К орумпирани даиджии хванаха цаката на новите устройства, задаващи маршрута на изпита за шофьорски книжка, въведени именно, за да намалят корупцията.
Приложенията маршрутизатори бяха въведени преди няколко месеца с цел да се избегне възможността изпитващите от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко позната като ДАИ) да влияят на това през кои кръстовища и улици трябва да премине кандидат-водачът.
Случайно
Идеята бе те да се инсталират на таблети, които да визуализират случаен маршрут, за който нито изпитван, нито изпитващ предварително знаят. Очакваше се това да елиминира установените практики изпитващите да прекарват платилите подкуп мераклии за книжка по лесни маршрути или по такива, които знаят наизуст.
Те трябваше съответно да направят невъзможно и това изпитващият да избира специфично трудни маршрути за кандидат-водачи, които не са платили такса комфорт или които по една или друга причина не му се нравят.
Система
„За съжаление обаче нищо от това не се случва и причината е във връзката между приложението и изпитвания. Когато маршрутизаторите се обсъждаха, ние предлагахме те да се инсталират на устройство, поставяно на таблото или предното стъкло, като стандартен джипиес. Така кандидат-водачът би получавал инструкции за посоката, в която трябва да се движи, директно от устройството. А изпитващият е просто наблюдател, който настоявахме дори да седи на задната седалка“, обяснява Красимир Георгиев, шеф на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и собственик на автошкола.
Реалност
Реално обаче системата действа по съвсем различен начин. „Таблетът, на който е инсталирано приложението за маршрута, се намира в ръцете на изпитващия, който продължава да заема мястото до водача. Приложението дава само визуални инструкции, които се виждат от изпитващия на таблета и които той гласово после дава на кандидат-водача“, обяснява Георгиев. Именно там според него е проблемът с настоящата система.
Трикове
„Ако даден изпитващ харесва изпитвания, ще му дава инструкциите навреме, далеч преди кръстовище или друг ключов елемент в маршрута. Същевременно, ако пък не си харесва кандидат-водача, ще му съобщи инструкция за завой в последния момент, когато вече е късно той да се престрои, защото съответната лента е заета. Това дава идеален повод кандидатът да бъде скъсан и да се наложи да се яви отново на изпит“, описва слабостите в системата Георгиев.
Според него има сигнали дори и за фрапантни случаи, в които изпитващите не използват таблетите, а дават маршрут по своя преценка, въпреки че законът налага ползването на новите устройства. „Телеграф“ поиска позиция на ИААА по въпроса и ще я публикува, когато от институцията отговорят.
Деян Дянков