0

А мбулантни търговци с вид на евангелистки проповедници организират лъскави демонстрации в хотелски зали. Пред тесен кръг от ВИП поканени те демонстрират предимствата на уреди от малко известни марки на баснословни цени.

Лъжат наивниците, че им правят огромна отстъпка. И докато се усетят, те вече са подписали договор за кредит за хиляди лева.

Под прикритие

Журналист от „Телеграф“ се вмъкна като клиент на такова представяне, за да види на живо как действа механизмът. На демонстрацията в луксозна зала в столичен хотел присъстват двайсетина души. Посрещат ги на входа и ги проверяват по списък. Няколко дни преди това е имало специално напомняне на всеки от поканените, за да се гарантира, че ще има достатъчно присъстващи на „представлението“.

След като насядат по местата си, поканените получават безплатно кафе. И това е една от малкото екстри. Презентиращите – 5-6 човека, се фокусират върху всеки от поканените (в повечето случаи се канят по двама души от семейство) и следят кои уреди може да представляват интерес за тях. Млада жена надъхано обяснява предимствата на всеки от уредите и се опитва да влезе в контакт с всеки от залата, като се обръща към хората по име.

Представянето е разнообразно – най-скъпият уред е умна перяща прахосмукачка с бонус – четка тупалка, над 7000 лева, комплект тенджери за 3500 лева, пречиствател на въздуха, мултикукъри и фритюрници с горещ въздух, комплект ножове от неръждаема стомана с брандирано лого (това се представя като върховното им предимство, въпреки че по народному са „куча марка“), робот за миене на прозорци (с кръгла форма, която не хваща ъглите и трябва да се минат и на ръка), завивки и постелки.

Армагани

Докато тече представянето (с продължителност около два часа), колегите на водещата мероприятието обикалят между редовете и раздават подаръци на тези, които са отговорили вярно (например на въпроса кой вкъщи отговаря за хигиената). Подаръците са чехли, възглавници, кърпи за бърсане на прах. И това не е всичко, както се казваше в популярна реклама. Следват още по-щедри подаръци – имената на късметлиите са изтеглени от кутия. Журналистът под прикритие обаче видя, че името, което рекламната агентка отпред съобщи, беше различно от това на листчето.

Така именно най-възрастната гостенка на събитието – жена, облечена в траур, се оказа горда притежателка на мултикукър. И докато й обясняваха, че е спечелила голямата награда напълно безплатно, жената се оказа с договор в ръка. Тя се усети буквално на изхода, когато посредникът подметна през рамо, че е сложил в документите дата, близка до тази, на която се изплащат пенсиите.

„Ама, нали беше подарък“, опита се да възрази жената. При което й бе обяснено, че заедно с „безплатния“ уред е получила и пречиствател, за който й правят огромна и преференциална отстъпка. „Вижте, аз не съм добре, не разбирам нищо от това, което ми казвате. Питайте дъщеря ми, тя е там при колегата ви. Излязох с нея, защото ме помоли да ги придружа със зетя“, още по-объркана обясни тя. В това време се оказа, че дъщерята и зетят, като по-платежоспособни, са подписали договор за стоков кредит, който ще изплащат 14 години.

След като разбраха за документа, който възрастната жена стискаше, без да осъзнае под какво се е подписала, тримата пожелаха сделките да се развалят. Беше им обяснено, че това трябва да се случи по специална процедура, след като се приберат у дома и след връзка със служителка в седалището на фирмата, тъй като процедурата е вече задвижена.

В крайна сметка договорите бяха унищожени, а „пасторите“, които вътре в залата бяха хрисими и жизнерадостни, троснато и изнервено метнаха документите, които бяха изискали и преснимали, след което разтовариха на паркинга всички армагани, които бяха раздали на печелившите и си ги върнаха обратно в буса, защото „наградите вече са безпредметни“.

Връщане

Над сто са жалбите в Комисията за защита на потребителите за презентации и демонстрации, след които заблудени хора са станали притежатели на техника на цената на лека кола. От комисията напомнят на гражданите, че при покупка на стока извън търговски обект имат право да поискат разваляне на договора в 14-дневен срок, без да дължат обяснение за решението си. Уловката обаче е, че опаковката на уреда не трябва да е нарушена. Тоест, ако купувачът е извадил инструкцията за ползване, за да я разгледа, или е изпробвал прахосмукачката за 7 и повече бона, връщането на стоката може да му бъде отказано и така да плати два пъти – веднъж, за да върне уреда на фирмата, от която е закупен (със седалище в друг град), и втори път, след като продавачът откаже да го приеме.

Едновременно с това трябва да се пусне препоръчано писмо с прецизно попълнен формуляр за отказ. Юристи посъветваха това да става с обратна разписка, за да може да се докаже, че отказът от покупката е направен в срок. Иначе писмото може да бъде обявено за изгубено и няма как да се докаже, че е стигнало до подателя. Или да се мотае още няколко седмици под предлог, че има изпуснати подписи или нещо не е попълнено като хората.

Препоръчват също така да снимате кутиите, след като куриерската фирма ги е опаковала, за да имате доказателства в какъв вид са изпратени. И да поискате потвърждение, че са достигнали до подателя и са приети от него.

Тъй като масово жертви на такива търговски трикове стават възрастни хора, те не съумяват да защитят правата си. Много от тях (от срам или проблеми с паметта) не споделят с близките си, че са си накупили изгодно уреди на цена на лека кола, като са дали доброволно данните и банковата си сметка, от която им удържат всеки месец вноски. Така стоките изплащат и техните внуци.

Проучване в София: Над 60% от хората подмятат брошурите

Повече от 60 процента от хората не обръщат внимание на рекламните брошури, с които пълнят пощенските им кутии. Това показва социологическо проучване на агенция „Тренд“. То е проведено през април като част от проекта „СТОП на рекламата!“.

Според изследването само година след стартиране на механизма “Стоп на рекламата” той вече е разпознаваем от 30% от анкетираните. 10% от анкетираните твърдят, че вече имат залепен стикер “Стоп реклама”, а други 2% са имали, но е бил отлепен. Според мнозинството от тях след поставянето на стикера той е дал резултат. При 46% рекламата е намаляла значително, а при 25% е спряла напълно.