0

П енсионирани школски директори ще станат ментори на новоназначените си колеги. Това предвижда нова национална програма „Директори наставници“, проектът в момента се обсъжда в Министерството на образованието и науката. Наставниците ще се назначават от регионалните управления на образованието в диалог с работодателските организации и синдикатите.

Ментори

За директори наставници ще се избират школски ръководители, които са имали постижения в работата си и са набрали голям опит. Те са предимно хора, които в момента заемат длъжността директор, но им предстои пенсиониране. Програмата предвижда различни дейности като индивидуално и групово менторство, мониторинг на процесите в училищата. Наставниците ще организират и ще участват във форуми, тренинги и обучения. Техният опит ще се използва и при разрешаването на казуси, ще помагат директно при възникнали различни ситуации. Менторите ще подкрепят не само училищните директори, но учителите, педагогическите специалисти, учениците и родителите. Предвижда се също да се създадат екипи от директори наставници, които ще оказват методическа помощ не само в своя регион, но и в цялата страна.

„Тази национална програма има смисъл поради факта, че около 460 директори ще напуснат системата покрай конкурсите, които предстоят през септември, коментира за „Телеграф“ Диян Стаматов, директор на 119-о СУ в София, който е и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета на България. Според него сега е трудно да се гадае какъв ще е интересът към програмата. „В голямата група на директорите, на които им предстои пенсиониране, има много активни, действащи, мотивирани хора, които са готови да продължат да помагат и да подкрепят новоназначените директори“, смята Стаматов. „Най-вероятно сред тях има и огорчени, когато бъдат пенсионирани, ще виждат всичко в черни краски, но пък тази програма дава възможност колегите, които позитивно и творчески разсъждават, да се включат в нея, да продължат известно време да подкрепят и да помагат“, допълва директорът на 119-о СУ. Все още не са предвидени средства за програмата и няма яснота колко ще е финансирането, но със сигурност наставничеството няма да е безвъзмездно или доброволно. Към момента има само идейна концепция, като след разработването и приемането на подобна национална програма по нея ще бъде финансирана дейността на директорите наставници.

Обучение

Новоназначените 198 училищни директори преминават през практически обучения, съобщават от МОН. Иновативните занятия започнаха на 19 юли и ще продължат до 28 август. Идеята е всички нови школски шефове да преминат усилена професионална подготовка преди началото на учебната година. Конкурсите, които се проведоха и които предстои да се проведат, са с нови правила. Всеки кандидат трябваше да представи петгодишна визия за развитие на образователната институция. И в тези обучения се акцентира върху изграждането на стратегия за управление, но и на нормативната подготовка за старт на учебната година. Директорите ще усвояват нови знания, с които ще подобряват социалния диалог в училищата, посочват от МОН. Те ще повишат и финансовата си компетенции, така че да управляват ефективно делегираните бюджети на училищата.

Само 14,6% от нашите учители имат съветник

Само 14,6% от начинаещите учители, участвали в международния проект NEST, са посочили, че работят с ментор. В Румъния и Испания (Мадрид) делът на педагозите със съветник е 21%. В Белгия (Валония) е 60,8%, а в Белгия (Фландрия) – 83,3%, сочи проучване в рамките на проекта. Това е проблем, тъй като качественото наставничество е един от инструментите, които до голяма степен помагат на младите учители да подобряват преподаването си спрямо нуждите на техните ученици, а в дългосрочен план води до това да се задържат в професията, коментират от фондация „Заедно в час“, координатор на международния консорциум. Останалите български партньори са МОН и Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Оказва се обаче, че работата с ментор или наставник е много полезна за начинаещите учители, защото до голяма степен им спестява базисни грешки, а от друга страна им помага да се адаптират по-бързо към училищната среда като едно малко общество. Учителите, които работят с наставник от обучителната програма, оценяват високо работата с менторите си. Преподавателите са посочили, че наставникът им дава насоки как по-добре да структурират преподаването си и ги подкрепя да изпробват нови методи. Наставникът също ги стимулира самостоятелно да откриват кои техники работят най-добре при техните ученици. Менторът насочва учителя да осмисля професионалното си развитие, използва стратегии за активно слушане и не конфронтира учителя с грешките, които допуска.