В сяко возило с електромотор, което надвишава мощността, която достига един човек, да бъде приравнено на мотопед и да се управлява с книжка, която да се взима след изкаран курс. 

За това настоя пред „Телеграф“ автоинструкторът Красимир Георгиев. Курсът би струвал около 600 лв., колкото излиза една вечеря за четирима в ресторант, добави специалистът. Причина за все по-надигащото се недоволство са ежедневните инциденти с електроколела и тротинетки, при които особено деца биват ранявани. От полицията във Варна съобщиха в неделя, че момче на 14 г. от с. Тръстиково, община Аврен, е настанено в реанимация с опасност за живота, след падане от електрическа тротинетка. То зигубило контрол и паднало на пътното платно. От удара момчето е получило фрактури на черепа и дясна ключица. 

Тийнейджър е с опасност за живота след падане от тротинетка

ПРЕДЛОЖЕНИЕ: Електрическите тротинетки да се приравнят на мотопед и да се управляват с книжка!

Само преди два дни друго момче изпадна в кома след падане. Според Георгиев курсът ще промени и чипа, и нагласата на водачите. Той призова бързо да се вземат спешни мерки, за да не се стига до хаоса, който се е получил с нерешаването на проблема с паркирането. 

Двуколесни 

„Опасни са мощните е-тротинетки и е-колела. Това са двуколесни пътни превозни средства, задвижвани от електродвигател, който има мощност и ускорителни характеристики. Е-тротинетките не могат да се сравняват с тези, които се бутат с крак. Развиването на високата скорост е обусловена от електродвигателя и почти винаги това нещо е повече като възможност от посоченото в техническата му характеристика“, заяви инструкторът. По думите му най-опасното е, че тези, които ги управляват, си мислят, че безопасността се крие в техническите им умения, а това не е така, защото ги карат в градска среда, където има правила и други участници в движението – пешеходци, майки с деца. 

Предложение

Ние предложихме на парламента този вид електрически возила да се карат с категория АМ, да се преминава през курс на обучение и като се положи успешно изпит и се вземе книжка, да се носи отговорност и да подлежат на санкции. „Сега те са абсолютно недосегаеми и свободни да правят каквото пожелаят“, каза Георгиев. Той обясни, че в момента опитите на полицията да ги глобява не са особено успешни, тъй като глобата от 20 до 50 няма възпитателен ефект, а освен това и те биват санкционирани като пешеходци. „Тази санкция е като жест на уважение към тях, отколкото с някакъв репресивен и възпитателен ефект“, смята инструкторът и добавя, че често фишовете падат в съда, защото полицаите пишат нарушителите като пешеходци, а те не са такива.

Според него, когато тези возила се управляват с книжка, нещата стоят другояче. Той е категоричен, че както трябва да се регламентира управлението на е-возила, така обществените, които се взимат под наем, трябва да изчезнат от улиците. 

Жертви

По данни на Пътната полиция през 2024 година са загинали осем водачи, управлявали е-возила. Ранените са 327. Един от последните случаи е от Силистренско. 13- и 14-годишни момчета се возят на е-тротинетка, с която се забиват челно в движещ се автомобил. Тримата са в кома, а други двама са с по-леки травми при два инцидента с електрически возила. Въпреки забраната и в двата случая върху тротинетките са се возили по двама души. Късно в четвъртък в село Калипетрово тротинетка се забива челно в движещ се автомобил. 20-годишно момиче е с черепно-мозъчна травма. Роднините й се молят да оцелее. 

Заради зачестилите инциденти от общината предвиждат затягане на мерките, като само в определени часове и зони гражданите ще могат да се придвижват с електрически тротинетки. От полицията подчертават, че по закон е-тротинетки могат да управляват навършилите 14 години, но само на велоалеи. След навършване на 16 години - могат да карат и по пътища и улици, където максимално разрешената скорост е 50 км в час. Нарушение, извършено от водач на е-тротинетка, може да се установи само на място, тъй като към момента те не подлежат на регистрация. Именно това иска да се промени автоинструкторът Красимир Георгиев, за да може скоростта им също да подлежи на контрол, тъй като сега дори и да я превишават, няма как да бъдат установени и санкционирани, ако не бъдат догонени от патрулката. „Те трябва да подлежат на регистрация. Може да не е в КАТ, но в общината трябва. Има немалко страни в Европа, където дори велосипедите се регистрират. Има доста какво да се направи, защото ако сега в началото не се предприемат някакви мерки, след това проблемът ще стане трудно за разрешаване“, смята Георгиев. 

Да се отнемат возилата

Да се отнемат е-возила по примера на автомобилите. „Когато автомобилът се кара след употреба на алкохол или от неправоспособен, се сваля регистрационният номер. Тук понеже няма такъв, е нормално да се отнемат. Това е превозно средство, с което може да бъде убит човек“, коментира автоинструкторът Красимир Георгиев. Той даде пример с това, че ако в някого бъде открит незаконен пистолет, то той ще му бъде отнет. Инструкторът заяви, че полицията няма право да изисква от децата фактура или паспорт за притежание на е-возило. Той посъветва полицията да започне да набляга на обучение, а не само да залага само на глоби и репресии. 

Родители броят по 7 бона за тях 

Родители броят най-често по 7 бона, за да купят на отрочето си е-мотор, с което то излиза на улицата и прави шоу с връстниците си. Усещането за безнаказаност идва от факта, че тези е-моторчета/е-колела са без регистрационни номера и по-трудно може да бъдат установени и да понесат отговорност за нарушенията, които извършват на пътя. Освен че се състезават по улици, булеварди и тротоари, младежите ги виждаме как управляват е-моторче на една гума. Прави впечатление обаче, че масово хлапетата, най-често на възраст между 14-16 години, са без каски, лакътници, наколенки и защитно облекло. Затова при най-лекия инцидент, било то подхлъзване, удар или залитане, щетите са огромни и често децата се озовават в спешното.