0

В летните месеци, забързани към гръцкото море, много често не обръщаме внимание на това, което се показва пред погледите ни. И много често това се оказва огромен пропуск. Огромен пропуск е пътувайки или връщайки се от съседна Гърция да не спреш за малко в село Баничан. Къде се намира ли? Намира се на 5 километра преди Гоце Делчев на международния път за Драма. Село, което не само пази традициите си, а дори ги превръща в изкуство. Село, което познава историята си и я помни и почита. Село, станало пословично с гостоприемството си, добронамереността на местните към гостите. А на тези, които досега не са били там, може да кажем, че са изпуснали много, защото има какво да видят. Най-малкото защото населеното място е рекордьор по щъркелови гнезда и семейства – над 20. Тук е и най-известното щъркелово семейство Изгрев и Пролетка, в чието гнездо има монтирана камера.

Местните хора са успявали и с прости изразни средства да създават красота. Само с игла и конец те са умеели да съчетават цветове, да плетат на пет куки на газеничето или на оджака след края на работния ден. Така се е запазила традицията до наши дни на известните по цял свят баничански плетени чорапи. Друга емблема на селото е баничанският кромид лук, както и единственият по рода си приют за магарета на Балканите.

Село Баничан пази традициите за изработката на уникални чорапи, носии и шевици. Моделът се казва "черешките"

 Село Баничан пази традициите за изработката на уникални чорапи, носии и шевици. Моделът се казва "черешките"
Ерол Емилов

Баничанските плетени (везани) чорапи

Преди години баничанските плетени (или везани, както ги наричат местните) чорапи станаха изключително популярни не само в страната, но и по света. Стигнаха дори и до Бъкингамския дворец, а пред тях ахна дори и английската кралица Елизабет II.

Жителите на Баничан направили два чифта вълнени чорапи с характерните за селото шевици, като добавили връзки, усукани в цветовете на българското знаме. Те били специално предназначени за сватбата на принц Хари и Меган Маркъл. Изпратили ги до Великобритания, като не чакали отговор. Мислили даже, че пратката ще бъде върната. Но не щеш ли, в един хубав летен ден през 2018 година в селото пристигнало благодарствена картичка от престолонаследника и неговата съпруга, като към нея имало и снимка от сватбата.

Баничанските чорапи са девет модела, В тях местните хора са вплитали тяхното знание за природата, за повече обич, за повече красота, за повече любов.

„Всеки модел си има наименование. Наименованията са заимствани от света, който ги е заобикалял. Но вглеждайки се в чорапите, които е носила баничанката тогава, човек е могъл да разбере какъв е нейният социален статус – дали тя е омъжена, дали тя е млада булка, дали е възрастна жена към края на земния си път“, разказва секретарят на местното читалище „Изгрев – 1930“ Румяна Джибова.

Единият от моделите се казва „черешките“. Те са от два цвята – бяло и червено. Били са носени единствено от момичетата, които не са се омъжили.

Има няколко празнични модела петцветни чорапи, допълва Джибова. Един от тях е „котешките стъпки“.

„Изключително красив модел, който хората може би са заимствали, защото мотивите приличат на стъпалцето на котките. Друг модел е „звездичките“. За хората, които имат познанието за символиката на тези мотиви „звездичките“ са типичната Елбетица. Елбетицата, която е символът на безкрайността, символът на дългия живот, на вечностността и на хармонията. Но нашите хора са ги кръстили „звездички“. Имаме „рахтове“, имаме модел в черно и бяло - „арнаутките“. Тези чорапи са ги носили само възрастните жени, които са към края на земния си път“, продължава разказа си секретарката на местното читалище.

По думите й характерно за селото е, че когато жените свършвали земния си път, те трябвало да бъдат облечени в сватбения си костюм. Така са си отишли бялата сая (защото това бил сватбеният костюм) и много накити. Вярвало се е, че ако жената е била облечена със сватбения си костюм, на оня свят нейната половинка ще я познае.

