0

В секи втори пътник зарязва самолета заради скъпи билети, показа проучване на „Телеграф“ сред авиобранша и потребителите. Оказва се, че скокът на цените на билетите, който според източници от бранша е около 50% на годишна база, вече се отразява реално на търсенето. 

Отражение

37% от пътниците заявяват, че през последните 12 месеца се е случвало поне веднъж въобще да се откажат от пътуване към определена дестинация заради непоносимо висока цена на самолетните билети. 14% пък признават, че в последната година им се е случвало да заменят желана дестинация с друга по-нежелана заради прекомерна цена на билета. 6% от запитаните пък разкриват, че заради скъп самолет са стигнали до желаната си дестинация, но са се отказали от самолета и са го заменили с друг метод за транспорт – влак или автомобил. 

Аванс

„Тук дори не говорим да търсиш през юли билети за август – това е убийствена цена. Проблемът е, че няма нормални цени дори и за половин година напред“, жалват се пътници, отчаяни от ценовите равнища. Проверка на „Телеграф“ показа, че дори и при разумно потребителско поведение чрез търсене на билети с хоризонт 4-5 месеца напред, цените са шокиращо високи. За класически евтиния за пътуване месец ноември билети от София до Париж с нискотарифни компании излизат по 500 лв. на човек. Лондон се намира за 400 лв. Толкова се търсят и за Мадрид и Берлин. 

Коледа

И ако това изглежда скъпо, то офертите за Коледа направо чупят скъпомера, като разходът отива до 50% нагоре над ноемврийската цена. И това важи само при изходна точка България. Цената скача с още 20%, когато билетът е с изходна точка в Западна Европа, което удря основно джоба на българските емигранти, решили да посетят родината за празниците. Така например билетите София-Лондон-София по Коледа вървят по 700-800 лв. Ако обаче пътувате с начална точка Лондон, то тогава хилядарката не може да ви се размине.

Тенденция

Според експерти в бранша цените на самолетните билети и в момента продължават ръста си, започнал бурно след края на пандемията. През 2022 г. ръстът като проценти достигна рекордни нива. Причината бе т.нар. revenge travel (пътуване напук), който характеризираше потребителското поведение, свързано с желанието за пътуване на всяка цена след дългия период на изолация по време на Covid-19. Това породи огромно търсене, което взриви цените заради липсата на достатъчно места на полетите.

Допълнителен натиск дойде и от недостига на персонал по летищата след уволненията през пандемията, което допринесе за още по-малко предлагане на пазара. Според специалисти обаче времето на пътуването на всяка цена е отминало и цените вече достигат точката, в която се превръщат в т.нар. стопцена, а именно пътниците започват да се отказват от пътуването, което ще коригира цените. Според други наблюдатели обаче цените ще се задържат високи заради все по-големия натиск за заплащане на въглеродните емисии на самолетите, още неуспокоилата се инфлация и недостига на пилоти, който води до непрекъснато увеличаване на възнагражденията им. В крайна сметка всичко това ще отиде в цената на билета за крайния потребител, смятат експертите.

Тарифите изпреварват инфлацията в цяла Европа

Ръстът на цените на билетите в последната година надминава ръста на инфлацията във всички европейски цени, сочат данни на Международния съвет на летищата (ACI). По техни данни общият брой пътници се е увеличил с 16,2% на годишна база. И това е въпреки ценовия скок. Цените на билетите са скочили с 36% на годишна база, докато инфлацията в еврозоната е била 6,1% за същия период. Според ACI увеличението като цяло работи в полза на нискотарифните авиокомпании, към които се насочват все повече пътници.