Д оста притеснителна картина в образованието описа Сметната палата в свой одит на образователната система, обхващащ периода от началото на 2019 г. до средата на 2023-а.
Един от основните изводи на одитната институция е, че учебниците не са разбираеми и не са адаптирани към възрастовите характеристики на учениците и техните потребности.
Одиторите подчертават, че съгласно държавния образователен стандарт оценка за пригодност на помагалата трябва да се извършва от учителите. Учениците и родителите обаче са изключени от този процес, макар да са основните заинтересовани страни. Изводът е, че това ограничава възможностите за получаване на обективна обратна информация дали помагалата са написани на достъпен и разбираем език, съобразен с възрастта на учениците, за които са предназначени.
Оценки
Сметната палата критикува и начина, по който един учебник получава оценка „Приложим в практиката“. Оказва се, че стандартът допуска да бъдат одобрени за ползване в училищата и учебници, получили оценка, че са непригодни от 49% от учителите, тоест от почти половината от тях. Това създава висок риск да бъдат одобрени учебни полагала с посредствено качество и съдържание, неотговарящо на потребностите на учениците, подчертават от одитната институция.
Оттам обаче уточняват, че през одитирания период са налице изключително високи нива на одобрение на проектите за учебници от страна на учителите, като близо една трета са били одобрени с пълно мнозинство.
Изследване
Тази висока оценка обаче не се подкрепя от резултатите от проведеното за целите на одита национално представително изследване сред родители, ученици във втори гимназиален етап, декани на факултети, директори на училища и учители. Повече от половината от родителите смятат, че учебниците на техните деца не са написани на достъпен и разбираем език. А над 80 на сто от учениците споделят, че са попадали на неточности в тях и неразбираемо съдържание. „Това ясно показва, че са нужни промени в образованието в България, за да може да се промени неговото качество. Една от основните сфери на промяна са именно учебниците и учебните помагала“, категорични са одиторите.
60% плащат за частни уроци
Близо 60% от родителите плащат за частни уроци на детето си. Основната причина, поради която се налага учениците да вземат допълнителни уроци, е некачествената подготовка в училище, която не е достатъчна за кандидатстване в гимназия или университет. Малко под една четвърт от родителите записват децата си на уроци, за да може детето им да надгради знанията си, защото има интерес по даден учебен предмет. Това показва национално представително проучване, цитирано в одита на Сметната палата.
София Симеонова