П оложеният асфалт в участъка от София до Яна на АМ „Хемус“ е с 11 см по-тънък, използвана е и шлака от Кремиковци, научи „Телеграф“ от свои източници.
Предстои да бъде извършена проверка, която да установи дали тя не е радиоактивна. Дали е такава, зависи от това каква руда е вложена.
Експерт коментира пред вестника ни, че шлаката се използва, защото е по-изгодна от камъка. При изискване за 28 см асфалт взетите през декември проби са показали наличие между 18 и 21 см, а шлаката в земната основа е в голямо количество.
Стана ясно също така, че няма и достатъчно асфалтобетон, както и че не е спазен проектът за отделните слоеве на пътното легло. В асфалтобетона свързващото вещество е битум.
Това налага асфалтовите смеси да се полагат и уплътняват в определен температурен диапазон, някъде от 90 до 120 градуса. Ако това не се спази, няма да има хубаво уплътняване и сместа става трошлива.
АМ „Марица“
Очакват се да станат ясни и резултатите от проверката на АМ „Марица“, чийто асфалт е на вълни. Движението на 30 км се извършва в една лента.
Част от проблемите на магистралата са заради това, че най-вероятно са спестени материали или са влагани неподходящи.
Министър Шишков коментира, че средства за ремонти на установените нередности ще се намерят, защото това засяга безопасността на придвижване.
Той даде за пример инспектирания от него път Югово-Лъки, който министърът определи като строителна бутафория. Там скалната маса е иззета и така пътят има нужда от почистване на камъните два пъти дневно, липсва и отводняване на пътя.
Освен некачествено извършения ремонт проблемът там е, че основен ремонт е извършван с документи за текущ и така става невъзможно някой да поеме отговорността за качеството на свършената работа.
Тази седмица се планира да бъде инспектирана и Северната скоростна тангента.
Арх. Шишков посочи, че на АМ „Хемус“ ще бъде премахнато незаконното строителство и ще бъдат одобрени проектите за 5 и 6-и лот, за да може да започне строителството, и добави, че подробният устройствен план на 9-и участък също е одобрен.
Предстоящо
Министърът обяви, че до 1-1.5 месеца на автомагистрала „Европа“ може да бъде пуснато движението до границата в този участък, а до няколко месеца се очаква напредък и в частта от София до Сливница.
До няколко месеца ще бъдат пуснати и 7 км от скоростния път Ботевград-Мездра, което ще облекчи обхода на Новачене.
Следващата седмица ще бъде издадено разрешение за укрепване на свлачището на АМ „Струма“, така че поетапно да бъде пуснато движението и в двете платна.
Владимир Христовски