0

П отребителите подават над 20 000 жалби годишно в Комисията за защита на потребителите (КЗП). Най-много са оплакванията от развалени и дефектни продукти, отказани рекламации и връщане на стоки. Това заяви Игнат Арсенов, директор „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите.

Реакция

КЗП е длъжна да извърши проверка по всяка жалба. Не само да я разгледа и върне отговор с писмо, но ако жалбата е основателна, да санкционира търговеца и съдейства на потребителите, ако е извършено нарушение, обясни Арсенов. Когато жалбите са извън правомощията на комисията като ток, вода, телефони - те се препращат към съответните регулатори – КЕВР или КРС (Комисията за регулиране на съобщенията).

Над 5000 са жалбите, свързани с онлайн пазаруването - търговецът отказва връщане на стоката, на което потребителят има право в срок от 14 дни. Всеки онлайн търговец е длъжен да сложи линк към европейската платформа за алтернативно решаване на спорове, която липсва. Чести са и жалбите за подвеждаща, недостатъчна или липсваща информация за стоките. В сферата на туризма има жалби за отказани пакетни почивки, отменени самолетни пътувания, а напоследък за качеството на услугите.

КЗП получава жалби за потребителски и ипотечни кредити. Юрисконсултът на Асоциация „Активни потребители“ Антоан Атанасов обърна внимание, че в закона за потребителския кредит имаме право на отказ в 14-дневен срок от кредит за закупуване на потребителски стоки. В законодателството обаче има дупка – правото на отказ от кредит не се обвързва с правото на отказ при закупуване на стока онлайн. Банката не прекратява кредита, ако потребителят го откаже, на което има право според закона. Казва му, че ще изчака търговецът да каже дали е приел обратно стоката, за да анулира кредита. И потребителят трябва да опре до съд, който единствен може да тълкува такива случаи, обясни Атанасов.

Опасно

България е на седмо място в Европейския съюз по сигнали в международната системата РАПЕКС за бързо предупреждение на опасни нехранителни стоки и на първо място по реакция на такива сигнали и изтегляне на опасните стоки от пазара, съобщи Игнат Арсенов. У нас е дадена възможност и на търговците да подават сигнали за открити от тях опасни стоки. За 2021 г. в страните членки на ЕС са подадени 4965 сигнала за опасни стоки.