпълнява функциите на отсъстващия учител. Това се допуска по изключение за не повече от 5 учебни часа месечно за директор на училище и за не повече от 6 астрономически часа месечно за директор на детска градина.

Инструкциите на МОН са, че в случаите, в които заместникът на отсъстващия учител не е специалист по съответния учебен предмет, учебните часове се провеждат по теми, свързани с гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. Темите са определени в училищната програма, приета от педагогическия съвет и утвърдена от директора на училището.

Министър Цоков поиска по-голямо увеличение на заплатите

Предвиденото увеличение на учителските заплати е 125% от средната работна заплата за страната. Ние предложихме то да бъде 130% от средната работна заплата, което в абсолютни стойности означава между 15 и 17 до 20 процента увеличение на учителските заплати. Това заяви пред журналисти в Бургас министърът на образованието и науката в служебното правителство проф. д-р Галин Цоков.

ЩЕ ГО БЪДЕ ЛИ: Училището да започва в 9 часа?

„Не можем да конкретизираме, защото Министерство на финансите трябва да определи размера на средната работна заплата и на базата на нея да се направи преизчисление, както и да се определи колко милиона допълнително ще бъдат необходими. Когато имаме вече тази рамка на бюджета за 2025 г., ще можем да кажем точно“, допълни проф. Цоков. 

Той коментира, че предложението за тези 130% увеличение спрямо средната работна заплата е внесено след отраслов съвет, като прогнозите са това да са допълнително около 600 млн. лв. в бюджета, свързан с училищното образование.