0

Б лизо 2000 влака са попаднали под обстрел от камъни по време на движение от началото на 2020 г. досега. Това сочи статистика на БДЖ, изискана от „Телеграф“ във връзка с увеличаващия се брой на тези атаки в последните месеци.

Вандалщина

Според данните през 2020 г. 78 влака са били обект на вандалски прояви с камъни от разстояние по време на движение. Още 54 са били замеряни през 2021 г. Нови 53 са били обект на залп от камъни през 2022 г. Според БДЖ през 2023 г. се наблюдава тревожна тенденция от увеличаване на случаите. Само в четвъртък (23 март) са регистрирани 3 случая на посегателства с камъни над композиции в различни участъци на страната. От началото на месец март тези случаи са се увеличили два пъти в сравнение с предходните месеци, като са регистрирани общо 10 посегателства за месеца, а от началото на годината общият брой на подобни набези е 19.

Пътниците обикновено биват ранявани при попадане на камъка в отворен прозорец.

 Пътниците обикновено биват ранявани при попадане на камъка в отворен прозорец.
ВЛАДИМИР ХРИСТОВСКИ

Пострадали

При нападенията са ранени петима пътници, двама през 2020 г. и трима през 2021 г. Относително ниският брой се обяснява със здравите стъкла на композициите, които обикновено се пукат при удара, но рядко се чупят. Всички са леко пострадали, като пораженията се случват при удар от камък през отворен прозорец или от порязване от счупено стъкло. Щетите от нападенията са предимно материални и включват най-често счупени прозорци на вагони и мотриси и по-рядко на локомотиви. Най-често засегнати са мотрисните влакове „Сименс Дезиро“, тъй като те са с по-големи прозорци и са по-уязвими при хвърляне на предмети по тях. По влаковете най-често летят камъни, но се случва те да бъдат уцелвани и с парчета метал, дърво и др. Вандалщината с камъните струва немалко пари. Регистрираните и оценени щети за 2018 г. са в размер на 48 321 лв., за 2019 - 15 397 лв. 12 000 лв. са те за 2022 г. Според запознати само едно стъкло на модерните германски мотриси може да струва до 6000 лв.

Участъци

И превозният персонал, и пътниците добре знаят кои са участъците, в които има най-голяма опасност даден влак да попадне под атака с камъни. По данни на БДЖ най-често повторяемост на случаите с хвърляне на камъни по влакове се наблюдава в участъка между столичните гари Захарна фабрика и Горна баня, Казичене-Искър-Подуяне, както и в района на гара Казанлък. В близост и до тези участъци има ромски махали - „Факултета“ и „Христо Ботев“ в София и „Кармен“ в Града на розите. Има регистрирани и много единични случаи в различни участъци на страната, информират от превозвача. Чести атаки има и край гара Стамболийски, както и в междугарието Перник - Перник разпределителна.

БДЖ и МВР работят в постоянно сътрудничество за установяване на извършителите на подобни деяния и основно за превенция на тези прояви, съобщиха за „Телеграф“ от превозвача. Провеждани са редица съвместни мероприятия и заедно с Комисията за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни и детски педагогически стаи. В резултат на съвместното сътрудничество в много райони, както и в този на Казанлък, се наблюдава положителен ефект. В момента отново се подготвят съвместни мероприятия за превенция на посегателствата в райони с регистрирани подобни случаи.

Балон с вода пръсна стъкло на локомотив

Балон с вода доведе до счупване на челно стъкло на локомотив през 2018 г. Инцидентът се случи при разминаването на бързи влакове по линията София-Пловдив. При разминаване на композициите от последния вагон на влака за София е хвърлен предмет срещу насрещно преминаващия влак за Бургас. В резултат пострадаха машинистът и помощник-машинистът. Според запознати с инцидента извършителите не са целили да счупят стъклото, а само да си направят неуместна шега. Железничари от локомотивното депо в София споделиха пред „Телеграф“, че много стари локомотиви „Шкода“ у нас са все още с оригиналните си челни стъкла. Те обаче не са многопластови като тези, които се инсталират в новите локомотиви, а при удар с камък, балон или птица се разтрошават на безброй малки парченца, които могат да наранят кожата и очите на персонала.

БДЖ вика МВР на помощ

С цел превенция и разрешаване на проблема с набезите ръководството на БДЖ предприема съвместни мерки с МВР за уведомяване на жителите в рисковите райони, където се наблюдават подобни явления, за опасностите от такива необмислени действия. Освен това се извършват и оперативни действия от служителите на МВР при получаване на сигнал за подобни случаи с цел установяване на извършителите и предприемане на последващ контрол.  Благодарение на тези съвместни действия през последните години броят на посегателствата намалява значително.