Чорапи модели "рахтовете" и "арнаутки"

 Чорапи модели "рахтовете" и "арнаутки"
Ерол Емилов

Баничанските носии

Tрадиционният баничански женски костюм се състои от бяла или синя сая, баничански пищюмали и везани чорапи. Зимният костюм е с бяла сая, а летният – със синя. Баничанските пищюмали са стигнали до остров Ливингстън. За това местните се шегуват, че ако някой срещне пингвин с пищюмал, то задължително е баничански. Носиите са 14 модела, които също имат наименования. Местните са ги носили за предпазване от студ и за предпазване от лоши очи.

„Имаме два модела пищюмали, единият се казва „голото око“, а другият - „трите очи“. Върху „трите очи“ са извезани ромбове, в които са вплетени четири основни цвята – синьо, бяло, червено и жълто. Присъстват още розово, зелено и кафяво. Това е символът на жената, която може да създава поколение“, обяснява Румяна Джибова.

Известни са още няколко модела престилки - „софалките“, „кръстовете“, „керачкия“, „говеждият корем“, „половинките“, отново заимстват от бита на хората.

„Има един модел - „ребрата“, който е много характерен и за северната част на Гърция. Вярва се, че навремето Банско и Серска Баница в Гърция имат общ произход. Това е било Баничан, старото село. Една част са тръгнали за Банско, а друга част са се отделили и са отишли в Северна Гърция. И там по самата носия може да получим информация къде са нашите корени“, добавя тя.

Румяна Джибова показва местна престилка.

 Румяна Джибова показва местна престилка.
Ерол Емилов

Баничанският кромид бил като разменна монета

Местният воден лук (кромид) е популярен от много отдавна. Преди доста години историкът Георги Стрезов е казал: „Баничанското поле е най-богато, ражда всичко. И баничански воден кромид“. Мястото, където се намира днешното село, навремето цялото е било засято с лук. И хората, които пътували за София или за Гърция, още през лятото са си запазвали и есента, когато той вече е изваден, са идвали на традиционния есенен панаир в Гоце Делчев и са си купували.

Кромидът е изследван и е един от 30-те запазени вкуса в съкровищницата на България за вкусовете. Запазен е и като марка.

„Баничанският кромид естествено, че се е използвал не само за храна, но и бил разменна монета. Хората са го разменяли за картофи или за борина. От съседните села са докарвали картофи и е било 1:2 – един килограм кромид е равен на два килограма картофи. Той си е скъпоценен още от онези времена, защото много от шевиците по чорапите и боядисването на преждите са ставали с люспите от баничанския лук. През зимата, когато са го готвили, нашите предшественици не са изхвърляли нищо. За да могат да си боядисат яйцата за Великден и преждите и да бъдат по-красиви на великденското хоро“, поясни още секретарят на читалище „Изгрев – 1930“.

Кромидът - другата емблема на Баничан.

 Кромидът - другата емблема на Баничан.
Ерол Емилов

В селото е магарешкият рай

В покрайнините на селото се намира може би единственият на Балканския полуостров приют за пенсионирани магарета на международната швейцарска организация „Ветеринари без граница“. Той е обитават от животни, които вече са остарели и не могат да помагат на стопаните им в полската работа. В момента в приюта има над 50 обитатели. За тях се грижат денонощни гледачи и ветеринари. Осигурени им са много добри спални помещения. Стопаните могат да дойдат да си видят магаретата, когато пожелаят.

Село Баничан се слави като рекордьор по щъркелови гнезда.

 Село Баничан се слави като рекордьор по щъркелови гнезда.
Ерол Емилов

Носиите и шевиците на баничани са изключителни.

 Носиите и шевиците на баничани са изключителни.
Ерол Емилов

Селото има и уникална везана карта, която показва символите и реликвите му.

 Селото има и уникална везана карта, която показва символите и реликвите му.
Ерол Емилов