П овече от 50 години два уникални вагона гният в гората край село Арковна, община Дългопол, област Варна.
Според местните жители те са част от царската композиция на Фердинанд и сина му Борис ІІІ, но от БДЖ отричат тези твърдения. Вагоните са произведени през 1925 година и 1928 година. Закупени са през 1941 година от железницата и са преустроени за пътуване на служители от Министерския съвет. Били са в движение около 30 години, коментират от държавните железници.
ЗАЩО НЯМАМЕ НИ РЕЛСИ, НИ ВКЛАКОВЕ: Бивш шеф на НИКЖИ замесен в измама за 184 000 000 лева!
Вагоните са много по-различни от останалите. Вътре интериорът е с красива тъмночервена дамаска. Прави впечатление и изработката на останалите там части от интериора.
Вагоните са почти неоткриваеми сред обраслата ги растителност
От години жители на селото алармират, че трябва да се вземат спешни мерки за тяхното прибиране, укрепване и реставриране. В противен случай българската история ще загуби безценни реликви.
СПОМЕН
Интериорът на вагоните днес е почти изцяло разграбен. Откъслечни спомени водят до историята на първия вагон. Той е произведен през 1908 г. от германската компания „Дойтц”.
ПЪТ С КАМИЛИ: 10 часа от Варна до София с влака!
Виждат се все още буквите от табелата на производителя. Двата вагона са престояли в района на гарата няколко десетилетия, а след това, в средата на 80-те години на миналия век, са поставени в живописна местност, близко до р. Камчия, за да се превърнат в почивна зона за отдих на вагон-ревизорите от секторите в Каспичан и Шумен. За тази цел на сегашното им място е излят фундамент, върху който е насипан чакъл и положени железопътни релси.
Върху тях са поставени двата стари вагона. След преоборудването им те се превръщат в малка почивна база, която работи до 1989 г. След промените мястото около тях запустява и днес високите шубраци и гъстата растителност ги превръщат почти в зловеща гледка, като наоколо всичко тъне в разруха.
ПОЗИЦИЯ
Вагоните до жп спирка Арковна в община Дългопол не са част от царската композиция, тъй като и цар Фердинанд, и цар Борис III са разполагали със свои лични вагони и композиции, които са поръчани, произведени и доставени конкретно за тях много преди вагоните в Арковна да бъдат собственост на БДЖ, уточняват от железницата.
ПРЕДИ КОНКУРСА ЗА ЖП ЛИНИИТЕ: С нови климатици надъхват жепейците
Разположените вагони до жп спирка Арковна са част от откупените от БДЖ през четиридесетте години на ХХ век от парка на агенцията за пътнически туризъм "Вагон Ли-Кук". Това са бивши спални вагони, които са се намирали на територията на Кралство Югославия и в страната ни.
През соца вагоните са ползвани за почивна база за жп служители
След ремонт и ревизия тези вагони са преустроени в служебни за правителствена служба, като единият разполага със спални, кухня и столова. Вагоните са били използвани за служебни пътувания от представители на средно управленско ниво на тогавашното правителство. След 1989 г. след редица преструктурирания и прехвърляния вагоните са останали с неустановен собственик.
КАТО САРДИНИ: БДЖ натъпка два влака в един автобус! (СНИМКИ)
След проверка на техническото им състояние ще се преценят възможностите за преместването и съхранението на вагоните, като преди това се извършва процедура по тяхното припознаване и завеждане в активите на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, съобщиха за „Телеграф“ от превозвача.
Любомир Славов