0

Н еграмотни мераклии да карат автомобил ще могат да се записват на курс за шофьорска книжка. Такава промяна в нормативната база е влязла в сила през декември, като реформата бележи нов курс в отношението на държавата към връзката между образоваността и правоспособността.

Затягане

Държавата за последно затегна режима за придобиване на шофьорска книжка преди 10 години. Дотогава изискването бе кандидат-водачите да има завършен осми клас. При този режим обаче оставаше лесната възможност за купуване на дипломи от селски училища – за завършено основно образование. В опит да затегне режима и да овладее ширещия се черен пазар на шофьорски книжки за неграмотни граждани през 2015 г. парламентът прие поправки в закона. С тях се въведе изискването на шофьорски курс да се явяват само срещу удостоверение за завършен първи гимназиален курс - 10-и клас.

Разхлабване

От декември 2024 г. обаче в сила влиза промяна. Вместо при започването на обучението диплома за 10-и клас вече се изисква чак при представянето на документи в КАТ за издаването на свидетелството за правоуправление. Там положилите успешно изпит носят също медицинско свидетелство от личния лекар, копие от документ за курс по първа помощ, декларация, че обичайното местопребиваване на човека не в друга държава от ЕС и че той няма чуждестранна книжка. Промяната е мотивирана с това, че за разлика от отказа при получаване на книжката в КАТ, отказът от посещаване на самия шофьорски курс е дискриминативно.

Риск

От граждански организации, активни в борбата срещу войната по пътищата, осъдиха промяната и посочиха, че всякакво разхлабване на режима е противопоказно в момент, в който статистиката сочи, че една от четири катастрофи с участието на т.нар. „млад водач“ - водачи под 25-годишна възраст, придобили правоспособност преди по-малко от две години.

Изпит

Според представители на автошколите обаче промяната е в положителна посока. „Към този момент изискването за диплома е напълно безсмислено, тъй като от 2015 г. досега се извършиха драстични промени в теоретичния изпит за придобиване на правоспособност. Гарантирам, че в момента няма как неграмотен гражданин да успее да се яви успешно на този изпит“, заяви за „Телеграф“ Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Според него изискването за диплома е било необходимо преди, когато изпитните книжа бяха на хартия и популярна бе практиката инструктор или друго замесено лице да помага на курсиста на изпита, или пък да се влиза в изпитната зала с вече попълнени листовки. След въвеждането на дигиталния изпит и строгите изисквания за проверка на лични документи и наличие на мобилно устройство у изпитвания обаче според експерта възможността неграмотен да се справи с изпита е твърда нула. Според Георгиев остава в сила ограничението курсът да не може да се започне преди навършване от кандидат-водача на възраст от 17 год. и 9 мес. Така практическият ефект от промяната при тийнейджърите ще е минимален.

Улеснение

Тя обаче ще улесни процеса при всички онези, които имат трудности в представянето на документ за завършен 10-и клас. „В момента имаме следния абсурд. Може да си завършил Харвард или Сорбоната, но българската държава не признава това. Тя иска документ за завършен 10-и клас. С тази реформа сега се дава възможност на всички тези хора да започнат шофьорския курс и да си минават изпитите, докато през това време успоредно се борят със съответното Регионално управление по образование за преиздаване на диплома или признаване на училищна диплома от чужбина“, обясни Георгиев.

Затварят вратичка за джипиеса в колата

Ключова „вратичка“, която компрометираше бъдещото въвеждане на джипиес устройства, които да контролират качеството на обучението по време на практическия шофьорски курс. С промени в закона беше въведена дигитализация на обучението чрез устройства, които да следят местоположението на автомобила и скоростта му. Така се нулира възможността от фиктивни часове, които курсистът не посещава или посещава, но не покрива изискуемата програма като шофиране на магистрала, например. В момента системата се тества от автошколите, които успешно са изискали към нея да се добави функционалност за идентификация на курсиста. Така се затваря възможността на шофьорското място да сяда роднина или приятел на курсиста, или представител на автошколата.

Искат медицинско още преди обучението

Ключова промяна е в сила по отношение на медицинското свидетелство, което кандидат-водачите представят, за да придобият шофьорска правоспособност. За разлика от преди, когато то трябваше да се представи едва при вземането на книжката в КАТ, то сега изискването се променя. Документът от личния лекар или лекарска комисия, който е с валидност шест месеца, ще трябва да е наличен още при началото на шофьорския курс.

Почваш наново, ако те скъсат 4 пъти

От началото на тази година в сила са и промени в закона, които ограничиха няколко времеви периода във връзка с шофьорските курсове. Когато започне обучение за дадена категория, курсистът вече ще има срок от шест месеца, за да си положите успешно изпита по теория. След това пък ще текат нови шест месеца, в които да вземе успешно и изпита по кормуване. За всеки един от тези изпити кандидатът ще има до четири опита. Ако и четирите са неуспешни, той/тя ще трябва да се запише на нов шофьорски курс и да започне обучението си отначало. Положилите успешен изпит на теория, но скъсани четири пъти на кормуване ще минават нов курс само по кормуване.